گزارش و تحلیل

رکورد مصاحبه سال

© REUTERS / ALI HASHISHOرکورد مصاحبه سال
رکورد مصاحبه سال - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بدون اغراق می توان گفت مصاحبه اخیر آقای غسان بن جدو مدیر شبکه تلوزیونی المیادین با سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان رکورد دار همه مصاحبه های سال 2020 به حساب می آید.

اسپوتنیک - نه فقط از نظر زمان مصاحبه بلکه از لحاظ تعداد بینندگان و دنبال کنندگان مطالب این مصاحبه و بی دلیل نیست که این شبکه طی چند سال توانسته گوی سبقت را از بسیاری رسانه های عربی دیگر برباید.

هشدار جدی دبیرکل حزب ‌الله لبنان به اسرائیل - اسپوتنیک ایران
هشدار جدی دبیرکل حزب ‌الله لبنان به اسرائیل

آقای بن جدو ثابت کرد برای اینکه یک رسانه موفق باشد باید به نیروهای توانمند وابسته باشد و مدیر آن هم باید به قول معروف این کاره باشد و الگویی برای همکاران خود به حساب آید.

حدود بیست و اندی سال است که آقای بن جدو را می شناسم و ایشان روزنامه نگار ومصاحبه کننده بسیار قدری به حساب می آید که مصاحبه با ده ها شخصیت درجه یک بین المللی را در کارنامه خود دارد.

علیرغم اینکه آقای بن جدو سرما خورده بود و نا خوش احوال بود وی توانست یک مصاحبه چهار ساعته را به خوبی مدیریت کند و آقای سید حسن نصر الله از لحظه به لحظه این مصاحبه استفاده بهینه کرد.

طی سال گذشته من دو مصاحبه را دیدم که بسیار از آنها لذت بردم یکی مصاحبه مدیر شبکه طلوع نیوز با دکتر محمد جواد ظریف که بسیار چالشی بود و دو شخصیت چالشی با احترام با یکدیگر به بحث نشستند و به نظر شخصی بنده این مصاحبه یک مصاحبه آموزنده برای بسیاری خبرنگاران می باشد و دیگری مصاحبه مدیر شبکه المیادین با سید حسن نصر الله.

البته خوب مدیر شبکه طلوع نیوز می خواست آقای ظریف را به چالش بکشد و در مقابل آقای غسان بن جدو به دنبال به چالش کشیدن سید حسن نصر الله نبود بلکه به دنبال آن بود که بسیاری از حقیقت های کلیدی را برای مشاهده کنندگان روشن کند، من مصاحبه های چالشی غسان بن جدو را دیده ام و آن مصاحبه ها هم برای بسیاری از دانشجویان رشته رسانه درس های خوبی به حساب می آیند.

کلا هر دو مصاحبه مصاحبه های آموزنده ای برای خبرنگاران به شمار می آیند هر کدام از یک منظور.

به نظر بنده که سی و پنج سال است در حرفه روزنامه نگاری فعالیت می کنم اینکه یک خبرنگار بخواهد یک شخصیت سیاسی را به چالش بکشد نشان از دشمنی و یا خصومت او با آن شخصیت سیاسی ندارد و نباید تصور کرد که اگر خبرنگاری با مصاحبه شونده بحث می کند قصد توهین به وی را دارد، بلکه اگر شخصیتی دارای درک و فهم و شعور بالا باشد حتی باید از چنین مصاحبه ای خرسند باشد.

اتفاقا بعد از مصاحبه مدیر طلوع نیوز با دکتر ظریف بنده شانس آن را داشتم در همان روز در جلسه ای آقای دکتر ظریف را ملاقات کنم و در همان جلسه اولین جمله ای که وی بیان کرد این بود که قبل از جلسه مصاحبه ای با مدیر شبکه طلوع نیوز داشته و شدیدا از نحوه برگزاری این مصاحبه چالشی لذت برده.

اسرائیل از قدرت موشکی روز افزون حزب الله به وحشت افتاده - اسپوتنیک ایران
اسرائیل از قدرت موشکی روز افزون حزب الله به وحشت افتاده

در مصاحبه ای که آقای غسان بن جدو با سید حسن نصر الله داشت چند نکته بسیار قابل تامل بود:

1 – توانمندی و استعداد و سلامتی سید حسن نصر الله که طی چهار ساعت مصاحبه مفصل بدون حتی یک اشتباه کوچک یا به قول معروف طبق زدن به همه سوالات آقای بن جدو با سعه صدر پاسخ داد.

2 – توانمندی خود آقای بن جدو که توانست طی چهار ساعت سید حسن نصر الله را به بحث بکشاند، به هر حال همه خبرنگاران که مصاحبه انجام داده اند به خوبی می دانند که در بسیاری موارد سوال هایی که از قبل به آن فکر کرده بودند و آماده کرده بودند محدود می باشد و طبیعتا آقای بن جدو هم سوال هایی برای یک یا دو ساعت مصاحبه آماده کرده بود ولی خوب وقتی که مصاحبه طولانی می شود دیگر سوال ها به سوال های از پیش آماده شده به سوال های فی البداهه تبدیل می گردند و اگر توانمندی و اشراف شمولی مصاحبه کننده نباشد قطعا یا گفتگو باید پایان یابد یا اینکه گفتگو و مصاحبه به بیراهه برود، در این مصاحبه علیرغم اینکه آقای بن جدو مریض احوال هم بود ولی تا لحظه آخر مصاحبه را می توان با لذت تماشا کرد و حتی یک ثانیه مصاحبه را نمی توان از دست داد.

3 – مصاحبه المیادین با دبیر کل حزب الله قرار بود به بهانه شهادت سردار سلیمانی باشد و بسیاری تصور می کردند که بحث فقط به خاطرات سردار سلیمانی محدود خواهد شد اما که است که نداند امکان ندارد غسان بن جدو و حسن نصر الله در یک اتاق بنشینند و گفتگو میان آنها به مسایلی به گستردگی منطقه تبدیل نشود.

آنهایی که این دو را می شناسند می دانند هم غسان بن جدو و هم سید حسن نصر الله به قول معروف افراد بسیار خوش مشرب و خوش صحبتی هستند که اگر پای صحبت های آنها بنشینید ساعت ها می توانید هم از گفتگو لذت ببرید و هم استفاده کنید.

تنها محدودیتی که شاید در مصاحبه اخیر وجود داشت این بود که خوب مصاحبه پخش مستقیم بود و محدودیت زمانی برای بیننده داشت وگرنه شما اگر چه با غسان بن جدو چه با سید حسن نصر الله بنشینید ساعت ها برای شما مثل برق می گذرد.

4 – برخی اخیرا درباره سلامتی سید حسن نصر الله شایعاتی را منتشر کرده بودند که این مصاحبه نشان داد وی هم کاملا سالم است و هم شدیدا حضور ذهن دارند و هنوز خیلی مانده تا دشمنانشان به رویاهایشان برسند.

5 – در حالی که امروزه مردم اسرائیل در حال انجام تظاهرات برای برکناری بنیامین نتانیاهو می باشند تعداد زیادی از آنها در حال تماشای این مصاحبه بودند چون به خوبی می دانند که بر عکس نتانیاهو،  سید حسن نصر الله به جز حقیقت هیچ چیز را بیان نمی کند و روی کلمه به کلمه حرف هایش می توانند حساب باز کنند.

6 – خاطراتی که سید حسن نصر الله از شهید سلیمانی بیان کرد برای بسیاری که شهید سلیمانی را می شناختند بسیار آشنا بود اما آنهایی که شهید سلیمانی را نمی شناتند فرصت پیدا کردند تا متوجه شوند شهید سلیمانی چگونه هم برای ملت ایران و هم ملت های آزاده منطقه به یک قهرمان تبدیل شد و طبیعتا قهرمان شدن بی هزینه نیست و چرا آمریکایی ها و اسرائیلی ها دیگر طاقت دیدن او را نداشتند.

نصرالله : اقدام امارات خیانت به امت اسلام و فلسطین بود - اسپوتنیک ایران
نصرالله: اقدام امارات خیانت به امت اسلام و فلسطین بود

7 – در این مصاحبه سید حسن نصر الله به افزایش توانمندی های حزب الله اشاره کرد، و به صورت غیر مستقیم به اسرائیلی ها پیغام داد که همه عملیات کذایی آنها نتوانسته جلوی پیشرفت قدرت حزب الله را بگیرد، همچنین این پیغام را به آنها داد که در صورت ورود به هر معرکه ای صدها هزار موشک نقطه زن در انتظار آنها خواهد بود.

بدیهی است این تهدید برای این نبود که سید حسن نصر الله بخواهد بگوید ما می خواهیم مردم بی گناه را بکشیم بلکه برای این بود که اطلاع دهد هرگونه ماجراجویی جدید اسرائیل و یا آمریکا بسیار پر هزینه خواهد بود، آنقدر که آنها توان تحمل آن را نخواهند داشت، چون وقتی حزب الله لبنان توانسته توان موشکی خود را دو برابر کند ببینید ایران طی یکسال اخیر توانسته چه کار کند.

اینجا وقتی از دو برابر شدن توان موشکی حزب الله لبنان صحبت می کنیم باید توجه داشته باشیم که طبق اطلاعاتی که به صورت جسته گریخته یک سال پیش منتشر شده بود حزب الله چیزی حدود دویست هزار موشک در اختیار داشت و با توجه به این صحبت ها یعنی حزب الله امروزه چیزی حدود چهارصد هزار موشک در اختیار دارد.

با توجه به شرایط عمق استراتژیکی اسرائیل باید توجه داشت که چهارصد هزار موشک یعنی می تواند کل خاک فلسطین اشغالی را شخم بزنند و هیچ سیستم دفاعی ای توان آن را نخواهد داشت که در مقابل این موشک ها مقابله کند.

با این شرایط باید گفت صحبت های سید حسن نصر الله نبه این معنی بود که شاید آمریکا و اسرائیل و متحدین منطقه ای شان تا دندان مسلح باشند اما به این راحتی ها که تصور می کنند نمی توانند بر جبهه مقاومت چیره شوند و همانگونه که شهید سپهبد قاسم سلیمانی سال 2006 در 33 روز پوز آنها را به خاک مالید سلیمانی های دیگر امروز برای مالیدن پوز آمریکایی ها و اسرائیلی ها روز شماری می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала