گزارش و تحلیل

روس ها یک بار دیگر ناجی بشر می شوند

© Sputnik / Viktor Tolochko /  مراجعه به بانک تصاویر روس ها یک بار دیگر ناجی بشر می شوند
روس ها یک بار دیگر ناجی بشر می شوند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک وضعیت متناقض با واکسن های ضد کرونا ایجاد شده است.

از یک طرف رئیس سازمان بهداشت جهانی بیان می کند که تعداد آنها کافی نیست. و در واقع نابرابری عظیمی وجود دارد. امروز در کشورهای ثروتمند ۳۹ میلیون دوز واکسن پخش شده است و کشورهای فقیر کلا ۲۵ دوز دارند.

از طرف دیگر سازمان بهداشت جهانی امروز تنها یک واکسن تولید Pfizer/Biontech را تایید کرده است. نه تولید کنندگان روسی و نه چینی تاییدیه ای دریافت نکردند. فایزر آمریکایی، آلمانی را به همه پیشنهاد می دهند. علی رغم اینکه تعداد مرگ و میر و دشواری های پیش آمده در استفاده از آنها هر روز بیشتر می شود.

در آلمان تعداد فوتی ها به ده نفر رسیده است. در نروژ تا ۱۷ ژانویه ۲۰ نفر فوت کردند. اما اعداد وحشتناک پزشکان محلی را نگران نمی کند.

در کل هیچ چیز تعجب برانگیزی وجود ندارد. پول خرید واکسن Pfizer/Biontech قبل از تولید آن پرداخت شده بود. تصویب آن در بالاترین سطح دولتی لابی شد. اینها علی رغم آن است که شرکت فایزر عملا تجربه تولید واکسن ندارد اما جنجال های کر کننده ای پشت سرشان همواره شنیده می شود.

وحشتناک ترین آنها شامل اتهاماتی است که فایزر به طور غیر قانونی آزمایش آنتی بیوتیک جدیدی را بر روی کودکان در اواسط دهه ۹۰ در نیجریه انجام داد. آنها از این آزمایشات چیزی نمی دانستند. تقریبا ۲۰۰ کودک کشته شدند. دادگاه دولت نیجریه چندین سال طول کشید. پس از آن شکایت هایی علیه فایزر به خاطر داروهای دیگر هم وجود داشت.

بنابراین این شرکت در زمینه واکسن کروناویروس تصمیم گرفت که خودش را بیمه کند. فایزر اصرار داشت که در قرارداد با آژانس دارویی اروپا مسئولیت این شرکت در مورد عوارض جانبی واکسن هایش نوشته نشود.

ارزیابی سازمان جهانی بهداشت از تاثیر واکسن ضد کرونا در ایجاد ایمنی جمعی
 - اسپوتنیک ایران
ارزیابی سازمان جهانی بهداشت از تاثیر واکسن ضد کرونا در ایجاد ایمنی جمعی

چنین تجربیاتی در آمریکا وجود داشت اما برای اروپاییان بی فکرانه است. معمولا آنها با سخت گیری تمامی قوانین را رعایت کرده و با دقت تولید کننده را بررسی می کنند. همان روندی که اکنون با واکسن روسی «اسپوتنیک وی» انجام می دهند.

الکساندر گینتسبورگ رئیس مرکز گامالیا در این خصوص می گوید: « در ارتباط با توافق پوتین با مرکل برای تولید مشترک «اسپوتنیک وی»  طی دو ساعت سخت ترین سوالات را مطرح کردند تا مشخص شود که  ما همه شرایط را برای تولید واکسن داریم این کنترل عمیق تر، بیشتر و سخت گیرانه تر از آن چیزی بود که درباره فایزر انجام دادند. آنچه که اداره ثبت اروپا در ارتباط با فایزر انجام می دهد با کل تجربه جهانی تناقض دارد. تولید کننده دیگر هیچ مسئولیتی ندارد. این را فقط می توان یک دورهمی در سطح دولتی نامید.»

روش استفاده شده در واکسن فایزر به این شکل است که تکه ای از اسید ریبونوکلئیک ویروس کرونا را تزریق می کنند. به طور تئوری بدن باید عکس العمل نشان داده و آنتی بادی تولید کند و ایمنی یابد.

اما به گفته گینتسبورگ، مشکل اصلی در اینجا این است که اسید ریبونوکلئیک ثابت کرده که بسیار ناپایدار است. آنها مرتبا تغییر می کنند ضمن اینکه می تواند در روند تولید این اتفاق بیافتد. در نتیجه اسید ریبونوکلئیک  در هر بسته ممکن است با بسته دیگر فرق داشته باشد.

در بدن انسان این مواد قادرند عواقب غیر قابل پیش بینی را برانگیزند. گینتسبورگ شرح می دهد: « در اسرائیل با این مشکل روبرو شدند که بیماران واکسینه شده عصب صورتشان فلج شد. اما این تنها عارضه ای است که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است و به معنای واقعی کلمه وجود دارد. ما نمی توانیم تصور کاملی داشته باشیم از اینکه چه عوارضی ممکن است در داخل بدن رخ دهد. ممکن است به طور مثال عضله مری فلج شود. یا فلج عصب قلب رخ دهد.»

به عقیده گینتسبورگ تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم منع استفاده از واکسن دارند. کسانی که آلرژی دارند و افراد مسن. اما واکسیناسیون همچنان با شتاب ادامه دارد،علی رغم اینکه میلیون ها اروپایی و آمریکایی آشکارا از آن می ترسند و سعی دارند از آن بگریزند.

« اغلب به وحشت آنها می خندند، چطور ممکن است که مردم متمدن  خطر واکسن را باور کنند؟ اما مشکل واقعا وجود دارد. اروپایی ها بدون شوخی می ترسند به طور مثال از ساختار واکسن فایزر که در زمان آزمایشات بالینی و آنچه که بعدا به مرحله تولید تجاری رسید فرق دارد. مردم نمی فهمند که قرار است چه آمپولی بزنند و بعدش چه اتفاقی خواهد افتاد.»

به طور موازی جنگ اطلاعاتی علیه واکسن روسی در جریان است، علی رغم اینکه «اسپوتنیک وی» بر اساس فناوری سنتی و کلاسیک طراحی شده و نیم قرن تجربه موفق داشته است.

یا توئیتر حساب کاربری «اسپوتنیک وی» را می بندد یا واشنگتن خرید واکسن روسی توسط اوکراین را ممنوع می کند و بروکسل برای مجارستانی ها ممنوعیت می گذارد.

اعتراف به اینکه روس ها دستاورد علمی دیگری داشته اند و اکنون بی دریغ به همه متقاضیان کمک می کنند، درست مثل مرگ است. در غرب ترجیح می دهند که جنگ واکسن به راه بیاندازند علی رغم اینکه در این جنگ شهروندان خودشان کشته می شوند.

علی رغم همه این مسائل ریاست فایزر از ابتدا در جریان مشکلاتی بود که در استفاده از واکسنشان بروز می کند. در روز اتمام آزمایشات بالینی وقتی سهام شرکت ۱۵ درصد افزایش داشت، مدیر کل فایزر سهام خود را به ارزش ۵.۵ میلیون دلار خلاص شد.

مرحله اصلی آزمایش هر واکسنی، آزمایشات گسترده روی مردم است. فایزر این مرحله را با خیال راحت رد کرده است. اما چطور واکسن آنها امروز استفاده می شود، در واقع آزمایش همگانی به نظر می رسد و بدون هشدار به بیماران، بدون جبران خطر، بدون کوچکترین نگرانی در مورد زندگی و سلامتی مردم است. به نظر می رسد که جمعیت میلیارد طلایی به عنوان موش آزمایشگاهی و با پول خودشان استفاده می شوند. الکساندر گینتسبورگ معتقد است که این امر شباهت زیادی به آزمایشات دکتر منگله دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала