گزارش و تحلیل

دم خروس شورای همکاری قبوله یا قسم حضرت عباس سعودی

© AP Photo / Saudi Press Agencyدم خروس شورای همکاری قبوله یا قسم حضرت عباس سعودی
دم خروس شورای همکاری قبوله یا قسم حضرت عباس سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند روزی است که برخی رسانه ها در بوغ و کرنا کرده اند که آشتی میان قطر و عربستان سعودی انجام شده و کار تمام شده و دیگر میان عرب ها کن فیکن خواهد شد.

اسپوتنیک - بدیهی است که ایرانی ها هم از شکل این نوع مصالحه استقبال می کنند و آرزومند می باشند که همین نوع مصالحه میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با ایران هم انجام شود.

مصالحه ای بدون هیچ پیش شرط و یا مطالبه و شرط و شروط بعدی.

فراموش نکنید کشورهای محاصره کننده قطر 13 شرط برای مصالحه گذاشته بودند و قطر را تهدید کرده بودند که اگر طی 10 روز این 13 شرط را اجرا نکند به زور متوسل خواهند شد و حتی تهدید کرده بودند که این کشور را اشغال کنند و امیر آن را برکنار وزندان کنند.

پس از حدود چهار سال امروز امیر قطر فاتحانه وارد ریاض می شود و محمد بن سلمان که توطئه برکناری وی را چیده بود مجبور می شود با آغوش باز به استقبال اش برود.

برقراری روابط بحرین، مصر، امارات و عربستان سعودی با قطر - اسپوتنیک ایران
برقراری روابط بحرین، مصر، امارات و عربستان با قطر

برخی هم روبوسی شاهزاده محمد بن سلمان و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی را ملاک آشتی قرار داده اند.

ولی همه می دانند فتنه جدایی فیما بین طرفین توسط ترامپ در اولین سفر خارجی اش به ریاض راه افتاد تا بتواند از تفرقه میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بهره ببرد وامروزه هم داماد ترامپ جراد کوشنر که یک آمریکایی اسرائیلی است پدر خوانده این آشتی کنون به حساب می آید.

علیرغم اینکه بنا بود که اجلاس علا در عربستان سعودی اجلاس سران باشد اما نه پادشاه عربستان نه امیر امارات و نه شاه بحرین نه سلطان عمان در این اجلاس شرکت نداشتند.

وقتی درباره شورای همکاری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس صحبت می کنیم یعنی عربستان سعودی، قطر، امارات عربی متحده، عمان، کویت و بحرین.

وقتی چهار رهبر حضور ندارند یعنی اجلاس، اجلاس سران نیست.

طبق همه اصول دیپلماتیک این یعنی اینکه این اجلاس اجلاس سران نبود و اینکه سران کشورهای محاصره کننده در کنار مصر هنوز نسبت به قطر موضع آشتی جویانه ندارند و هنوز رهبران این کشورها حاضر نیستند سر یک میز با امیر قطر بنشینند.

نحوه نشستن جراد کوشنر در این اجلاس هم شمایل یک پدرخوانده را داشت که نشسته بقیه دستورهایش را اجرا کنند.

واکنش وزیر امور خارجه ایران به پایان بحران دیپلماتیک قطر - اسپوتنیک ایران
واکنش ظریف به پایان بحران دیپلماتیک قطر

به هر صورت همه شواهد نشان می دهد که هنوز اختلافات سر جای خود اش است و هنوز مردم قطر رفتار کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با آنها را فراموش نکرده اند و نمی توان توقع داشت با یک اعلان ساده همه اتفاقات گذشته فراموش شود.

زخمی که توسط محمد بن سلمان بر پشت شیخ تمیم وارد شده هم زخمی نیست که با یک بغل کردن التیام پیدا کند، به قول عرب ها همه زخم ها التیام می یابد اما زخم نامردی همیشه باز می ماند.

بدیهی است که آمریکایی ها به دلایلی نیاز داشتند که فضای عربستان سعودی برای تنفس قطری ها باز شود و سعودی ها را وادار کردند تا این فضا را باز کنند.

در حالی که این اجلاس بنا بود اجلاس آشتی کنان میان قطر و سه کشور دیگر حوزه خلیج فارس و مصر باشد ولی هم رهبران کشورهای محاصره کننده (از جمله رئیس جمهوری مصر) حضور نداشتند هم اینکه بیانیه ای که قرائت شد فقط در باره خصومت با ایران بود نه در باره مصالحه با قطر.

کمک مالی قطر برای بازسازی غزه - اسپوتنیک ایران
اولین اقدام قطر پس از حل اختلافات خود با عربستان و مصر

طبق برآورد برخی کارشناسان تیم ترامپ برای پیاده کردن توطئه خود بر علیه ایران نیاز دارد که از پایگاه هوایی العدید در قطر استفاده کند و قطری ها هم شدیدا با این ماجرا مخالفت کرده اند و بهانه آورده اند که چون تحت محاصره دیگر کشورها می باشند و ایران تنها راه تنفس آنها به حساب می آید نمی توانند اجازه دهند آمریکایی ها از این پایگاه بر علیه ایران استفاده کنند چون راه تنفس شان بسته خواهد شد.

به همین دلیل هم ظاهرا آمریکایی ها بر عربستان فشار وارد کردند که به صورت موقت هم که شده فعلا این فضا را برای قطر باز کند.

سعودی ها هم کاملا متوجه هستند این عقب نشینی برای آنها بزرگترین ضربه حیثیتی به حساب می آید چون قطر بدون اینکه حتی یک قدم از مواضع خود عقب نشینی کند توانسته محاصره را بشکند ولی خوب چون بحث راه انداختن یک جنگ میان آمریکا و ایران برای آنها از همه چیز مهم تر به شمار می آید حاضر شده اند این زهر را بنوشند.

با توجه به این شرایط می توان گفت طی دو هفته آتی شرایط در منطقه خلیج فارس بسیار بحرانی خواهد بود و همه باید لحظه به لحظه انتظار بکشند تا دوران ریاست جمهوری ترامپ بر کاخ سفید پایان یابد و این دو هفته هم برای منطقه و هم برای جهان.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала