گزارش و تحلیل

تل آویو و آنکارا؛ اتحادی برای تسلط بر مدیترانه

© AP Photo / Adel Hanaتل آویو و آنکارا؛ اتحادی برای تسلط بر مدیترانه
تل آویو و آنکارا؛ اتحادی برای تسلط بر مدیترانه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اردوغان و نتانیاهو با متحد شدن، می توانند در در مدیترانه شرقی به برتری رسیده و اسرائیل نیز می تواند مساحت 16 هزار کیلومتر مربع را بدست آورد.

اسپوتنیک به نقل از رسانه هابرتورک می نویسد: سیهات یایچی دریادار بازنشسته ، معروف به معمار توافق امنیتی دریایی ترکیه و لیبی، مقاله ای را در صفحات Turkeyscope (مرکز موشه دایان اسرائیل) منتشر کرد. عنوان آن - "اسرائیل همسایه ترکیه از طریق دریاست: مشخص کردن مناطق انحصاری دریایی بین ترکیه و اسرائیل."

چرا اسرائیل و ترکیه نمی گذارند صلح در قره باغ برقرار گردد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا اسرائیل و ترکیه نمی گذارند صلح در قره باغ برقرار گردد؟

در اسرائیل، این مقاله با شور و شوق زیادی روبرو شد. تارنمای رسانه ای المانیتور واشنگتن در مقاله خود در این زمینه یادآور شد که مقامات عالی رتبه ترکیه بندرت چنین مقالاتی را در رسانه های اسرائیلی منتشر می کنند. برخی از کارشناسان بر این باورند که انتشار این مقاله در اسرائیل ممکن است پیشامد مهمی در روابط ترکیه و اسرائیل باشد.

دریادار یایچی که با رئیس جمهور اردوغان در حال گفتگو است پیشنهاد می کند توافق نامه ای با اسرائیل درباره مناطق اقتصادی دریایی منعقد شود، همان چیزی که با لیبی به دست آمد. مدتی پیش، او برای اولین بار در برنامه مناظره ای در کانال تلویزیونی هابرتورک Habertürk چنین پیشنهادی را ارائه داد.

همکاری بر پایه اصل "برنده - برنده"

"دریادار یایچی می نویسد که اگر چنین توافقی منعقد شود ، قطعاتی که در حال حاضر توسط قبرس جنوبی ادعا می شود ، می توانند به اسرائیل سپرده گردد ، که در نتیجه یک منطقه دریایی جدید به مساحت 16 هزار کیلومتر مربع دریافت می کند. در این مقاله همچنین اشاره شده است كه چنین توافقی برای هر دو كشور با فایده بوده و در مدیترانه نیز مزایایی را برای آنها به همراه خواهد داشت. 

درخواست ترکیه از کوزوو در خصوص اسرائیل  - اسپوتنیک ایران
درخواست ترکیه از کوزوو در خصوص اسرائیل

اظهار نظرها و مقالات در مورد این موضوع حاکی از آن است که این رویکرد جدید در اسرائیل سر و صدای زیادی به پا کرده و دولت اسرائیل، که در سال های اخیر نسبت به ترکیه احتیاط کرده است، به راه اندازی بحث های فکری داغ  در مورد معنای این رویکرد برای آینده روابط دو کشور دست زده است.

منابع دیپلماتیک به این نکته اشاره می کنند که توافق نامه جدید هنگامی پیشنهاد می شود که مذاکرات دوجانبه خاصی بین اسرائیل و ترکیه در جریان است و گزارش ها از انتصاب قریب الوقوع سفیر جدید ترکیه در اسرائیل ظاهر شده است.

همچنین این امر سوالاتی را در مورد اینکه آیا ترکیه و اسرائیل در آستانه برداشتن گام های جدید از نظر روابط دو جانبه قرار گرفتند، بر می انگیزد. برخی منابع بر این عقیده ند که در حالی که روابط با ایالات متحده و ناتو در آنکارا در دستور کار قرار گرفته، جستجوی فرصت ها توسط ترکیه برای استفاده از عامل اسرائیل اصلا تصادفی نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала