گزارش و تحلیل

روزهای پایانی، ترامپ مشت آخر را به ایران می کوبد

© Fotolia / Borna Mirahmadianایران
ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سوال اصلی امروز این است که مقامات ایرانی در پاسخ به ترور "پدر برنامه هسته ای ایران" چه حرکتی خواهند کرد.

اسپوتنیک به نقل از نون پست مصر می نویسد: در آستانه اولین سالگرد درگذشت سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس، تهران یک ضربه دردناک دیگر می بیند. محسن فخری زاده ، فیزیکدان برجسته هسته ای ایران کشته شد.

امیر خاتمی وزیر دفاع ایران گفت که محسن فخری زاده در تاریخ 27 نوامبر با حمله دقیق سلاح کنترل از راه دور در 45 کیلومتری شرق تهران کشته شد. وی را به بیمارستانی در همان نزدیکی منتقل کردند اما پزشکان نتوانستند او را نجات دهند. همچنین گزارش شده است که دو تن از محافظان این فیزیکدان زخمی شده اند.

در تاریخ 2 ژوئیه سال 2020 ، حمله سایبری به کارگاه تولید سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم در تاسیسات نطنز انجام شد. اکنون پدر برنامه هسته ای ایران کشته شده است. هر دو حادثه حملات هدفمندی به تهران برای کاهش سرعت توسعه صنعت هسته ای آن و کاهش نقش منطقه ای تهران بشمار می آید.

درباره دانشمند هسته ای ترور شده اطلاعات زیادی در دست نیست. محسن فخری زاده در دانشگاه امام حسین (ع) فیزیک تدریس می کرد ، و همچنین محقق ارشد وزارت دفاع ایران و رئیس مرکز تحقیقات فیزیکی بود. رسانه های ایرانی وی را "خالق برنامه هسته ای" و "رئیس برنامه هسته ای نظامی ایران" توصیف می کنند. در حقیقت ، فخری زاده نقشی اساسی در تقویت پدافند کشورش از طریق فناوری هسته ای ایفا کرده است ، که در آن موفقیت بزرگی کسب نموده است. در سال 2013 ، مجله آمریکایی Foreign Policy ، محسن فخری زاده را در لیست 500 فرد با نفوذ جهان قرار داد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار سپاه رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه - اسپوتنیک ایران
مهر تائید سپاه بر استفاده از هدایتگر ماهواره ای در ترور فخری زاده

در سال 2018 ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل وی را رئیس برنامه هسته ای ایران نامید. بنابراین ، ما می دانیم که او اخیراً مورد علاقه دولت اسرائیل قرار گرفت. سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و غرب او را "پدر برنامه مخفی بمب هسته ای" می خواندند که در سال 2003 متوقف شد. بسیاری بیم آن دارند که علی رغم تحریم های اعمال شده علیه برنامه هسته ای ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل در 24 مارس 2007 ، این کشور به رشد و توسعه آن در ابعاد کامل بازگردد.

مقامات ایرانی معتقدند که این قتل کار اسرائیل بود که چراغ سبز آمریکایی ها را دریافت کرد. محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران در توئیت خود نوشت که می توان رد پای اسرائیل را در ترور این دانشمند هسته ای ایرانی دید. به گفته وی ، "جامعه جهانی و به ویژه اتحادیه اروپا باید به معیارهای دوگانه خود پایان دهد و این عمل تروریسم دولتی را محکوم کنند." 

حسین دهقان وزیر دفاع سابق ایران به این بیانیه پیوست. وی در توئیت خود نوشت: صهیونیست های اسرائیلی در آخرین روزهای زندگی سیاسی متحد خود، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ، به دنبال افزایش فشار بر ایران و به راه انداختن جنگی گسترده هستند.

به گفته نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان،  فخری زاده به دست افرادی که توسط ایالات متحده و اسرائیل حمایت مالی می شدند کشته شد و این بخشی از جنگ با ایران ، منطقه آزاد و فلسطین است.

رویترز خاطرنشان می کند که اتهامات علیه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا حاکی از آن است که وی چراغ سبز را به ترور یک دانشمند هسته ای ایرانی نشان داده است. این خبرگزاری "موساد" اسرائیلی را به دست داشتن در ترور فخری زاده مظنون دانست. دفتر نخست وزیر اسرائیل از اظهارنظر در مورد اوضاع پدید آمده خودداری کرد و پنتاگون نیز همین موضع را اتخاذ کرد. با این حال ، بنیامین نتانیاهو در ویدئویی که روز گذشته در شبکه های اجتماعی منتشر شد ، طی اعلام فهرست دستاوردهای اسرائیل در این هفته گفت که "اینها همه موفقیت ها نیست ، صبر کنید."   

تلاش دیگری از سوی ترامپ و نتانیاهو برای ممانعت از گفتگوی احتمالی واشنگتن و تهران - اسپوتنیک ایران
تلاش دیگری از سوی ترامپ و نتانیاهو برای ممانعت از گفتگوی احتمالی واشنگتن و تهران

عملیات از بین بردن دانشمند هسته ای ایران محسن فخری زاده زمانی انجام شد که جو بایدن حاضر است زمام حکومت را به دست بگیرد. اسرائیل می ترسد که رئیس جمهور جدید ایالات متحده تعامل دیپلماتیک با تهران را از سر بگیرد ، بنابراین اکنون به دنبال دستیابی همزمان به چند هدف است.

هدف اول حفظ درجه بالای تنش بین تهران و واشنگتن پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا تا کار بایدن با "پرونده ایران" پیچیده تر شود. هدف از حمله به یک دانشمند هسته ای ایرانی حمایت از استراتژی اصلی ترامپ برای مقابله با ایران است که توسط رئیس جمهور آمریکا پس از خروج از توافق هسته ای در 8 مه 2018 ارائه شد.

هدف دوم اسرائیل تأخیر در اجرای پروژه ملی ایران یا ایجاد تغییرات کیفی است که بر این کشور تأثیر منفی بگذارد. ترور فخری زاده به وضوح نشان می دهد که تل آویو واکنش شدیدی نسبت به موفقیت های تهران ، به ویژه طی دو سال گذشته نشان می دهد و به مخالفت با رویای ایرانی ادامه خواهد داد.

این جنایت همچنین بر ایالات متحده سایه افکنده است. ترامپ به هر فرصتی برای ماندن در کاخ سفید چنگ زده است. او از هر طریق در تلاش است تا درگیری و هرج و مرج ایجاد کند تا توجه عمومی را از رویارویی خود با بایدن منحرف سازد. همچنین شکاف در دولت ترامپ به دلیل ضربه پیشگیرانه به ایران قبل از پایان دوره ریاست جمهوری وی گزارش شده است.

لازم به تذکر است که فخری زاده اولین دانشمند هسته ای ایران نبود که به منظور تضعیف در اجرای برنامه هسته ای ایران کشته شد. در سال 2010 در تهران ، پروفسور مسعود علی محمدی ، فیزیکدان هسته ای در دانشگاه امام حسین تهران ، در اثر انفجار بمب کشته شد.

در همان سال، مجید شهریاری ، رئیس گروه مهندسی هسته ای در دانشگاه شهید بهشتی تهران ترور شد. یک وسیله انفجاری توسط یک موتورسوار در حال عبور بر روی سقف اتومبیل وی قرار گرفت. در سال 2011 ، داریوش رضایی نژاد ، متخصص انرژی هسته ای در دانشگاه صنعتی نصیرالدین طوسی، به قتل رسید.

آخرین دانشمند ایرانی که قبل از ترور فخری زاده مورد حمله قرار گرفت ، دانشمند هسته ای مصطفی احمدی روشن ، یکی از رهبران مرکز غنی سازی اورانیوم نطنز بود. در سال 2012 ، او در انفجار اتومبیل بمب گذاری شده در تهران کشته شد.

 آژانس انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران
افزایش تولید سوخت هسته‌ای در سایت نطنز

آیا تهران جواب خواهد داد؟

آیا تهران انتقام مرگ دانشمند هسته ای خود را خواهد گرفت؟ چند دقیقه بعد از اطلاع از مرگ فخری زاده جواب این سوال اعلام شد. سرلشکر حسین سلامی ، فرمانده سپاه گفت که قاتلان محسن فخری زاده دانشمند هسته ای ایران با مجازات سنگینی روبرو خواهند شد. شورای عالی امنیت ملی ایران جلسه ای اضطراری با فرماندهی عالی ارتش برگزار كرد. برخی از سیاستمداران نیز گفتند که پاسخ بسیار سخت خواهد بود.

هدف از همه این اظهارات حفظ آبرو و حیثیت در برابر مردم و اعتبار کشور در خارج از کشور است. اما به طور کلی، این وضعیت امکان هرگونه اقدام را مستثنی می کند، زیرا این اقدامات می توانند بر ایرانیان تأثیرمهلکی بگذارد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفت که ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته ای بی پاسخ نخواهد ماند که در زمان مناسب داده خواهد شد. وی همچنین گفت که ایرانیان آنقدر باهوش هستند که در دام توطئه های مخرب اسرائیل معطوف به آتش زدن اختلافات قرار نگیرند و برنامه های اسرائیل افشا شده و دولت صهیونیستی به اهداف خود نخواهد رسید.

از بیانیه روحانی چنین برمی آید که تلافی جویی اجتناب ناپذیر است ، اما زمان و روش آن در شرایط فعلی اعلام نشده است ، زیرا رئیس جمهور ایران معتقد است که هدف اسرائیل ایجاد هرج و مرج و درگیر کردن تهران در اختلافات نظامی یا مجبور کردن آن به اقدامات تلافی جویانه است که می تواند شرایط را بدتر کند.

ایرانی ها می دانند که ترامپ در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود سعی دارد منطقه را به یک درگیری نظامی بکشاند تا توجه عمومی را از انتخابات و نتایج آن منحرف کند. وی اطمینان دارد که پس از روی کار آمدن بایدن ، استراتژی واشنگتن درمورد "پرونده ایران" تغییر خواهد کرد. بایدن ، خودش بارها در مورد آن صحبت کرده است. در حقیقت، مقامات ایرانی نمی خواهند اقدامات تلافی جویانه ای را که می تواند بر روابط آتی با دولت جدید ایالات متحده تأثیر منفی بگذارد، انجام دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала