گزارش و تحلیل

تسریع در توسعه فناوری فوتونی با لیزر سالیتون روسی

© Sputnik / Yuri Streletcتسریع در توسعه فناوری فوتونی با لیزر سالیتون روسی
تسریع در توسعه فناوری فوتونی با لیزر سالیتون روسی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فناوری لیزری؛ شاخه پیشرفته تکنولوژی مدرن است که دانشمندانی از دانشگاه های برجسته روسیه به تحقیق و بررسی در آن مشغولند.

اسپوتنیک - لیزر سالیتون منحصر به فردی تهیه شده و دانشمندان دانشگاه دولتی اولیانوف و دانشگاه پلی تکنیک سنت پترزبورگ با نام پیتر ولیکی (پتربزرگ) با موفقیت آنرا آزمایش کردند. نتایج تحقیقات در مجله اوپتیک اند لیزر تکنولوژی منتشر شده است.

افشای سر و راز سامانه لیزری«پرسوت» روسیه - اسپوتنیک ایران
افشای سر و راز سامانه لیزری«پرسوت» روسیه

لیزرها همانطور که دانشمندان توضیح می دهند، اهمیت اساسی و پایه ای برای توسعه فوتونیک ها دارند یعنی یک آنالوگ امیدوارکننده اکترونیک هستند که با کنترل فوتون ها کار می کنند. به گفته دانشمندان دانشگاه دولتی اولیانوف، لیزرهایی که میزان تکرار ضربان (پالس) آنها زیاد است به ویژه در فوتونیک مورد نیاز هستند.

در واقع لیزر فیبری سالیتون با تثبیت مضاعف پالس که از نظر فشردگی، قابلیت اطمینان، هزینه پایین و راحتی ارسال پرتو از نمونه مشابه خود متمایز است توسط دانشمندان دانشگاه دولتی اولیانوف و دانشگاه پلی تکنیک سنت پترزبورگ طراحی و تهیه شده است.

پایه و اساس چنین لیزرهایی، عبور دهنده نور فیبر نوری است که از طریق آن  همانطور که دانشمندان توضیح دادند، بخشی از انرژی ساطع شده، دوباره به حفره لیزر بر می گردد. همگام سازی مضاعف این امکان را می دهد که فازهای امواج طولی را مرتبط کرده و بدین ترتیب به پالس های قدرتمند مافوق کوتاه دست یافت. پس از چندین چرخه تابش، حالتی به وجود می آید که طی آن پالس ها به سالیتون تبدیل می شوند یعنی امواج ذره مانند.

محقق ارشد آزمایشگاه الکترونیک کوانتوم و اکترونیک نوری دانشگاه دولتی اولیانوف دیمیتری کوروبکو می گوید: « ما از فناوری باصطلاح شبیه سازی حالت ترکیبی استفاده کردیم یا به عبارت ساده تر، تثبیت شده مضاعف پالس لیزری. این امر به ما کمک کرد تا لیزر فیبری بسازیم که با ترکیبی از فرکانس پالس بالا و کیفیت بالای توالی آنها ترکیب می شود. ما اکنون به میزان توالی ۱۲ گیگا هرتز رسیده ایم و در حال کار بر روی بهبود عملکرد بیشتر هستیم.»

طراحی لیزر دو مکانیزم شبیه سازی شده را به هم متصل می سازد: اثر چرخش غیر خطی قطبش (پولاریزاسیون) و اثر تغییر فرکانس که توسط تعدیل کننده نوری ایجاد می شود.

سلاح لیزری: ابر قدرت جدید آمریکا  - اسپوتنیک ایران
سلاح لیزری: ابر قدرت جدید آمریکا

به گفته ی دانشمندان مزیت اصلی لیزر جدید، حفظ هماهنگ سازی هارمونیک امواج طولانی در هر شرایط تولیدی ست.

 آندری کوزنتسوف  رئیس انستیتوی فناوری لیزری و پلاسمایی دانشکده فیزیک مهندسی مسکو دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای مطمئن است که ظهور انواع جدید لیزرها همواره گزینه منحصر به فردی است که گزینه های قبلی استفاده آنها، آنرا پیش بینی نکرده اند. به عقیده ی وی توسعه فناوری لیزری در حال حاضر موفقیت هایی را در طیف وسیعی از زمینه های علمی و کاربردی ایجاد می کند.

آندری کوزنتسوف خاطر نشان می کند: « لیزر اول در سال ۱۹۶۰ ساخته شد و بعد از تقریبا سه سال لیزرها انقلابی را در چشم پزشکی به وجود آوردند. در هر مرحله از توسعه لیزرها برنامه هایی پیش می آيد که آنها به حلشان کمک می کنند، نه تنها در پزشکی، صنعت یا به طور مثال محاسبات کوانتومی، بلکه در علوم بنیادی هم هستند. در حال حاضر دانشمندان ما در فیزیک لیزری نمی توانند فقط دانشمند یا فقط مهندس باشند: آنها باید مهندسین محقق، مهندسین مخترع باشند.»

تحقیقات لیزری، اولویتی برای دانشگاه دولتی اولیانوف است که در چارچوب آن آموزش متخصصین در زمینه فیزیک لیزری با توسعه و پیشرفت فناوری جدید همراه است. در سال ۲۰۰۹ در این دانشگاه، دانشکده فناوری تحقیقاتی علمی با نام کاپیتسی ایجاد شد که در چارچوب آن مرکز علمی و آموزشی فناوری لیزری و فیبر نوری تشکیل شده و بهترین دانشمندان و دانشجویان جوان را به کار خود جذب می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала