گزارش و تحلیل

نظام حقوق بین الملل در بی پشتوانه ترین مقاطع تاریخی خود قرار دارد

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehنظام حقوق بین الملل در بی پشتوانه ترین مقاطع تاریخی خود قرار دارد
نظام حقوق بین الملل در بی پشتوانه ترین مقاطع تاریخی خود قرار دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فعال حقوق بشر و وکیل پایه یک دادگستری ایران اذعان داشت: سپهبد سلیمانی و ابو مهدی المهندس بی شک ارکان تأمین امنیت در غرب آسیا و قهرمان مبارزه با گروههای تروریستی بودند که مطابق قول صادق و قاطع سردار پایان عمر داعش اعلام شد دقیقا ترور سردار چهره نیابتی بودن تروریستها را عیان کرد.

اسپوتنیک - دکتر سکینه السادات پاد فعال حقوق بشر و وکیل پایه یک دادگستری درباره وضعیت نظام حقوق بین الملل در سالگرد ترور شهید سلیمانی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: نظام حقوق بین الملل در بی پشتوانه ترین مقاطع تاریخی خود قرار دارد بی اعتنایی و دهن کجی مقررات و قواعد آمره توسط دولت یاغی امریکا در شمایل ترورهای هدفمند است، در حالیکه در سالهای متمادی مبارزه با تروریسم ابرازگونه به عنوان بخشی از راهبردهای سیاسی این کشور بهانه لشکرکشی و ایجاد گروههای افراطی در اقصی نقاط دنیا قرار داده بود.

ایران 48 نفر را به دست داشتن در مرگ قاسم سلیمانی متهم می کند  - اسپوتنیک ایران
ایران 48 نفر را به دست داشتن در مرگ قاسم سلیمانی متهم می کند

وی افزود: "امپراطوری واژه های جذاب مبارزه با تروریسم ،حقوق بشر و آزادی، با شهادت سپهبد سلیمانی صلح جوترین ژنرال تاریخ بشر و ابو مهدی المهندس شکست خورد، لشکری از واژه های انباشته در اسناد حقوق بشری و نیز حقوق بین الملل که از دل جنگها و خشونت ها بیرون آمده بودند و داعیه مدیریت تعاملات انسانها را با تکیه بر اصول و ارزشهای همگانی انسانی و پذیرفته شده توسط ملتها و دولتها داشتند، امروز در ساکت ترین حالت ممکن بی روح و مکتوب صرفا قرائت می شوند و ظهور و بروز آنها در اجرا کماکان ناکار آمد است جنگهای نیابتی و آشوبهایی که غالبا در غرب خاورمیانه اعم از یمن، عراق، سوریه، افغانستان، بدیهی ترین حقوق ملتهای منطقه را نقض می کند. سلب حیات، ویرانی زیرساختهای بهداشتی، مسکونی، تفریحی آموزشی، تخریب منازل مردم ،دنیای آنها را پر از خطر، فقر بیکاری، مریضی های روحی روانی، سوء تغذیه کودکان ناشی از جنگهای تحمیلی محور شرارت و استکبار کرده است".

پاد اظهار داشت:"کودکانی که اکنون کودکی آنها توسط ایالات متحده امریکا و رژیم صهیونیستی تلف و با رنج درحال عبور است و کنوانسیون خاموش حقوق کودک، سلاحی با کاربرد استاندارد دوگانه غرب چتری برای حمایت کودکان غرب آسیا نبوده و نیست و این هژمونی غیرعادلانه رسانه است که به این کنوانسیون های خاموش تنفس مصنوعی می دهد، در چنین شرایطی مردان مقاومت سپهبد سلیمانی و ابو مهدی المهندس بی محابا جان را بر کف گرفته و خارج از مرزها ی جغرافیایی، مرزهای انسانیت را پاسداری کردند و برای برقراری صلح  پایدار و امنیت مردم مستمراً شبها را با روز و روزهای متوالی در برابر جنگ ناجوانمردانه آمریکا وهم پیمانانش در منطقه هماوردی کردند".

نقش سردار سلیمانی در تصمیم پوتین برای شروع عملیات در سوریه مشخص شد - اسپوتنیک ایران
نقش سردار سلیمانی در تصمیم پوتین برای شروع عملیات در سوریه مشخص شد

این وکیل پایه یک دادگستری افزود: "شهید سپهبد سلیمانی مطابق اعلام رسمی دولت و مقامات عراقی با دعوت رسمی نخست وزیر عراق به این کشور سفر می کند سفری برای ارسال پیام صلح و نه جنگ و هیچ نشانه ای هم از حمل سلاح و پوشش نظامی توسط هیچ کس گزارش نشده است. با پاسپورت معمولی و در فرودگاه مدنی و معمولی عراق وارد می شود، حسب اسناد، دولت عراق معاهده امنیتی با امریکا داشته است که نیروهای نظامی امریکا حق پوشیدن لباس نظامی و سلاح دارند اما حق استفاده از آن و انجام عملیات نظامی منوط به اجازه حاکمیت عراق است. اما به محض ورود سردار سلیمانی به خاک عراق و فرودگاه بین المللی بغداد عملیات ترور با دستور مستقیم رئیس جمهوری امریکا انجام می شود. نظامی ارشد جمهوری اسلامی ایران به دعوت کشور عراق به عراق مسافرت می کند  و توسط کشور ثالثی که اتفاقاً با عراق معاهده منع عملیات نظامی دارد به شهادت می رسد. این نقض حقوق بین الملل و جنایت سازمان یافته و قتل و مصداق دقیق تروریسم دولتی می باشد".

این فعال حقوق بشر اظهار داشت: "نقض بنیادین حقوق بشر و مصونیت های دیپلماتیک نیز محسوب می شود و مهمان رسمی عراق مصونیتش هتک شد و مهمانی در خانه میزبان به دست متجاوزی ثالث به قتل رسید، دنیا شاهد تزلزل حاکمیت قانون در عرصه بین الملل است".

سلامی: طرح شهید سلیمانی فرمول غلبه بر کروناست  - اسپوتنیک ایران
سلامی: طرح شهید سلیمانی فرمول غلبه بر کروناست

وی گفت: "سپهبد سلیمانی و ابو مهدی المهندس بی شک ارکان تأمین امنیت در غرب آسیا و قهرمان مبارزه با گروههای تروریستی بودند که مطابق قول صادق و قاطع سردار پایان عمر داعش اعلام شد دقیقا ترور سردار چهره نیابتی بودن تروریستها را عیان کرد وامریکا عریان تراز همیشه مستقیما وارد جنگ شد و رسما هم اعلام کرد که سرداران مقاومت را به شهادت رسانده است. اقرار امریکا براین جنایت در واقع رخ نمایی اهداف پنهان این دولت یاغی وقانون گریز است که حیات و امنیت خود را در ناامنی خاورمیانه جستجو می کند".

به گفته خانم پاد : "پارادایم امنیت ایالات متحده امریکا ناامنی در منطقه غرب اسیا است تقویت تروریسم راهبرد امریکا در تامین امنیت خودش است و ژنرال مجاهدی که بر قلب میلیونها انسان حکومت می کند با اعلام پایان داعش، امریکا را دچار چالش کرد؛ فلذا دولت امریکا با نقض تمامی قوانین و قواعد آمره بین المللی، نقض حاکمیت عراق، نقض مصونیت دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و نقض معاهده امنیتی عراق به جنایت هولناکی دست زد که یک سال از آن می گذرد و همچنان وجدان های حق جو منتظر نقش آفرینی سازمانها و دولت هایی هستند که سالها مدعی طرفداری از حقوق و قواعد و مقررات بین الملل می باشند و برای عمق بخشی به آن ساز و کارهای عریض و طویلی را تعریف کردند".

سعید خطیب ‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
عاملین ترور سپهبد سلیمانی از کیفر در امان نخواهند ماند

وی افزود: "پر واضح است در پرونده فرودگاه بغداد و ترور چهره های بین المللی مقاومت نیاز به اتلاف وقت و تشکیل کمیته حقیقت یاب نمی باشد کمیته حقیقت یاب برای پیدا کردن عاملان و آمران ترور است در حالیکه قاتل و آمر در همان روزهای نخست اقرار به جنایت سازمان یافته خود داشتند اکنون می بایست کمیته تحقیق در یک سالگی این ترور ناجوانمردانه نتایج حاصل از تحقیقات خود را به مراجع بین المللی ارائه دهد".

درباره دلایل ایران جهت پیگیری حقوقی ماجرا در مراجع بین المللی پاد اظهار داشت: ظرفیت های پیگیری و مراجع صالح به رسیدگی مطابق قوانین بین الملل و نیز قواعد و هنجارهای لازم الاجراء و لازم الاتباع حقوق بشری وحقوق بشردوستانه مشخص هستند، محاکم داخلی جمهوری اسلامی ایران با اختیارات حاصل از اساسنامه دادگستری جمهوری اسلامی ایران صالح به رسیدگی هستند که تاکنون نیز اقداماتی انجام شده است لیکن افکار عمومی بی صبرانه منتظر هستند:

۱- آخرین اقدامات اجرایی در خصوص محکومیت رئیس جمهور امریکا و دیگر عاملان و مسببان ترور هدفمند سردار سلیمانی به کجا رسید؟ آیا ما باید کماکان پایبند به اصل مصونیت روسای کشورها باشیم، در حالی که مصونیت جمهوری اسلامی ایران در عراق و در این حادثه توسط امریکا نقض گردید؟

۲- آیا امکان توقیف اموال عاملان و مسببان این جرم در کشورهای ثالث مورد توجه واقع شده است و از ظرفیت کشورهای همراه و هم پا با جمهوری اسلامی ایران در این خصوص استفاده شده است؟

۳- دولت محترم عراق مطابق بند ۳ ماده ۱۳ اساسنامه دیوان بین المللی کیفری به دلیل اینکه جرم در محدوده حاکمیتی اش واقع شده است می تواند در خصوص این جنایت در دیوان بین المللی کیفری طرح شکایت کند آیا طرح شکایتی در این خصوص داشته است؟

پیام سردار سلیمانی به ظریف در میانه مذاکرات ایران و 1+5 - اسپوتنیک ایران
پیام سردار سلیمانی به ظریف در میانه مذاکرات ایران و 1+5

۴- آیا کار گروه مشترکی بین دو کشور ایران و عراق که حسب اظهارات آقای قاضی ضاری فرهود مدیرکل اصلاحات قانونی وزارت دادگستری جمهوری عراق و مسئول پرونده شهید سردار سلیمانی در عراق مقرر شده بود تشکیل شود چنین کار گروهی وجود دارد؟ نتایج حاصل از آن را می بایست در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

۵- در طول یک سال گذشته مراسم های بین المللی برای بزرگداشت سرداران بین المللی مقاومت تشکیل و برگزار شده است اما در خصوص پیگیری های بین المللی و نیز میزان همراهی سازمانهای بین المللی و متولی به افکار عمومی پاسخ داده نشده است.

۶- آیا اقامه دعوا به عنوان خسارت معنوی که امکان ثبوتی و اثباتی دارد تاکنون انجام شده است؟

تشییع بی نظیر سرداران مقاومت در دو کشور ایران و عراق و سیل خروشان احساسات جریحه دار شده در آن و حتی فوت ارادتمندان به این سرداران، ناشی از خسارات معنوی شهادت مظلومانه آنها بهترین مستندات این دعوی است. آیا اگر این سرداران متعلق به ایران و عراق نبودند و ژنرال های محبوبی در غرب بودند تاکنون چند محکومیت بین المللی و قطعنامه شورای امنیت بخاطر ترور آنها صادر نمی شد ؟و نیز دست آورد سازی فرهنگی و سیاسی برای آنها صورت نمی گرفت و از بابت غرامات معنوی ناشی از آن چه میزان از اموال کشورها و ملتهای اسلامی بلوکه می شد؟

رهبر ایران: انتقام خون سردار سلیمانی قطعی است  - اسپوتنیک ایران
رهبر ایران: گرفتن انتقام خون سردار سلیمانی قطعی است

۷- آیا حضور امریکایی ها  در عراق که مطابق مصوبه پارلمان آن کشور غیرقانونی می باشد و این هم از برکت خون شهدای سیزده دی ماه فرودگاه بغداد که مظهر غرور وافتخار جهان اسلام است توسط افکار عمومی عراق تا حصول نتیجه نهایی پیگیری می شود؟

انتقام سخت از نظر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی خروج کامل امریکایی ها از منطقه است و این یعنی تکمیل رسالت سرداران مقاومت در نهادینه سازی صلح پایدار وبرهم زننده پارادایم امنیتی امریکا، امریکایی که پاره پاره شدن ایالات خود را در پس حضور متجاوزانه به منطقه ما وصله می کند.

اما همه اینها، آتش خشم میلیونها انسان آزاده در سرتاسر دنیا ناشی از درد ترور مظلومانه شهیدان والامقام، ژنرال سلیمانی و شهید ابو مهدی را تا مجازات کامل آمران و عاملان خاموش نمی کند. پیگیری کیفری مطابق اساس نامه دیوان بین المللی کیفری امکان پذیر است و آمران و عاملان دارای مسئولیت کیفری هستند. اگرچه سر رئیس جمهور ترامپ، ارزشی کمتر از لنگ کفش سردار ما دارد که با آن هیمنه امریکا را در میان ملتها له کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала