گزارش و تحلیل

فاش شدن کلاهک موشک های پیشرفته ایرانی در اختیار حزب الله لبنان، عمدی یا سهوی

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / فاش شدن کلاهک موشک های پیشرفته ایرانی در اختیار حزب الله لبنان، عمدی یا سهوی
فاش شدن کلاهک موشک های پیشرفته ایرانی در اختیار حزب الله لبنان، عمدی یا سهوی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند روز پیش اسرائیل با همکاری آمریکا چند پایگاه نظامی در استان دیر الزور سوریه را بمباران کرد و بعد چند منبع آمریکایی به نشریات این کشور گفتند که هدف مرتبط با برنامه هسته ای ایران بوده.

روز گذشته هم یک نشریه کویتی به نام "الجریده" مطلبی را به نقل از یک منبع مطلع منتشر کرده که بر اساس آن آن منبع اظهار داشته که کلاهک هایی که دارای چاشنی انفجاری همزمان بوده.

شاید برخی به یاد نداشته باشند اما زمانی یکی از جدل های فیما بین ایران و سازمان بین المللی هسته ای به حساب می آمده همین کلاهک های انفجاری همزمان بود.

طبق اظهار نظر کارشناسان نظامی برای تولید بمب یا موشک اتمی معمولا نیاز به چنین کلاهک ای است که موجب ایجاد چندین انفجار شدید بصورت همزمان (لحظه ای) می نماید.

البته این نوع کلاهک ها فقط برای تسلیحات هسته ای استفاده نمی شوند و این فناوری کاربرد های مختلف دارد که مثلا ایران برای حفر تونل و معادن از آن استفاده می کرده و سازمان بین المللی انرژی هسته ای پس از تحقیقات خود تایید کرد که هدف ایران از تحقیق درباره این فناوری همان استفاده صلح آمیز که یکی از آنها همانا کندن معدن می باشد بوده.

در انگلیس از آزمایش موشک وحشتناک روسیه ترسیدند - اسپوتنیک ایران
در انگلیس از آزمایش موشک وحشتناک روسیه ترسیدند

اما ظاهرا در صورتی که این چاشنی و یا کلاهک برای موشک های معمولی استفاده شود می تواند برای حجم کمتری از مواد منفجره قدرت انفجاری به مراتب بالاتری در نقطه خاصی ایجاد کند، البته بنده کارشناس نظامی نیستم ولی بر اساس مطالعات جزئی که در اینترنت انجام دادم ظاهرا مثلا اگر شما یک موشک با یک کلاهک داشته باشید که معادل هزار کیلوگرم مواد منفجره باخود حمل می کند در صورتی که فناوری چاشنی کلاهک انفجاری همزمان در اختیار داشته باشید همان قدرت تخریبی را می توانید با مثلا یکصد کیلوگرم مواد منفجره در یک نقطه داشته باشید.

یعنی عملا شما می توانید با موشک های کوچکتر قدرت انفجاری بسیار بالاتری ایجاد کنید و یا اینکه موشک خود را با سوخت بیشتر پر کنید تا برد بیشتر داشته باشد.

اهمیت ویژگی این کلاهک ها در این است که معمولا مثلا ناوهای هواپیما بر چند لایه فولادی دارند که با موشک های معمولی حد اکثر یک یا دو لایه از آن را می توان سوراخ کرد و در نهایت فقط یک آسیب جزئی به آن ناو رساند نه اینکه آن را غرق کرد مگر اینکه یک اژدر یا موشک بسیار بزرگ به ناو اصابت کند که آن هم با توجه به سیستم های دفاعی موجود روی ناوهای هواپیمابر بسیار دشوار، حال اگر نخواهیم بگوییم محال است که بتوان استفاده کرد، ولی اگر مثلا چنین کلاهک هایی روی موشک های کوچک که بر قایق های تندروی سپاه پاسداران مستقر هستند استفاده شود آنوقت می توانند بدنه ناوهای هواپیمابر را به راحتی سوراخ کنند وبا ورود آب به ناو موجب از بین رفتن تعادل آن روی آب و یا حتی غرق شدن آن را ایجاد کنند.

همچنین سیستم های دفاعی معمولا در مقابل موشک های بزرگتر راحت تر عمل می کند و می تواند آنها را منهدم کند اما وقتی که سایز موشک کوچکتر شود و سرعت آن بالاتر برود احتمال مقابله با آن نیز بسیار سخت تر می شود.

یعنی حتی اگر متحدین ایران در لبنان مثلا بخواهند از این موشک ها بر علیه اسرائیل استفاده کنند آنوقت دیگر برای گنبد آهنین اسرائیل بسیار سخت خواهد بود تا با این موشک ها مقابله کند.

در بسیاری از موارد نیاز نیست که موشک چاشنی بسیار زیادی حمل کند چون هدف خود می تواند موجب ایجاد انفجار بسیار بزرگ و مهیبی گردد.

مثلا فقط هدف قراردادن یک نیروگاه هسته ای و یا انبار مواد منفجره شیمیایی کافی است تا انفجاری ایجاد شود که به اندازه چند بمب اتم قدرت تخریبی داشته باشد.

نمونه اش را اخیرا در انفجار مخزن سودیوم آمونیاک در بندر بیروت مشاهده کرده ایم.

جنگنده های اسرائیلی به آسمان هوایی لبنان تجاوز کردند - اسپوتنیک ایران
جنگنده های اسرائیلی به آسمان هوایی لبنان تجاوز کردند

این نکات مرتبط با کلاهک های انفجاری همزمان را اگر کنار موشک های نقطه زنی که رسما دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرده این حزب در اختیار دارد قرار دهیم متوجه می شویم که هر روزه با اخبار جدیدی از کسب فناوری های پیشرفته نظامی قابل توجهی در میان ایرانیان ومتحدین آنها در منطقه مواجه هستیم.

یعنی قبلا فقط بحث این بود که ایران موشک تولید می کند، بعد بحث این مطرح شد که ایران موشک های دوربرد تولید می کند، بعد بحث آن شد که ایران موشک های هدایت شونده تولید می کند، بعد بحث تولید موشک های بالستیک ایران مطرح شد و بعد بحث تولید موشک های نقطه زن وامروزه بحث تولید موشک های دارای کلاهک های انفجار همزمانه مطرح می شود.

توانایی سامانه های دفاعی ایران در ردیابی و سرنگونی مدرن ترین هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی و همچنین توانمندی ایرانی ها در راه اندازی جنگ الکترونکی و به دست گرفتن اختیار یک هواپیمای بدون سرنشین دیگر آمریکایی نشان از آن می دهد که هنوز بسیاری از دست آوردها در اختیار ایرانی ها است که نمایان نشده.

بدیهی است مطرح کردن چنین دست آوردی به نوعی پیغامی برای دشمنان ایران به حساب می آید که ایرانی ها توانسته اند به فناوری هایی دست یابند که می تواند حتی ناوهای هواپیمابر آمریکایی در آبهای پیرامونی ایران را نابود کند و آمریکایی ها نباید تصور کنند که با ارسال یک ناو هواپیمابر به منطقه خلیج فارس ایرانی ها را ترسانده اند.

طی هفته های اخیر ایرانی ها دست آوردهای زیادی از جمله شهرکهای موشکی که چندین متر زیر زمین بنا شده اند را نیز به نمایش گذاشته اند، امری که در فرهنگ لغت نظامی به این معنا می باشد که حتی اگر آمریکایی ها با تسلیحات هسته ای خود بخواهند به ایران حمله کنند باز هم نخواهند توانست سیستم های دفاعی ایران را نابود کنند و قدرت بازدارندگی ایران حتی در آن شرایط هم سرجای خود باقی خواهد ماند، و با توجه به دست آورهای جدیدی که از برنامه های دفاعی ایران مشاهده می کنیم هم آمریکایی ها هم متحدین آنها در منطقه متوجه می شوند که هر گونه تعرض به خاک ایران می تواند بسیار گران برای آنها تمام شود و واکنش ایران به آنها می تواند موجب نابودی آنها گردد.

و ظاهرا ایرانی ها چنین توانمندی را دارند.

معمولا نظامی ها دست آوردهایی را علنی می کنند که یا به قول معروف لو رفته و یا اینکه دیگر برای آنها کهنه شده.

اگر این دست آورد هایی که امروزه مشاهده می کنیم دست آوردی کهنه به حساب آید دیگر تصور کنید ایرانی ها چه چیز هایی را در اختیار دارند که هنوز علنی نکرده اند.

به هر صورت با توجه به اینکه چند روز بیشتر به پایان ریاست جمهوری آقای ترامپ باقی نمانده می توان تصور کرد که با رونمایی از این دست آورد جدید ایرانی ها پیغام مهمی را به آمریکایی ها منعکس کرده اند و آن این است که به فکر ماجراجویی در ایران نباشید.

اهمیت نمایش همین دست آوردها هم در این است که شبح جنگ را از ایران و منطقه دور کند و دیگران را وادار کند به سمت دیپلماسی با ایران بروند نه به سمت زورگویی.

فرمول پیغام بسیار ساده است، اگر ما چنین تسلیحاتی در اختیار متحدین خود قرار می دهیم دیگر تصور کنید که چه سورپرایز هایی برای شما قایم کرده ایم، پس با دم شیر بازی نکنید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала