گزارش و تحلیل

ایران نا امن ترین مسیر قاچاق مواد مخدر

CC BY 4.0 / IRNA / ایران نا امن ترین مسیر قاچاق مواد مخدر
ایران نا امن ترین مسیر قاچاق مواد مخدر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
افغانستان از سال ۱۹۹۲ به این سو بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان لقب گرفته به طوری که در سال ۲۰۰۷ زمینهای کشت خشخاش در افغانستان از زمین‌ های پرورش کوکائین در آمریکای جنوبی بیشتر بود.

اسپوتنیک - بر اساس اطلاعات اداره مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) میزان کشت و تولید خشخاش در سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ که مربوط به سالهای حضور نیرو های آمریکایی و ناتو در افغانستان است به بیشترین میزان خود در برابر هر سال حکومت طالبان تا سقوط آن رسید، این نکته بیانگر این موضوع است که تولید تریاک در افغانستان از سال ۲۰۰۱ پس از حمله نظامی آمریکا و ناتو به این کشور رشد چشمگیری یافته.

انحلال باند قاچاق سلاح و مواد مخدر در شمال غرب ایران - اسپوتنیک ایران
انحلال باند قاچاق سلاح و مواد مخدر در شمال غرب ایران

کشور روسیه نیز مانند کشور های اروپایی یکی از مقاصد بزرگ و مهم مواد مخدر محسوب می شود که پس از رشد چشمگیر تولید تریاک در افغانستان این کشور نیز با بحران اعتیاد فزاینده میان جوانان خود مواجه شد.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: مسیر قاچاق مواد مخدر به علت مبارزه بی امانی که کشور ما در حال انجام آن است تغییر کرده و به سمت شمال جهت گرفته، ما در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر بیش از ۳۷۰۰ شهید دادیم این در حالی است که مرز ما با افغانستان به عنوان اصلی ترین تولید کننده تریاک در جهان بسیار طولانی است.

یکی از راه های انتقال مواد مخدر از افغانستان به پاکستان و به صورت دریایی به سمت اروپا است و راه دیگر از سمت شمال یعنی تاجیکستان و ترکمنستان به سمت کشور های CIS است.

اینکه تعیین کنیم چه میزان مواد مخدر از کدام مسیر به اروپا و روسیه می رسد کمی مشکل است و باید تخصصی تر در این زمینه بررسی انجام شود.

وی در ادامه ضمن تاکید بر مبارزه خستگی ناپذیر ایران با قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشور های دیگر افزود: مسیر جمهوری اسلامی ایران به عنوان مسیر قاچاق مواد مخدر بسیار ناامن است و این حرف ما نیست بلکه سازمان های جهانی مبارزه با قاچاق مواد مخدر بر نا امن بودن مسیر ایران برای قاچاق مواد مخدر اذعان داشتند و هر دوره به دلیل نحوه اقدام و عمل ما در این زمینه از ما تشکر و قدردانی می کنند.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ایران مشکلات و موانع مبارزه با قاچاق مواد مخدر از جانب ایران را متعدد عنوان کرد و اظهار داشت: مرز طولانی، بیابان های گسترده منطقه و از همه مهمتر دست تنها بودن ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر که هیچ کس حاضر نیست با جمهوری اسلامی ایران در این زمینه همکاری کند با اینکه ما خط اول جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به اقصی نقاط جهان محسوب می‌شویم موجب شده تا این امر یعنی مبارزه با قاچاق مواد مخدر کمی مشکل شود؛ از سوی دیگر تحریم ها و شرایطی که تحریم ها ایجاد کرده نیز مزید بر علت می شود.

آقای دکتر سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نقش نیرو های ناتو و آمریکایی را در افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان چشمگیر دانسته و بیان کرد: از ما پرسش می‌ کنند که چرا مواد مخدر در افغانستان زیاد است و علت آن را از جمهوری  اسلامی ایران جستجو می‌ کنند، در حالی که علت آن مستقیماً پیش ناتو و ایالات متحده آمریکا است که با ورود به افغانستان تولید مواد مخدر در این کشور را به بیش از چند ده برابر رساندند.

پس از ورود نیرو های آمریکایی و ناتو به افغانستان تولید مواد مخدر در این کشور نه تنها افزایش یافت بلکه پیشرفته نیز شد و اکنون حتی کارخانه های تغلیظ، فراوری و امثالهم در افغانستان به وجود آمده و حتی اقدام به تولید مواد مخدر جدیدی نیز کرده‌ اند، تمام این اقدامات تحت پوشش ناتو است بنابراین ناتو و نیرو های آمریکایی باید پاسخگو باشند که چرا اکنون افغانستان در این وضعیت است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала