گزارش و تحلیل

بایدن و راه دشوار نجات ارزش دلار

© AP Photo / Andrew Harnikبایدن و راه دشوار نجات ارزش دلار
بایدن و راه دشوار نجات ارزش دلار  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بدهی بیش از حد آمریکا دلار را در معرض خطر سقوط قرار داده است.

اسپوتنیک به نقل از روزنامه دی ولت چاپ آلمان می نویسد: بایدن برنامه پشتیبانی  از اقتصاد ایالات متحده را راه می اندازد. این برنامه با بدهی مالی تامین خواهد شد و بدهی ایالات متحده در حال حاضر هم زیاد است. سرمایه گذاران و وام دهندگان باید برای هر کاری که شده آماده باشند.

برنامه گستره رئیس جمهور جدید ایالات متحده با قصد تحریک اقتصاد کشور مربوط است. جو بایدن کاملاً مخالف دونالد ترامپ است، نه تنها از نظر شخصی و سیاسی. بسیاری امیدوارند که سیاست های اقتصادی وی به ایالات متحده قدرت تازه ای بخشد. اما وقتی صحبت از دلار در میان است ، تقریباً همه اقتصاددانان روند نزولی را پیش بینی می کنند. اقتصاددان استیون روچ حتی سقوط دلار را پیش بینی کرده است. ورنر کرمر، اقتصاددان در شرکت مشاوره Lazard Asset Management، نظر مشابهی دارد. اما حتی اگر کار به چنین وضعیتی نرسد، دلار شدیدا ضعیف، پیامدهای قابل توجهی برای اروپا به همراه خواهد داشت.

بایدن به افراد تراجنسیتی اجازه داد تا در نیروهای مسلح آمریکا خدمت کنند - اسپوتنیک ایران
بایدن به افراد تراجنسیتی اجازه داد تا در نیروهای مسلح آمریکا خدمت کنند

جو بایدن، به عنوان یکی از اولین گام های ریاست جمهوری ایالات متحده، قصد دارد به اصطلاح "طرح نجات آمریکا" را اجرا کند. به مبلغ 600 دلار از پرداخت مقدماتی در دسامبر به آمریکایی ها، 1400 دلار دیگر اضافه می شود، مستمری بیکاری نه 300 دلار، همانطور که قبلاً برنامه ریزی شده بود، بلکه 400 دلار افزایش می یابد.

علاوه بر این، صدها میلیارد دلار برای حمایت از ایالت ها، جوامع و مدارس و همچنین سرمایه گذاری در زیرساخت ها، تحقیقات و انرژی پاک در نظر گرفته شده است. حجم کلی بسته 1.9 تریلیون دلار است که مربوط به حدود 9٪ تولید های اقتصاد ایالات متحده است. در همان زمان، بسته کمک ماه دسامبر در حال حاضر به 3.4 تریلیون دلار رسیده است. در نتیجه، اقتصاددانان رشد اقتصاد ایالات متحده را پیش بینی می کنند. اما در عین حال بدهی ها اوج می گیرند.

حتی بدون هزینه اضافی برای برنامه نجات آمریکا، بدهی آمریکا در سال 2021 می تواند حدود 134٪ از تولید ناخالص داخلی باشد. اما این شاخص حتی بالاتر خواهد بود.

سال گذشته هم، کسری بودجه به 15 درصد باورنکردنی از تولید ناخالص داخلی رسیده بود. فرض بر این بود که امسال به زیر 10 درصد برسد، اما اگر برنامه های بایدن اجرا شود، طبق پیش بینی اقتصاددان یورگ کرمر از Commerzbank، این رقم  در همان سطح باقی خواهد ماند. در این صورت کل بدهی حدود 140٪ از تولید ناخالص داخلی خواهد بود.

استفان روچ بیم آن دارد که در نتیجه، کسری تجارت خارجی ایالات متحده رشد کند. همراه با سیاست فدرال رزرو (Federal Reserve System) که گاه و بیگاه پول چاپ می کند، این امر منجر به افت دلار خواهد شد. روچ پیش بینی می کند: "در طی سال جاری من میزان افت آتی دلار را در حدود  15-20٪ می بینم." وی ارزش دلار را در مقایسه با ارزش پول شرکای تجاری بزرگ ایالات متحده اندازه گیری می کند.

از ابتدای بحران ویروس کرونا، سرمایه گذاران به سمت دلار هجوم آورده اند که همانند گذشته، پناهگاهی امن قلمداد می شود و ارزش دلار به شدت افزایش یافت. زک پاندل از گلدمن ساکس می گوید که دلار 20 درصد بیش از حد ارزش گذاری شده است. از آن زمان، ارزش واحد پول آمریكا به میزان قابل توجهی كاهش یافته است، اما، به گفته این متخصص، نرخ دلار هنوز 10-8 درصد بیشتر از ارزش واقعی آن است. "بنابراین، حرکات می توانند بسیار قوی تر باشند."

هولگر اشمیدیگ، اقتصاددان ارشد از بانک برنبرگ، معتقد است که  در حال حاضر حتی مقداری رشد ارز آمریکایی نیز ممکن است. زیرا وقتی اقتصاد آمریکا بهبود یابد، سرمایه بیشتری به کشور وارد می شود و این وصع از دلار پشتیبانی می کند. دلارقبلاً هم اندکی رشد کرده بود وقتی مشخص شد که دموکرات های آمریکایی در هر دو مجلس اکثریت خواهند داشت و تحقق ابتکار برای جو بایدن آسانتر خواهد بود.

اشمیدینگ ادامه می دهد: "با این حال، این وضعیت در سراسر جهان رو به بهبود است"، پول از "پناهگاه های امن" خارج می شود. در میان مدت، او، مانند اکثر اقتصاددانان، انتظار دارد که دلار دچار تضعیف جدی شود و نرخ آن را برای ماه های آینده 1.28 دلار در برابر هر یورو پیش بینی می کند.

از یک طرف، این امر پیامدهایی برای اقتصاد اروپا خواهد داشت: صادرات به ایالات متحده گران خواهد شد. از طرف دیگر، ضعف دلار نیز منجر به تغییرات در بازار سرمایه خواهد گردید.

اولیویه دی بررانژه، رئیس تحقیق در شرکت سهام LFDE، معتقد است که این امر در درجه اول به نفع سهام دوره ای است که در برابر نوسانات بازار قوی و استوار هستند. همین امر در مورد اوراق بهادار شرکت های دارای تجارت مانند سهام شرکت های فناوری صدق می کند. این سهام به عنوان یک وسیله سرمایه گذاری بسیار قابل اعتماد هستند. بررانژه گفت: "در وهله دوم سهام کشورهای در حال توسعه قرار دارند که برای آنها رشد در بازار آمریکا، رشد کسری در آمریکا و کاهش ارزش دلار می تواند نقش مثبتی داشته باشد.

فلزات گرانبها همچنین می توانند از عملکرد سنتی خود در محافظت در برابر تورم و رشد تقاضا به دلیل رشد اقتصادی بهره مند شوند. این متخصص اضافه کرد: "به ویژه، این مربوط به پلاتین و پالادیوم است که در برنامه جو بایدن نقش اساسی در زمینه توسعه فن آوری های سبز ایفا می کنند." کسانی که می خواهند از تضعیف دلار بهره مند شوند می توانند بر این روند شرط بندی کنند.

گرایش دیگر، البته سرمایه گذاران می توانند ارز را مستقیماً خریداری کنند، اما این مکانیزم نسبتاً پیچیده ای خواهد بود. از این گذشته، اگر با کاهش نرخ دلار می توانید به سادگی بطور مستقیم دلار بخرید ، با افزایش نرخ ارز مجبورید اختیار معامله یا سرتیفیکیت هایی را خریداری کنید، به عنوان مثال اصطلاحاً "سرتیفیکیت ناک اوت". در صورت انحراف جدی به این یا آن طرف، اوراق بهادار مربوطه بی ارزش می شود. اما سرمایه گذاران می توانند اوراقی را انتخاب کنند که آستانه حذفی آنها خیلی دور باشد. سود کمتر خواهد بود، اما خطر زیان کمتری نیز خواهد داشت.

کسی که می خواهد می تواند روی جو بایدن و دلار شرط ببندد. اما، مانند سیاست، اینجا نیز باید درک کرد: اغلب موفقیت و شکست به معنای واقعی کلمه در یک قدمی از یکدیگر قرار دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала