گزارش و تحلیل

تدارک احداث یک پایگاه دریایی روسیه در سودان

CC BY 2.0 / Christopher Michel / Khartoum, Sudanتدارک احداث یک پایگاه دریایی روسیه در سودان
تدارک احداث یک پایگاه دریایی روسیه در سودان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه توافق نامه ای برای احداث پایگاه دریایی خود در این کشور آفریقایی را با خارطوم امضا کرد .

اسپوتنیک با استناد به واشنگتن پست می نویسد: این توافق  حداقل برای یک ربع قرن اعتبار خواهد داشت. این بخشی از تلاش های مسکو برای گسترش حضور خود در جهان است.

این توافقنامه که روز سه شنبه در پورتال رسمی اسناد دولتی روسیه منتشر شد، به مسکو اجازه می دهد تا همزمان چهار کشتی جنگی را در "بندر سودان"  در دریای سرخ نگه دارد، از جمله آنهایی که به نیروگاه های هسته ای مجهز باشند. این توافق نامه 25 سال اعتبار دارد. در صورت عدم اعتراض طرفین، می توان آن را به طور خودکار برای 10 سال تمدید کرد.

در این سند آمده است که پایگاه نیروی دریایی روسیه در سودان "به تقویت صلح و ثبات در منطقه مساعدت خواهد کرد" و هدف آن هیچ طرف ثالثی نیست. در پاسخ مسکو برای سودان، اسلحه و تجهیزات نظامی را تحویل خواهد داد.

روسیه در سودان پایگاه دریایی ایجاد می کند - اسپوتنیک ایران
روسیه در سودان پایگاه دریایی ایجاد می کند

این توافق نامه جدید بخشی از تلاش های مسکو برای احیای حضور منظم نیروی دریایی روسیه در مناطق مختلف جهان است. پس از فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1991، به خاطر مشکلات اقتصادی و کمبود بودجه برای نیازهای ارتش، حضور نظامی روسیه در جهان به طور قابل توجهی کاهش یافت. با این حال، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین پیگیرانه در حال بازسازی  قدرت نظامی این کشور در شرایط تنش با غرب است.

نیروی دریایی روسیه به لطف پایگاه دریایی در طرطوس سوریه در حال حاضر در دریای مدیترانه فعال است. امروز این تنها مرکز از این نوع فعالیت ها است که روسیه در خارج از حدود اتحاد شوروی سابق دارد.

از سپتامبر 2015، روسیه یک کمپین نظامی در سوریه را به راه انداخته است که به دولت بشار اسد، رئیس جمهور این کشور اجازه می دهد تا پس از جنگ ویرانگر داخلی ، کنترل بسیاری از استان های کشور را دوباره بدست آورد. 

در سال 2017، مسکو توافق نامه ای را برای تمدید اجاره پایگاه در طرطوس برای 49 سال با اسد امضا کرد. این توافق نامه به روسیه اجازه می دهد تا 11 کشتی جنگی را در آنجا نگه دارد. اکنون مسکو در حال مدرن سازی و گسترش این امکانات است.

به عنوان بخشی از تلاش های پوتین برای تقویت نیروهای مسلح، نیروی دریایی روسیه اقدامات مربوط به دوران اتحاد شوروی را در سال های اخیر از سر گرفته و به طور منظم کشتی های خود را به مدیترانه اعزام می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала