گزارش و تحلیل

احتمال موفقیت ایران در پرونده ترور شهید فخری زاده چقدر است؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / احتمال موفقیت ایران در پرونده ترور شهید فخری زاده چقدر است؟
احتمال موفقیت ایران در پرونده ترور شهید فخری زاده چقدر است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی نیروی انتظامی ایران اذعان کرد: لایحه دفاعی صدور اعلان قرمز اینترپل برای عاملان و آمران ترور قاسم سلیمانی و محسن فخری‌ زاده نیز تنظیم شده است

اسپوتنیک - سردار مهدی حاجیان سخنگوی ناجا ایران با اشاره به اینکه لایحه ای برای محافظت از صدور اعلان قرمز به پلیس بین الملل اینترپل همچنین برای متهمان قتل شهید سردار قاسم سلیمانی تهیه شده است.

ایران درخواستی را برای دستگیری چهار نفر در رابطه با ترور محسن فخری زاده فیزیکدان هسته ای به اینترپل ارسال کرده است. مهدی حاجیان خواستار پیگرد بین ‌المللی کسانی شد که بنا بر اظهارات او از "مرتکبان" سوء قصد به جان محسن فخری ‌زاده بوده‌اند.

در این رابطه خبرنگار اسپوتنیک سوالاتی را از حسین رویوران کارشناس خاورمیانه و علوم سیاسی در کشورهای عربی و استاد دانشگاه تهران مطرح کرد و نظر این کارشناس را جویا شد.

چه کسی می تواند به طور بالقوه در لیست درخواست ایران باشد؟

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران - اسپوتنیک ایران
درخواست صدور اعلان قرمز به عوامل ترور شهید سلیمانی به اینترپل

اینکه چه کسی احتمالا در این لیست در اقدام ترور شهید سلمانی قرار دارد، چیز مشخصی است که عامدان و عاملان چه کسانی هستند، در رابطه با قتل شهید سلیمانی خود ترامپ‌گفت که من دستور ترور سردار سلیمانی را دادم، خب دستور به فرمانده ارتش آمریکا و فرمانده نیروهای سنتکام داده شده و اجرا شده است.

لذا عوامل زنجیره ای اقدام به قتل خارج از چارچوب قانون، مرتبط به شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس کاملاً روشن و محرز گردیده است. تصور من نسبت به این موضوع این است که این اقدام می تواند در مجاری بین المللی صورت گیرد.

خصوصاً خانم اگنس کالامارد گزارشگر ویژه اعدام ‌های فراقانونی سازمان ملل اعلام کرد: به صورت حقوقی آنچه که اتفاق افتاده است جنایت است و ایران امکان پیگیری در محاکم بین المللی را دارد.

در رابطه با پرونده شهید سلیمانی ایران حدود ۴۸ نفر از عاملان و عامدان دخیل در این ترور را در این پرونده گنجانده، بدون آنکه از اسامی آنان دولت نام ببرد. اما در مورد شهید فخری زاده تاکنون چیزی گفته نشده ولی تصورم بر این است، که می تواند مسئولان تصمیم گیر و دخیل در این ترور همچون نخست وزیر اسرائیل و مسئول موساد و همچنین آمران این قتل باشند.

اگر این سیاستمداران اسرائیلی باشند، احتمال استرداد یا دستگیری آنها چقدر است؟

صدور حکم بازداشت رئیس جمهور آمریکا در عراق - اسپوتنیک ایران
صدور حکم بازداشت رئیس جمهور آمریکا در عراق

ایران در حال حاضر تنها نیست، پرونده دیگری در رابطه با ترور شهیدان سلیمانی و المهندس در عراق باز شده و دستور دستگیری عاملان این جنایت صادر شده است و نام دونالد ترامپ نیز در آن دیده می شود.

متاسفانه نظام بین المللی بر اساس حق برپا نشده است و بر اساس معادلات قدرت شکل گرفته است، نظام کنونی جهان نتیجه جنگ جهانی دوم بوده که پس از پایان جنگ سرد هم طرف پیروز [غرب] توانسته وزن خود را در نظام بین المللی افزایش دهد.

لذا ممکن است ایران با مشکل مواجه شود یا نتواند به نتیجه قطعی برسد اما این نمی تواند تکلیف را از دوش دولت ایران بردارد، به هر حال ایران باید این مسیر را طی کند، چه به پاسخ برسد چه به پاسخ نرسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала