گزارش و تحلیل

ضرورت شکستن دست و پای قمه کش ها

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سردار قاسم رضایی - جانشین ناجا
سردار قاسم رضایی - جانشین ناجا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجرمینی که با حمل سلاح سرد مردم را تهدید می کنند دست و پا شکسته تحویل داده شوند.

اخیرا فیلمی از سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی در گروه های اجتماعی رد و بدل شد که طی آن ایشان از مامورین نیروی انتظامی خواسته بود مجرمینی که با حمل سلاح سرد مردم را تهدید می کنند را دست و پا شکسته تحویل دهند.

طبق معمول برخی رسانه های مخالف جمهوری اسلامی سعی کردند از این ماجرا بهره منفی ببرند و آن را به عنوان ترویج پلیس برای خشونت عنوان کنند در حالی که مشاهده شد در اکثر رسانه های اجتماعی اکثریت مطلق کاربران ایرانی (بیش از 95%) از این سخنان سردار رضایی حمایت کردند.

اگر به جامعه هم رجوع کنید مطمئن باشید اکثریت قاطع مردم ایران از این دستور سردار رضایی حمایت می کنند.

از نظر اصولی قوانین باید توسط مجلس شورای اسلامی وضع شوند اما به هر حال این قوانین باید توسط جامعه هم مورد پذیرش واقع گردند وگرنه قانونی که مورد تایید جامعه نباشد قطعا قابلیت اجرایی ندارد.

امروزه یکی از معضلاتی که ما در ایران با آن مواجه می باشیم این می باشد که قوانین به گونه ای وضع شده که دست نیروی انتظامی را برای برخورد با مجرمین بسته و دست مجرمین حرفه ای که از ریزه کاری های قوانین با خبر هستند را باز کرده.

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران - اسپوتنیک ایران
درخواست کمک از پلیس با ترفند چلوکباب و نوشابه +عکس

شاید بد نباشد نمایندگان مردم به خواسته مردم توجه داشته باشند و بر اساس آن اقدام به تصویب قوانین کنند، یعنی آنچه عرف و یا خواسته جامعه ایجاب می کند باید ملاک قانونگذاری باشد نه آنچه مثلا در کشورهای دیگر و یا رأفت اسلامی اقتصا می کند ملاک باشد.

در اکثر کشورهای جهان هم روال به همین ترتیب است.

در برخی جوامع ممکن است که مثلا استفاده از انواعی از مواد مخدر عرف جامعه باشد و قانون مجازاتی برای آن قایل  نشود و در برخی دیگر استفاده از این مواد شامل مجازات های سنگین هم شود.

در برخی کشورها مانند آمریکا پلیس بنا به صلاحدید خود حق تیر دارد و می تواند بدون مواخذه تیر اندازی کند و مجرم را که به دستور پلیس تمکین نمی کند بکشد، حتی اگر فرد تخلف رانندگی ساده کرده باشد، و در برخی کشورها مانند ایران مامور پلیس در صورت کشتن فردی باید پاسخگوی مراجع قضایی باشد.

به هر حال آنچه مسلم است این می باشد که قوانین باید بنا به نیاز جوامع وضع گردد و امروزه مشخص است که آنچه سردار رضایی درباره آن صحبت کرده به یک خواسته اجتماعی است.

در کشوری مانند آمریکا ممکن است بحث حمل سلاح آزاد باشد و افراد بتوانند به صورت قانونی برای دفاع از خود اسلحه حمل کنند و در صورتی که برای دفاع از خود کسی را بکشند مجازاتی متوجه آنها نشود.

در ایران افراد حق حمل سلاح گرم یا سرد ندارند و به این دلیل فقط افرادی اسلحه حمل می کنند که می خواهند مرتکب جرم شوند وطبیعی است در این شرایط دست نیروی انتظامی برای برخورد شدید با این افراد باید باز باشد.

Преступление - اسپوتنیک ایران
در شش ماه امسال ۳۶ درصد قتل‌ها در ایران با سلاح سرد انجام شده است

با توجه به قوانین موجود در ایران که اجازه شکستن عمدی دست و پای کسی را به نیروی انتظامی نمی دهد بدیهی است صحبت های سردار رضایی بیشتر نوعی تعبیر انتزاعی است که در آن از مامورین خواسته با مجرمین مسامحه نکنند و برخورد شدید به عمل آورند، اما به هر حال این صحبت ها می تواند توجه همه را به یک معضل بزرگ موجود در جامعه ما و آن افزایش استفاده مجرمین از سلاح سرد بر علیه مردم جلب کند.

حتی به نظر می آید بد نیست که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی توجه ویژه ای به این صحبت های سردار رضایی و همچنین حمایت مطلق مردم از صحبت های وی توجه داشته باشند و متوجه باشند که امروزه این ماجرا به خواسته مردمی تبدیل شده و باید قوانینی وضع شود که دست مامورین نیروی انتظامی در برخورد شدید با مجرمین را باز بگذارد، حتی شاید مثلا تصویب کنند که مامور نیروی انتظامی به مجرد مشاهده افرادی که سلاح سرد حمل می کنند حق تیر داشته باشد و مامور نیروی انتظامی دلواپس آن نباشد که اگر با مجرمی برخورد کرد حالا باید پاسخگوی مراجع قضایی هم باشد و یا دیه پرداخت کند.

امروزه برخی فقط برای سرقت از این سلاح سرد استفاده نمی کنند بلکه برای ایجاد رعب و وحشت و خود نمایی از غمه و سلاح سرد در جامعه بهره می برند.

مطمئن باشید اگر نیروی انتظامی دست و پای چند تا از اینهایی که جان و ناموس و مال مردم را تهدید می کنند را شکستند قطعا مردم از آنها تشکر خواهند کرد و دعا گوی آنها خواهند بود چون ظاهرا قوانین موجود برای اینها بازدارنده نبوده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала