گزارش و تحلیل

تشکیل ناتوی شیعی در خاورمیانه

© REUTERS / Alaa Al-Marjani تشکیل ناتوی شیعی در خاورمیانه
تشکیل ناتوی شیعی در خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگان مجلس ایران در حال آماده سازی قرارداد دفاعی امنیتی با متحدان ایران در خاورمیانه برای مقابله با حملات احتمالی اسرائیل هستند.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح پیمان دفاعی امنیتی گروه مقاومت در مجلس تهیه شده و در حال جمع‌آوری امضاء‌است. بر اساس این طرح چنانچه اسرائیل به هر یک از کشور‌های جبهه مقاومت حمله کند و یا اقدامی علیه آن‌ها داشته باشد دیگر کشور‌های عضو این گروه تمام تلاش خود را از نظر نظامی، اقتصادی، سیاسی تا زمان دفع کامل خطر به کار خواهند گرفت.

درباره اقدام اخیر نمایندگان مجلس ایران با سیدهادی افقهی، کارشناس امور خاورمیانه به گفتگو نشستیم.

این اتحاد چه نقشی می تواند در صحنه ژئوپلیتیک داشته باشد؟

مانع تراشی آمریکا در پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران
مانع تراشی آمریکا در پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل متحد

ابتدا باید علت و عوامل شکل گیری این نهضت و این جبهه به قول معروف مقاومت را اشاره ای به آن داشته باشیم. وقتی هجمه همه جانبه استکبار جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی و هم پیمانان عرب آن در منطقه ما مخصوصا عربستان سعودی، امارات، بحرین و دیگر کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس شکل گرفت، ایران برای حفظ، تداوم و استمرار جبهه ضد استمراری و مقاومت در مقابل نفوذ و سیطره استکبار جهانی در منطقه، اقدام به تاسیس یک جبهه و یا محور کرد به نام مقاومت. 

این جبهه ابتدا از یک سازمان انقلابی و مقاومت اسلامی لبنان شروع شد و بعد از آن به تناسبات پیشرفت و تحولات منطقه، این جبهه روز به روز دامنه بیشتری پیدا کرد و گسترش پیدا کرد. جغرافیای محور مقاومت رو به توسعه و تکامل است. بعد از تحولات سوریه ما به دعوت دولت سوریه برای مقابله با تروریست ها، جبهه النصره و دیگر تروریست های مورد حمایت آمریکا، عربستان سعودی و ترکیه و... جبهه ای تشکیل شد که بعدا روسیه هم وارد عمل شد. در عراق هم همچنین وقتی داعش پیدا شد، نوری مالکی نخست وزیر وقت عراق از ایران دعوت کرد که در مقابله با تروریست های داعشی به آنها کمک کنیم. همچنین بحث فلسطین است که از سال 1948 رژیم صهیونیستی اعلام موجودیت کرد و روز به روز نقوذ اشغال گری خودش را توسعه می دهد. حدود 5 سال قبل به این سمت حوادث و تحولات در یمن باعث شد که عربستان سعودی با کمک آمریکا و دیگر کشورهای همپیمان در قالب نیروهای ائتلاف علیه نیروهای یمن وارد یمن شدند و مردم یمن به محور مقاومت ملحق شدند. 

بنابراین امروز جغرافیای مقاومت یا ژئوپلیتیک مقاومت از یمن تا عراق تا ایران تا سوریه تا لبنان تا فلسطین اشغالی امتداد دارد در مقابل آمریکایی ها هم روز به روز سعی می کنند تا حلقه محاصره خودشان را و نفوذ خودشان را از طریق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بین کشورهای عربی توسعه بدهند مخصوصا زمان ترامپ که می خواست تومار مسئله فلسطین را بپیچد و آن را برای همیشه به بوته فراموشی بسپارد که خوشبختانه ترامپ رفت ولی مسئله مقاومت فلسطین همچنان پابرجاست.

ترامپ در روزهای آخر اقدام به حرکت خطرناکی کرد و پمپئو اعلام کرد که از این پس موجودیت اسرائیل و وضعیت نظامی اسرائیل از پیمان ناتو به فرماندهی منطقه میانه آسیا به نام سنتکام منتقل می شود که مرکز آن در دوحه قطر است و کشورهایی که ملحق می شوند آنها هم تحت پوشش فرماندهی منطقه سنتکام قرار می گیرند. این عملا یک نوع اعلام جنگ و اعلام صف آرایی است.

به همین دلیل لازم بود که ما هم یک انسجام و هماهنگی بیشتر و اعلام موجودیت و پشتیبانی از یکدیگر در قالب این مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران شکل می گرفت و این اعلام موجودیت و اعلام مواضع را در مقابل هر گونه خطر و هر گونه تهدید استکبار جهانی در هر نقطه ای از جغرافیای مقاومت همه با هم متحد و منسجم شوند.

مطلب دیگر اینکه پس از ترور سردار شهید سلیمانی و شهید ابومهندس به دست نیروهای آمریکایی در بغداد. آیت الله خامنه ای، رهبر ایران اعلام کرد که خون بهای این شهدا زدن پایگاه عین الاسد نبوده است و خون بها و انتقام اصلی اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه است. خوب قطعا اخراج نیروهای به این گستردگی در منطقه نیاز به یک انسجام نیاز به یک همکاری و هماهنگی و همپوشانی بین ایران و دیگر اجزا محور مقاومت لازم دارد.  

لذا در مقابل اقدام خطرناک آمریکا مبنی بر گسترش دامنه فرماندهی سنتکام پارلمان هم چنین اقدامی انجام داد و آن را مصوب کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала