گزارش و تحلیل

تبعات اقدامات دیوانه ی ماجراجویی به نام ترامپ

© REUTERS / Brian Snyderتبعات اقدامات دیوانه ی ماجراجویی به نام ترامپ
تبعات اقدامات دیوانه ی ماجراجویی به نام ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا فردا لایحه استیضاح دونالد ترامپ را رسما در صحن کنگره این کشور مطرح خواهد کرد که در آن نکاتی نظیر «خیانت به سوگند ریاست جمهوری» رسیدگی خواد شد.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا  جو بایدن رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ با تفاوت آرای چشمگیر پیروز انتخابات شد؛ اما این پایان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نبود  در روز های گذشته کنگره ایالات متحده آمریکا مورد حمله طرفداران دونالد ترامپ قرار گرفت تا باز هم رفتار های ترامپ به عنوان رئیس جمهور در ۴ سال گذشته مورد توجه قرار گیرد، نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا فردا لایحه استیضاح دونالد ترامپ را رسما در صحن کنگره این کشور مطرح خواهد کرد که در آن نکاتی نظیر «تشویق آگاهانه به شورش علیه حکومت» و همچنین «خیانت به سوگند ریاست جمهوری» رسیدگی خواد شد.

آقای دکتر کمال دهقانی فیروزآبادی رئیس کمیته روابط خارجی دوره ی دهم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

طرح استیضاح ترامپ به مجلس نمایندگان کلید می خورد - اسپوتنیک ایران
طرح استیضاح ترامپ به مجلس نمایندگان کلید می خورد

در روابط بین‌الملل عموماً اتحاد هایی که شکل می گیرد بر اساس خمیر مایه یا قدرت نرمی شکل می‌ گیرد که عقلانیتی پشت آن باشد، عقلانیتی بسیار محکم که افکار عمومی جهان آن را بپذیرند و همه رسانه‌ ها، کنشگران سیاسی و سیاستمداران قبول کنند که آن ائتلاف و اقدام در سطح بین المللی صحیح است و با منطق حقوق بین الملل، منشور ملل متحد، عرف و قوانین ملل متحد سازگاری دارد.

یک نمونه از ائتلاف هایی که در جهان توسط ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ تشکیل شد ائتلافی بود که آمریکا و عربستان بر علیه مردم یمن تشکیل دادند و مردم یمن را با منطقی اشتباه دچار این شرایط و وضعیت کردند به طوری که بزرگترین کشتار جمعی و نسل‌کشی واقعی را در طول سالیان گذشته رقم زدند.

این اقدام را تنها می‌ توان جنایت جنگی و جنایت علیه نسل بشر دانست، اما اکنون می بینیم که بایدن به اقدامی که ترامپ برای ایجاد این ائتلاف انجام داده انتقاد دارد چیزی که ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ را در عرصه ملی و جهانی منزوی و تنها کرد نوع نگرش و عقلانیتی است که نسبت به مسائل دارد، خود را در داخل کشور فرا قانونی می بیند ساختار های دموکراسی داخلی ایالات متحده آمریکا را بی اهمیت میداند و دچار نوعی خود بزرگ بینی می باشد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اقدامات بی پشتوانه دونالد ترامپ تبعات آن در سطح جهان را اینگونه بیان کرد:

 در عرصه بین‌ المللی نیز باید بررسی کرد که ساختار های دموکراتیک در آمریکا که ادعای نماد بودن در زمینه ی لیبرال دموکراسی در جهان را دارند میتوانند چنین پدیده ای را هضم و جمع کنند یا در برابر چنین مسائلی ناکارآمد خواهند بود، این موضوع را بسادگی تاریخ قضاوت خواهد کرد.

درگیری بین طرفداران و مخالفان ترامپ در سن دیگو - اسپوتنیک ایران
درگیری بین طرفداران و مخالفان ترامپ در سن دیگو

 اما در عرصه بین المللی ترامپ سیاست یکجانبه گرایی را اتخاذ کرد و این سیاست یکجانبه‌ گرایی باعث شد تا در عرصه جهانی تجارت آمریکا با چین دچار مشکل شود و حتی هم پیمانان خود آمریکا یعنی اروپایی‌ ها به نوعی از این رفتار ترامپ نا امید شدند، البته نباید خروج از معاهدات و موافقتنامه های جهانی از جمله پاریس که در زمینه آب و هوا بود و برجام را فراموش کرد؛ این نکات نشان از تفکرات ترامپ در یکجانبه‌ گرایی های جهانی داشت.

این اتفاق اعتماد همپیمانان آمریکا به دولت آمریکا را سست کرده و جایگاه آمریکا را به آن نوعی که در ذهن بسیاری از سیاستمداران بود تنزل داد.

آقای دکتر کمال دهقانی فیروزآبادی با اشاره به خروج دونالد ترامپ از برجام به عنوان یک توافقنامه مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد این اقدام را نشان از یکجانبه‌ گرایی ترامپ در سطح جهان دانسته و اظهار داشت:

پس از پایان مذاکرات برجام و رسیدن به یک توافق نامه چند جانبه این توافقنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان بزرگترین رکن سازمان ملل متحد و مسئول برقراری نظم و امنیت در جهان با حضور پنج عضو دائم این شورا از جمله ایالات متحده آمریکا تایید شد و قطعنامه ای تحت عنوان ۲۲۳۱ تصویب شد تا برجام الزام آور برای تمام کشور های دنیا شود، اما آمریکا خود قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد، کشوری  که قرار بود به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئول الزام‌ آور شدن برجام برای تمام جهان باشد، زمانی که این نکات برای ترامپ لازم الاجرا نیست متوجه می شویم که ترامپ تحت هیچ قاعده ملی، بین المللی، جهانی یا حقوق بین الملل عمل نمیکند.

ترامپ اکنون آخرین روز های عمر سیاسی خود را سپری می‌ کند در شرایطی که نه تنها دموکرات‌ ها بلکه جمهوری‌ خواهان نیز اعتماد خود را به ترامپ از دست دادند.

پسر ترامپ - اسپوتنیک ایران
واکنش پسر ترامپ به بسته شدن حساب کاربری پدرش در توییتر

 نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دوره دهم مجلس شورای اسلامی دوران ۴ ساله ریاست جمهوری ترامپ را تماماً در حال ماجراجویی دانسته و تاکید کرد:

با توجه به اینکه دونالد ترامپ در چهار سال گذشته ریاست جمهوری اش چه در داخل آمریکا و چه در سطح بین‌الملل تماماً در حال ماجراجویی بوده بنابراین هر احتمالی را می توان در نظر گرفت اما قطعاً هیچ اقدامی از سوی دونالد ترامپ در روز های پایان عمر سیاسی وی نسبت به ایران بدون پاسخ نخواهد ماند.

 جمهوری اسلامی ایران چهل سال پیش با دیوانه ی ماجراجویی به نام صدام مواجه شد و تمام جهان پاسخ ایران نسبت به صدام را دیدند بنابراین زندگی صدام بهتر است درس عبرتی برای ترامپ شود تا بداند ایران نسبت به هر اقدامی پاسخی کوبنده و پشیمان کننده خواهد داد.

 نیرو های مسلح ما اکنون به آن اعتماد به نفس کامل رسیدند که توانایی بازدارندگی داشته باشند، چرا که سیاست جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته مبتنی بر دفاع و بازدارندگی بوده و در این زمینه به اندازه کافی توفیقات و پیشرفت‌های چشمگیر داشتیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала