گزارش و تحلیل

امنیت ملی آمریکا؛ اولویت چیست؟

اشتراک
ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد کل ارتش آمریکا ، در مورد چالش های امنیت ملی آمریکا صحبت کرد. وی به طور خاص، به دو قدرت اشاره نمود.

اسپوتنیک به نقل از وال استریت ژورنال می نویسد: ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک روسای ستاد های ارتش آمریکا در جلسه شورای این ستاد گفت که وی چین را در فهرست تهدیدهای رو به رشد برای منافع استراتژیک آمریکا قرار داده است. وی در واشنگتن در مصاحبه با وال استریت ژورنال آمریکا به چند سوال در باره چالش های فعلی برای ارتش آمریکا پاسخ داد.

سوال: چالش های امنیتی ایالات متحده انواع مختلفی دارد. چگونه آنها را توصیف می کنید؟

جواب: استراتژی دفاع ملی چندین سال پیش نوشته شده است. این سند خوبی است. در آن چالشهای پیش روی ایالات متحده برشمرده شده و چین ، روسیه ، کره شمالی ، ایران و تروریستها یا سازمانهای تروریستی نام برده شد. چالش های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در آینده در این لیست گنجانده شود.

چین در حال ایجاد یک ارتش بسیار نیرومند و کارآمد است. آنها برنامه ای دارند. تا اواسط دهه 2030 ، آنها می خواهند با قدرت ایالات متحده برابر شوند و تا اواسط قرن ، چنان پتانسیل نظامی دارند که در صورت درگیری مسلحانه ، می خواهند ایالات متحده را شکست دهند. این مهمترین چالش است ، اما تنها چالش نیست. من چین را به عنوان یک دشمن طبقه بندی نمی کنم. من به طور کلی مخالف استفاده از چنین اصطلاحی در رابطه با کشوری هستم که ما با آن جنگ نداریم. اما این قطعاً هم امروز و هم در سالهای آینده یک چالش جدی است.

سوال: جان راتکلیف، مدیر اطلاعات ملی آمریکا اخیراً نوشت: "چین امروز بیشترین تهدید را برای آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم و بیشترین تهدید برای دموکراسی و آزادی" است." نظر شما چیست؟

سی هواپیمای جاسوسی خارجی در یک هفته به مرزهای روسیه نزدیک شدند   - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
سی هواپیمای جاسوسی خارجی در یک هفته به مرزهای روسیه نزدیک شدند

جواب: ما نمی خواهیم رقابت قدرت های بزرگ به جنگ قدرت های بزرگ تبدیل شود. این یک فاجعه جهانی خواهد بود. ما می خواهیم که رقابت قدرت های بزرگ باقی بماند. چین به بهترین دوست تبدیل نخواهد شد ، اما این بدان معنا نیست که باید دشمن باشد. از این رو، در دراز مدت ، ما باید از نظر قدرت نظامی و اقتصادی، متحدین کافی داشته باشیم تا بتوانیم بدون آغاز درگیری مسلحانه به نتایج مطلوب برسیم. این امر به دیپلماسی سطح بالایی نیاز دارد.

سوال: آیا فکر می کنید چین به رسیدن به برابری نظامی با ایالات متحده نزدیک است؟

جواب: آنها یک اقتصاد بسیار قدرتمند ایجاد کرده اند و در حال توسعه نیروهای مسلح خود از همه جهات هستند. آنها ناوگان اقیانوس پیما ایجاد می کنند. آنها ناوگان زیردریایی ایجاد کردند. آنها در حال ایجاد ناوهای هواپیمابر هستند. آنها جنگنده های نسل چهارم و پنجم دارند. آنها یک سیستم دفاع موشکی بسیار مدرن ایجاد کرده اند. آنها یک گروه فضایی قابل توجهی ایجاد کرده اند ، از ابزارهای بسیار خوبی برای جنگ سایبری برخوردار هستند. به طور خلاصه ، چین امروز نیروهای مسلح قدرتمندی ایجاد کرده است.

اگر شرایط به همین ترتیب توسعه یابد، چین می تواند در آینده به سطح ایالات متحده برسد. درست است، من تاریخ های خاصی را ذکر نمی کنم. رشته های خاصی وجود دارد که چین خیلی سریع به جلو می رود: هوش مصنوعی ، سلاح هایپرسونیک ، بسیاری از کارهایی که در فضای کیهان و فضای سایبری انجام می دهند. بنابراین آنها بعضی کارها را خیلی سریع انجام می دهند.

چین در دکترین خود تغییراتی وارد می کند. ما می بینیم که چگونه چین در حال ایجاد توانایی های خود و انجام رزمایش   در دریای جنوبی چین ، در دریای چین شرقی است وبه یک قدرت جهانی تبدیل می شود. آنها قطعاً در این مسیر پیش می روند.

سوال: شما به روسیه اشاره کردید. برنامه استراتژیک ولادیمیر پوتین چیست؟ آیا او اکنون تهدیدی برای ما و اروپا محسوب می شود؟

ظهور قاتل جنگنده اف - 35 در روسیه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ظهور قاتل جنگنده اف - 35 در روسیه

جواب: پاسخ کوتاه بله است. اما این چالش ماهیت و دامنه آن با چالش چین متفاوت است. به معنای کلی استراتژیک ، روسیه کشوری رو به زوال است.

با این وجود، روسیه دارای نیروهای استراتژیک قدرتمند و سلاح های هسته ای است. ارتش روسیه بسیار خوب است. دراین باره هیچ شکی نیست. آنها همچنین به دنبال بازیابی موقعیت خود به عنوان یک قدرت بزرگ مقتدر هستند. بله ، این یک چالش است. این یک تهدید است. هیچ کس نباید روسیه را دست کم بگیرد. این کشور قابلیت های سایبری بسیار قدرتمندی دارد. آنها در فضا خوب هستند، از نیروی هوایی ، نیروی دریایی و زمینی خوب و مطمئن برخوردار هستند.

اقتصاد آنها به دلایل زیادی در شرایط دشواری قرار دارد ، اما در سطح اقتصاد کلان آنها قادر به تولید و صادرات محصولات انرژی مانند نفت و گاز و همچنین سلاح و غیره هستند. آنها یک ارتش حرفه ای بسیار کارآمد دارند. این ارتش در مقایسه با آنچه اتحاد شوروی داشت کاملاً کوچک است ، اما بسیار بسیار کارآمد.

در دهه 90 ، اتفاقات زیادی رخ داد ، دیوار (برلین) خراب شد و پوتین خودش از سقوط دیوار به عنوان یکی از بزرگترین فاجعه های قرن گذشته صحبت می کند. اما در واقعیت ، روسیه یک قدرت بزرگ است. این بدون شک  است وقتی به پتانسیل آن نگاه می کنید.

این سوال عمدتا درباره عزت نفس روسیه و منافع روسیه است.  صادقانه بگویم، مشکل روسیه این است که روس ها به عنوان یک کشور هیچ مرز طبیعی ندارند. بنابراین ، آنها در حال توسعه سیستم هایی برای حل این مشکل منحصر به فرد و اطمینان از امنیت ملی خود هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала