گزارش و تحلیل

آیا آمریکا اصلا حق بازگشت به برجام را دارد؟

اشتراک
تیم آقای جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا چندین بار اعلام کرده اند که وی پس از تحویل گرفتن قدرت تصمیم دارد بر اساس شرط و شروطی آمریکا را به برجام برگرداند.

تیم وی اعلام کرده اند که آمریکای بایدن به بسیاری از معاهدات بین المللی دیگر که ترامپ از آن خارج شده باز خواهد گشت.

بسیاری از کشورها هم از این اظهارات و تصمیم استقبال کرده اند.

نکته قابل تامل در این ماجرا این است که آیا ورود و خروج به معاهدات بین المللی به قول معروف خانه خاله است که هر وقت برای آمریکایی ها صرف داشته باشند وارد آن شوند و هر وقت صرف نداشته باشد از آن خارج شوند؟

آیا نیابد جریمه ای برای آمریکا در نظر گرفته شود تا مقامات سیاسی این کشور متوجه شوند که حد اقل در سطح بین المللی فاعل ما یشاء نیستند.

اگر مجامع بین المللی هیچ جریمه ای را برای آمریکایی ها در نظر نگیرند قطعا هیچ تضمینی وجود نخواهد داشت که دولت آمریکا تعهدات خود را اجرا کند و یا در آینده باز هم رییس جمهوری ای نیاید و زیر تعهدات آمریکا بزند.

حد اقل به عنوان یک ایرانی می توانم بگویم خودداری آمریکا از اجرای تعهدات اش در برجام موجب ضررهای بسیار سنگین به ملت ایران شد، ضررهایی که در برخی موارد به دلیل نبود دارو منجر به از دست دادن جان برخی ایرانی ها شد.

ایران آماده افزایش تولید نفت در پی ریاست جمهوری بایدن - اسپوتنیک ایران
ایران آماده افزایش تولید نفت با آغاز به کار بایدن

این را آمریکایی ها چطوری می خواهند جبران کنند؟

اینکه برخی می آیند و مطرح می کنند دولت آقای بایدن باید کار را از جایی که ترامپ رسانده ادامه دهند خود نشان می دهد که تمایلات خصومت وار آمریکایی ها نسبت به ایرانی ها تغییر نکرده فقط می خواهند روش را تغییر دهند.

پس از اینهمه مدت سر باز زدن از اجرای تعهدات و فشار و تحریم کذایی بر علیه ایران و شکست همه سیاست های آمریکا حالا می خواهند سیاست جدیدی را در پیش بگیرند و آن جنگ دیپلماتیک بر علیه ایران است.

در دوره قبل آمریکا تلاش کرد به نا حق بند ماشه را بر علیه ایران اجرا کند و به بهانه اینکه آمریکا از برجام خارج شده دیپلماسی اش شکست خورد، حالا اگر مجددا بدون هزینه وارد برجام شود ممکن است دوباره بخواهد همان بند ماشه را اجرا کند و اینبار چون جزو برجام است دیگر کسی نتواند حرفی بزند.

در ضمن بر کسی پوشیده نیست فرش قرمزی که این روزها توسط اروپایی ها برای بایدن پهن شده می تواند این معنی را داشته باشد که در دوره بعد ممکن است شرایط فشارهای سیاسی بر علیه ایران بیشتر باشد.

به همین دلیل به نظر می آید باید ایرانیها حتما اصرار کنند که بازگشت آمریکا به برجام باید برای این کشورهزینه داشته و مشروط باشد، مثلا آمریکا حق اجرای بند ماشه را نداشته باشد و قبل از بازگشت به برجام آمریکا حد اقل باید کلیه مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت را اجرا کند و تمام تحریم هایی که ترامپ به ناحق بر علیه ایران گذاشته لغو کند و همچنین برجام به عنوان یک قانون در کنگره آمریکا تصویب شود تا دیگر رییس جمهوری ای نیاید و بخواهد باز زیر برجام بزند، آنوقت منطقی است ایرانی ها هم طبق وعده های خود و طبق کردارهای قبلی خود مبنی بر اجرای تعهداتشان تمام تعهداتشان در برجام را اجرا کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала