گزارش و تحلیل

راهبرد جدید تعامل ایران با غرب

© AP Photo / Office of the Iranian Supreme Leaderراهبرد جدید تعامل ایران با غرب
راهبرد جدید تعامل ایران با غرب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر کسی پوشیده نیست که آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی تجربه بسیار زیادی در تعامل با سیاست های غرب دارد و بیش از سه دهه به عنوان رهبر سالها قبل از آن به عنوان رییس جمهوری ایران با چندین رییس جمهوری در آمریکا مچ اندازی نموده است.

اسپوتنیک - یکی از مسایلی که بسیاری از رهبران جهان هم به آن علاقه دارند این است که وقتی به ایران می آید با آیت الله خامنه ای ملاقات کنند تا از تجربیات وی درباره تعامل با غرب استفاده کنند.

برخی هم آیت الله خامنه ای را به عنوان فردی غرب ستیز و دشمن آمریکا معرفی می کنند، که البته اگر از نزدیک با او آشنایی داشته باشید متوجه می شوید وی با ردم غربی و آمریکایی هیچ زاویه ای ندارد بلکه با سیاست های استعمارگرایانه ای که غربی ها هنوز به دنبال آن هستند مخالف است و با آن مبارزه می کند.

رهبر ایران: غرب تحریم ملت ایران را فورا متوقف کنند - اسپوتنیک ایران
رهبر ایران: غرب تحریم ملت ایران را فورا متوقف کنند

به هر صورت سخنرانی امروز جمعه آیت الله خامنه ای چارچوب جدیدی برای تعامل با غرب و مخصوصا آمریکا ترسیم کرد.

در حالی که آمریکایی ها تصور می کردند با سیاست های ترامپ ایران به زانو در خواهد آمد و برای مذاکره با آمریکا و غرب دست و پا خواهد شکست مشاهده کردیم که رهبر ایران نه فقط ضعفی در سیاست های ایران نشان نداد بلکه راهبرد سیاسی جدیدی در مقابل غرب را به نمایش گذاشت.

چیزی شبیه این که شما در جنگ باشید و لشکری ضربات سنگینی را متحمل شده باشد و لشکر مقابل تصور کند که دیگر پیروز است اما به یکباره همه چیز برگردد و لشکری که در حال تحمل ضربات بود نشان دهد که در حال خسته کردن طرف مقابل است و حالا حمله های خود را شروع خواهد کرد.

این سیاست نظامی را شهید سلیمانی و شهید عماد مغنیه در جنگ 33 روزه بر علیه اسرائیل پیاده کردند و در نهایت علیرغم توانمندی غیر قابل مقایسه نظامی اسرائیل در مقابل توانمندی نظامی حزب الله (از نظر تسلیحات و تجهیزات) به یکباره پس از 20 روز تحمل ضربات سهمگین مبارزین حزب الله ضربات معکوس خود را شروع کردند وارد کردن و به یکباره چند هلیکوپتر اسرائیلی هدف موشک های حزب الله قرار گرفت و ناو جنگی اسرائیلی غرق شد و چندین تانک میرکاوای اسرائیلی در عملیاتی که به عملیات قتلگاه تانک های میرکاوا معروف شد منهدم شدند و در نهایت اسرائیل و غرب به التماس افتادند تا حزب الله آتش بس را قبول کند و اجازه دهد سربازان اسرائیلی زنده از خاک لبنان عقب نشینی کنند.

امروز آیت الله خامنه ای در سخنان خود به راهبرد مقابله به مثل با رفتار غرب و آمریکا اشاره نمودند و در بیانات خود گفتند که دیگر سیاست مقاومت سابق پایان یافته و از این پس هر اقدامی از طرف مقابل با اقدام متقابل از طرف ایران مواجه خواهد گشت.

رهبر ایران: ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است - اسپوتنیک ایران
رهبر ایران: ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است

همانگونه که قبلا بنده در چند مقاله خود اشاره کرده بودم، رهبر انقلاب اسلامی به صراحت اظهار داشتند که برای ایران هیچ اهمیتی ندارد که آمریکا به برجام برگردد یا نه مهم عمل آمریکا و کشورهای غربی و عملا رفع تحریم ها است، چون دلیل امضا و اجرای برجام توسط ایران فقط و فقط رفع تحریم ها بود و هست و هیچ دلیل دیگری برای ایران وجود نداشت تا بخواهد برجام را امضا یا اجرا کند.

همچنین ایشان تاکید کردند که بازگشت آمریکا به برجام بدون رفع تحریم ها بی معنی است و این بدین معنا است که ایران به هیچ وجه قبول نخواهد داشت که آمریکا پس از خروج از برجام بدون هیچ شرطی به برجام برگردد و بازگشت آمریکا به برجام باید مشروط باشد، به هر حال آمریکا هم که باشد باید بفهمد که باید به جامعه جهانی احترام بگذارد و اگر تعهدی را امضا کرده باید اجرا کند.

از سوی دیگر وی پاسخ محکمی به کشورهای اروپایی که بحث مذاکرات جدید را مطرح کرده اند داد و به آنها گفت ایران به هیچ وجه درباره برنامه های دفاعی خود ویا ارتباطات و حمایت های خود از جبهه مقاومت در منطقه نه فقط بحث نخواهد کرد بلکه هم برنامه های دفاعی خود را توسعه خواهد داد و هم از متحدین خود در منطقه با تمام توان حمایت خواهد کرد و این استراتژی به هیچ وجه قابل بحث نخواهد بود.

این سخنان ایشان نه فقط پاسخی به غرب بود بلکه راه را برای آنهایی که در داخل کشور زمزمه چنین گفتگوهایی را مطرح می کنند و پالس های نرم به طرف مقابل می دهند را بست.

نکته دیگر قابل تامل در سخنان رهبری این بود که وی به واکسن تولید آمریکا و انگلیس اشاره کرد.

رهبر ایران: این وضع انتخابات و دموکراسی آمریکا است - اسپوتنیک ایران
رهبر ایران: این وضع انتخابات و دموکراسی آمریکا است

شاید برخی بخواهند بحث های مختلفی در این باره مطرح کنند اما اگر از زاویه سیاسی به ماجرا نگاه کنید این بحث دو دلیل اصلی داشت.

عدم اطمینان به آمریکا و انگلیس حتی در زمینه خرید دارو از آنها امری که این پیغام را می دهد که ایران وقتی به خرید دارو از آمریکا و انگلیس اطمینان ندارد احتمالا در آینده حاضر نخواهد بود کالای دیگری را از آنها بخرد.

همچنین آمریکایی ها نباید تصور کنند که ایرانی ها به جایی رسیده اند که محتاج آنها هستند.

توجه داشته باشید که رهبری این پیغام را فقط درباره واکسن آمریکا و انگلیس داد، یعنی وی به صورت غیر مستقیم فضا را برای تعاملات ایران با دیگر کشورها باز گذاشته و خواسته این پیغام را بدهد که راهبرد جدیدی سیاسی ایران تعامل با کشورهای دیگر مخصوصا کشورهای شرقی که امروزه واکسن کرونا را نیز دارند می باشد و حتی اگر بنا باشد ایرانی ها سختی های بیشتر را تحمل کنند اولویت با تولید واکسن داخلی است، یعنی راهبرد اصلی ایران از این پس وابستگی به تولید داخلی به هر قیمت و عدم وابستگی به کالای خارجی است، و بدیهی است در شرایطی که ایران توان تولید کالایی را نداشته باشد باید اولویت واردات آن کالا از کشورهایی باشد که می توان روی آن در آینده حساب باز کرد نه کشورهایی که سر به زنگاه ممکن است ایران را در تحریم، حتی دارویی قرار دهند.

برخی شاید متوجه این نکته نباشند اما به عنوان مثال ساده بگویم بسیاری از صنایع ماشین سازی ایران وابسته به همکاری ایران با کشورهای اروپایی بود، مثل ماشین های فرانسوی، وقتی که آمریکا اعلام کرد که ایران تحریم است همه این شرکت ها زیر قراردادهایشان زدند و حتی قطعات یدکی ماشین های تولیدی را تامین نکردند، امری که موجب آن شد بسیاری از ماشین های تولید ایران از استانداردهای لازم برخوردار نباشند و علاوه بر اینکه ایرانیها با مشکلات عدیده فنی مواجه شدند موجب آلودگی هوا در شهرهای کلان کشور گردد.

حال ایرانی ها به هر ترتیبی که بود با این ماجرا کنار آمدند.

واکنش سایت رهبر ایران به تحریف سخنان اخیر ایشان در خصوص تحریم ها + عکس - اسپوتنیک ایران
واکنش سایت رهبر ایران به تحریف سخنان اخیر ایشان در خصوص تحریم ها + عکس

تصور کنید که ایرانی ها وابسته با واکسن های کرونای آمریکا شوند.

همه می دانند اولا این واکسن ها در دو دوز باید تزریق گردند.

یعنی ممکن است اینها دوز اول را به ایران بدهند و بعد برای تحویل دوز دوم بهانه در بیاورند و به دنبال اخاذی از ایرانی ها باشند.

امری که سابقه درخشانی در آن دارند.

مگر طبق همین توافق هسته ای قرار نبود اورانیوم مورد نیاز برای درمان بیماران سرطانی را در اختیار ایران قرار دهند، چه شد؟

حتی داروهای بیماران پروانه ای را هم حاضر نشدند به ایران بدهند چه رسد به داروهای بیماران سرطانی و ....

حتی اگر دوز اول و دوم را بدهند همه می دانند که تاثیر این واکسن ها حد اکثر یک ساله است و دوباره سال بعد ایرانی ها محتاج این واکسن ها خواهند بود و آنوقت ممکن است بازی در بیاورند مضاف بر اینکه امروزه ویروس جهش یافته کرونا معروف به کرونای انگلیسی در حال انتشار است و گویا واکسن سابق تاثیری روی آن ندارد.

پس بهترین راه این است که خود کشور علیرغم همه مصائبی که ممکن است متحمل گردد به سمت پیدا کردن واکسن و حتی درمان این ویروس و دیگر ویروس ها برود، منظور هم ویروس های بهداشتی و هم دیگر ویروس هایی که در حوزه پزشکی و سلامت نیستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала