گزارش و تحلیل

ژست سیاسی بایدن در رابطه با کشورهای اسلامی

© REUTERS / KEVIN LAMARQUEژست سیاسی بایدن در رابطه با کشورهای اسلامی
ژست سیاسی بایدن در رابطه با کشورهای اسلامی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور آمریکا علاوه بر این در نخستین روز کاری خود، ممنوعیت ورود شهروندان برخی از کشورهای اسلامی به خاک آمریکا را لغو کرد.

اسپوتنیک - جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه فرمانی را برای لغو ممنوعیت ورود شهروندان برخی از کشورهای اسلامی به خاک آمریکا امضا کرد. احتمالاً محدودیت های شهروندان سوریه، ایران، لیبی، سومالی، سودان و یمن برداشته می شود.

رئیس جمهور جدید آمریکا بلافاصله چند فرمان مهم ترامپ را لغو کرد  - اسپوتنیک ایران
رئیس جمهور جدید آمریکا بلافاصله چند فرمان مهم ترامپ را لغو کرد

آیا این اقدام رئیس جمهور آمریکا چشم اندازی برای ایرانیان و همچنین روابط بین آمریکا و ایران دارد؟

دکتر علیرضا رضاخواه، تحلیلگر مسائل بین الملل و کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا در این خصوص با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو تشست.

پیش از این انتظار می رفت که آقای بایدن چنین اقدامی را انجام دهد و با توجه به شرایط کرونا و وضعیت داخل آمریکا، حداقل در کوتاه مدت می توان گفت که این اقدام به نوعی یک ژست سیاسی در رابطه با کشورهای مسلمان است و قصد دارد با این اقدام اعلام کند که رفتار من با رفتارهایی که آقای ترامپ با کشورهای دیگر مسلمان داشته، متفاوت است. اما این موضوع را بیشتر باید در عمل دید. در حاضر جمعیت بسیاری از سمت هندوراس به سمت آمریکا می آیند و باید دید که با این افراد چگونه برخورد می شود.

این رفتار و اقدام آقای بایدن را نمی توان خیلی با ایران مرتبط دانست. این قانونی بوده که آقای ترامپ علیه برخی از کشورهای مسلمان اعلام کرده و اگر قصد داشتند سیاست خود را نسبت به ایران تغییر دهند، در همان روز اول اعلام می کرد که به تعهدات خود در فضای بین اللمل در حوزه برجام بر می گردیم. 

فرمان لغو ممنوعیت ورود شهروندان برخی از کشورهای اسلامی به خاک آمریکا را نمی توان به هیچ وجه تفسیری برای تغییر سیاست های آمریکا در فضای بین الملل دانست و این اقدام بیشتر یک ژست سیاسی است. 

همچنین دکتر مانی محرابی، استراتژیست و تحلیلگر روابط بین الملل و عضو هیئت علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران در این خصوص به خبرنگار اسپوتنیک گفت: لغو فرمان ممنوعیت ورود شهروندان چند کشور از جمله ایران، به طور قطع سبب بهبود روابط جامعه ایرانیان مقیم ایالات متحده با دولت مستقر در این کشور خواهد شد که نمی توان به شکل دقیق پیامدهای آن را در بعد روابط میان ایران و آمریکا مورد تحلیل قرار داد.

وی افزود: فرمان بایدن بیش از این که مربوط به شهروندان این کشورها و خود کشورهای مذکور باشد، مربوط است به جبهه گیری بر علیه مواضع دولت ترامپ. در واقع بایدن این عمل را با هدف دست یابی به نتیجه ای مشخص در رابطه با ایران انجام نداده بلکه صرفا قصد دارد در صحنه سیاست داخلی ایالات متحده، بر علیه مواضع دولت ترامپ جبهه بگیرد تا در بعد کلان بتواند دولت ترامپ و تصمیمات آن را نامشروع جلوه دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала