گزارش و تحلیل

شاهزاده ایرانی، لقب مرد اسنوکرباز

© Photo / Cortesy Hossein Vafaeiشاهزاده ایرانی، لقب مرد اسنوکرباز
شاهزاده ایرانی، لقب مرد اسنوکرباز  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قهرمان اسنوکر آسیا از این رشته ورزشی می گوید

اسپوتنیک — حسین وفایی متولد سال ۱۳۷۳ در  ایران از بازیکنان و قهرمانان رشته اسنوکر است. او ورزش اسنوکر را از سن ۶ یا ۷ سالگی شروع کرده و پدرش این ورزش را به او آموزش داده و اولین قهرمانی بین المللی را در ۱۴ سالگی تجربه کرده است.

او با قهرمانی در رقابت‌های اسنوکر آماتوری جهان در سال ۲۰۱۱ توانست به عنوان اولین ایرانی در تاریخ ورزش اسنوکر، جواز حضور در رقابت‌های اسنوکر حرفه‌ای جهان را کسب کند. از دیگر افتخارات وی می‌توان به حضور همراه با تیم ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ در رشته اسنوکر و همچنین کسب عنوان نایب قهرمانی و قهرمانی در رقابتهای قهرمانی زیر ۲۱ سال اسنوکر آسیا در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ اشاره کرد. او در سال ۲۰۱۵ کوشید تا با حضور در رقابتهای مقدماتی انگلستان جواز حضور در رقابت اصلی را داشته باشد ولی به دلیل عدم صدور روادید از سوی دولت انگلستان از این مهم جا ماند. همچنین در مسابقات اوپن چین سال ۲۰۱۷ با پشت سر گذاشتن جو پری، بن وولاستن و روری مک‌لاود به یک‌چهارم‌نهایی راه یافت و سپس با پیروزی غیرمنتظره (۳–۵) مقابل جاد ترامپ که نفر سوم در رتبه‌بندی جهانی است، نخستین اسنوکرباز ایرانی شد که به نیمه‌نهایی یک تورنمنت حرفه‌ای معتبر اسنوکر راه یافته‌است.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Hossein Vafaei Ayouri حسین (@hosseinvafaei1)

حسین وفایی سال ۲۰۱۹ را با شگفتی سازی در مسابقات آزاد ولز آغاز کرد و موفق شد تا در یک‌هشتم نهایی مارک سلبی مرد شماره یک اسنوکر جهان را با نتیجه ۴–۳ شکست دهد و به جمع ۴ نفر برتر این مسابقات راه یابد. او در یک چهارم نهایی اسکات دونالدسون را ۵–۱ شکست داد و در نیمه نهایی با قبول شکست ۶–۰ برابر نیل رابرتسن استرالیایی از راه‌یابی به فینال بازماند.

مصاحبه گزارشگر اسپوتنیک را با مرد اسنوکرباز ایرانی می خوانیم:

اسپوتنیک: شما چگونه ورزش اسنوکر را یاد گرفتید؟

من اسنوکر را از سن ۶ ، ۷ سالگی شروع کردم و پدرم این ورزش را به من آموزش داد. من از همان جا به بعد عاشق این رشته شدم و در سن ۱۱ یا ۱۲ سالگی به تیم ملی راه پیداکردم و اولین قهرمانی بین المللی را در ۱۴ سالگی تجربه کردم.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Hossein Vafaei Ayouri حسین (@hosseinvafaei1)

اسپوتنیک: شرایط ورزش اسنوکر در ایران چگونه است؟

شرایط اسنوکر خوب است اما اگر فدراسیون بتواند اسپانسر پیدا کند و بتواند جوایز مسابقات را بهبود دهد قطعا با توجه به شرایط اقتصادی کشور ایران، بازیکنان بیشتری می توانند وارد این رشته شوند و به اسنوکر مانند شغل نگاه کنند. با این روش شرایط رشته اسنوکر در ایران  بهتر خواهد شد.

اسپوتنیک: آیا شما به عنوان مربی هم فعالیت می کنید؟ آیا دختران ایرانی هم می توانند اسنوکر بازی کنند؟

اگروقت داشته باشم آموزش هم می دهم اما متاسفانه وقت این کار را ندارم ولی تا جایی که بتوانم به افراد در این رشته کمک میکنم. بله بانوان هم در این زمینه فعالیت دارند و تمرین می کنند. اردوهای آنان برگزار می شود و اعزام هم داشته اند. حتی اگر اشتباه نکنم بانوان در این رشته ورزشی مدال نیز دریافت کرده اند.

اسپوتنیک: آیا همه می توانند در اسنوکر قهرمان شوند یا این که باید یک استعداد طبیعی از بدو تولد داشته باشند؟

بله همه می توانند این ورزش را یاد بگیرند اما باید سخت تلاش کنند البته در هر ورزشی استعداد هم شرط است اما عامل مهم موفقیت در این رشته سخت تلاش کردن و سختکوشی است.

اسپوتنیک: به شما لقب شاهزاده ایرانی داده شده است. کمی در مورد این لقب زیبا و اینکه چه کسی این لقب را برای شما انتخاب کرده است توضیح دهید؟

کنفدراسیون جهانی زمانی که در یکی از مسابقات انگلیس خیلی خوب درخشیدم، لقب شاهزاده ایرانی را به من دادند. در کل القاب توسط کنفدراسیون برای افرادی که در مسابقات به خوبی می درخشند، انتخاب می شود.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Hossein Vafaei Ayouri حسین (@hosseinvafaei1)

اسپوتنیک: تاثیر ویروس کرونا بر رشته اسنوکر و فعالیت حسین وفایی

کرونا تاثیر زیادی در رشته من گذاشت. چرا که ۱۴ روز قبل بازی برای قهرمانی جهان در قرنطینه بودم و دست به چوب نشدم و نتوانستم تمرین کنم. نتیجه این شد که من آن مسابقه را باختم اما دیگر به ایران برنگشتم و در حال حاضر تمریناتم را انجام می دهم که بتوانم در مسابقات موفق شوم.

اسپوتنیک: در ویکی پدیا نوشته شده که به شما برای بعضی مسابقات ویزا داده نشد و نتوانستید در بعضی مسابقات شرکت کنید. چگونه سرانجام این مشکل حل شد و اولین قهرمان اسنوکر جهان در تاریخ ایران به چه معناست؟

اسپوتنیک: شما توانستید که قهرمانان زیادی از جمله مارک سلبی را شکست دهید. این پیروزی برای خود شما چه معنایی دارد؟

حقیقتا رویارویی با بازیکنان بزرگی مانند آقای مارک سلبی اصلا کار راحتی نیست و فکر میکنم که شکست دادن ایشان فقط می تواند نشانگر سخت کوشی من باشد. همچنین این موفقیت میزان زیاد تمرین من را نشان می دهد که توانستم چنین بازیکن بزرگی را شکست دهم.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Hossein Vafaei Ayouri حسین (@hosseinvafaei1)

اسپوتنیک: برای مسابقات قهرمانی آینده چه برنامه ای دارید؟ توانایی اسنوکر ایرانی ها را در صحنه جهانی چگونه ارزیابی می کند؟

برای مسابقات آینده تلاش می کنم که حداقل بتوانم یک قهرمانی داشته باشم. در آینده قصد دارم که حتما ترتیبی دهم تا جوانان ایرانی بتوانند از این رشته درآمدزایی انجام دهند و به عنوان یک شغل به آن نگاه کنند. توانایی اسنوکر ایرانی ها هم روز به روز در حال پیشرفت هست و این رشته در ایران روز به روز بهتر می شود. اگر اسپانسر ورود کند و تلویزیون نیز حمایت کند قطعا این رشته در ایران خیلی موفق تر خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала