گزارش و تحلیل

قاضی زاده: حتی با تور ماهیگیری هم می توانیم زیر دریایی آمریکا را شکار کنیم

© AFP 2023 / Vahram Baghdasaryanقاضی زاده: حتی با تور ماهیگیری هم می توانیم زیر دریایی آمریکا را شکار کنیم
قاضی زاده: حتی با تور ماهیگیری هم می توانیم زیر دریایی آمریکا را شکار کنیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران علاقمند به تجزیه کشور های منطقه نیست، متاسفانه هر تجزیه‌ ای با مشکلات جدی قومیتی، اقتصادی و حتی عموماً درگیری، خشونت و خونریزی همراه است

آقای دکتر سید امیرحسین قاضی ‌زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در رابطه با شرایط قره باغ و بحث استقلال این منطقه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

ما خیلی علاقمند به تجزیه کشور های منطقه نیستیم متاسفانه هر تجزیه‌ ای با مشکلات جدی قومیتی، اقتصادی و حتی عموماً درگیری، خشونت و خونریزی همراه است.

 اکنون به علت ‌افزایش تبادل جمعیت، قومیت‌ ها در هم آمیخته اند؛ در جمهوری اسلامی ایران با وجود قومیت های بسیار فراوان و متعدد نمی توان مرز مشخصی را برای یک قومیت ترسیم کرد، مشابه این شرایط برای کشور های مختلف نیز وجود دارد؛ چه بسا اگر اکنون ابتدای قرن بیستم میلادی بود کشور ها به این ترتیب که هستند تجزیه نمی شدند و ما شاهد کشور های پهناور تری بودیم.

تناقض منافع ملی در مقابل احساسی  در قره باغ دست ایران را بست - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تناقض منافع ملی در مقابل احساسی در قره باغ دست ایران را بست

کشور هایی که اکنون در منطقه به وجود آمده اند ماحصل جنگ جهانی دوم، فروپاشی امپراطوری عثمانی و جدا شدن از کشور های پهناور هستند.

 بنابراین ما به طور کلی از تجزیه ی کشور ها استقبال نمی کنیم همانطور که البته با اشغالگری نیز بسیار مخالفیم به این مفهوم که اگر سرزمینی متعلق به یک کشور است مخالف اشغال شدن آن توسط کشوری دیگر هستیم.

مردم نیازمند شرایطی امن و سالم برای زندگی هستند و اگر این شرایط در کشور مادر، در صورت امکان فراهم شود تمایل به تجزیه نیز کاهش خواهد یافت، بازگشت مناطق اشغال شده ی آذربایجان مورد استقبال جمع کثیری از مردم ما است امیدواریم این اتفاق در کمال آرامش رخ دهد تا محیطی مناسب برای رشد افکار تکفیری، تجزیه طلبانه و مخرب ایجاد نکند.

 هنگامی که سطح حساسیت و خشونت در یک منطقه افزایش پیدا می‌ کند حکومت مرکزی تضعیف می شود و ما با شرایط افغانستان دوباره مواجه خواهیم شد.

 ما نگرانیم که اتفاق افغانستان در قسمتهای همسایگی شمالی کشور ما رخ دهد، یک منطقه خلع ایجاد شود که در آن حکومت دست هیچکس نیست و به تبع آن جریانات تکفیری که در سوریه و عراق سرکوب شدند شرایط مناسبی برای لانه سازی خواهند یافت، در این صورت ابتدا آذربایجان و ارمنستان آسیب خواهند دید و پس از آن قطعاً ایران، روسیه و دیگر کشور های منطقه باید پذیرای تبعات آن باشند.

عراقچی: با وجود ناکامی در مذاکرات قره باغ، ایران امیدوار است - اسپوتنیک ایران
عراقچی: با وجود ناکامی در مذاکرات قره باغ، ایران امیدوار است

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ایران ضمن تاکید بر اهمیت ثبات و امنیت در منطقه قره باغ برای جلوگیری از رشد و پرورش دوباره گروه‌ های تکفیری و تجزیه طلبان و لزوم همکاری کشورهای منطقه در این راستا بیان کرد:

قطعاً ایران آمادگی همکاری با روسیه برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه قره باغ را دارد چرا که امنیت ما به عنوان اولین و مهمترین اصل برای ما اهمیت دارد، در نتیجه امنیت کشور های همسایه ما نیز بسیار مهم شمرده خواهد شد، امنیت روسیه  ابتدا بدلیل روسیه بودنش و سپس از جهت آنکه امنیت ما نیز در گروی امنیت روسیه است و برعکس برای ما اهمیت ویژه دارد اگر ایران ناامن باشد قطعاً آثار آن را روسیه حس خواهد کرد همانطور که اکنون ما سالهاست تبعات نا امنی در افغانستان از جمله قاچاق و گروه های تکفیری را می چشیم.

آقای دکتر سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در رابطه با ورود زیر دریایی هسته‌ ای ایالات متحده آمریکا به خلیج فارس و همچنین عبور زیر دریایی اسرائیلی از کانال سوئز مصر به سمت خلیج فارس و مانور مشترک آمریکا و عربستان در منطقه بیان کرد:

چنین اتفاقی اولین بار نیست که رخ می دهد و هیچ وقت نبوده که خلیج فارس خالی از حضور بیگانگان باشد، انگلیس و آمریکا در خلیج فارس پایگاه زدند و هر کجا که این دو کشور حضور داشته باشند به این مفهوم است که اسرائیل نیز نفوذ کرده.

 این پایگاه‌ ها در اسم به نام انگلیس و آمریکا هستند اما رسماً در دست اسرائیل می‌ باشند البته که ما اسرائیل را کشور نمی‌ دانیم بلکه بخشی از هویت ایالات متحده آمریکا در غرب آسیا است در نتیجه این موضوع برایمان نه جدید است نه جدی.

تذکر جدی ایران به کشورهای درگیر در قره باغ - اسپوتنیک ایران
تذکر جدی ایران به کشورهای درگیر در قره باغ

هنگامی که دستمان خالی بود، ابزار تکنولوژیک نداشتیم و توانایی مقابله نیز در ما وجود نداشت، آمریکا و اسرائیل نتوانستند کاری از پیش ببرند اکنون دست ما پر است همان طور که از چندین کیلومتر بالاتر در آسمان هواپیمای آمریکایی را به پایین میکشیم در عمق کمتری در خلیج‌ فارس به سادگی می توانیم با تور ماهیگیری نهنگ آمریکایی ها را شکار کنیم بنابراین از این جهت نگرانی چندانی نخواهیم داشت.

این نکته که این زیر دریایی هسته ای است یا خیر، نقطه نگرانی کشور های عرب حوزه خلیج فارس است که وابسته به برداشت آب از خلیج فارس و دریای عمان هستند اگر انفجاری در آن منطقه رخ دهد و خدایی نا کرده آب‌ های منطقه به مواد رادیو اکتیو آلوده شود آب شیرین کن های کشور های عرب حوزه خلیج فارس از بین خواهد رفت و شرایط آنها بغرنج می ‌شود.

هنگامی که دشمن به ما نزدیک می شود اطمینان خاطر ما افزایش می یابد چرا که در دسترس ما می آید اما زمانی که دشمن از ما دور است نگرانی ما بیشتر میشود، تا مدار ۳۰ درجه شمالی اقیانوس هند مدار امنیت ایران است و هر چیزی از این مدار وارد شود چه زیر دریایی، چه ناو هواپیمابر در تیررس ما است قطعا آن را نخواهیم زد بلکه آن را می گیریم و متعلق به خود می کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала