گزارش و تحلیل

حضور پررنگ سینماگران زن، شاخصه ی این دوره‌ ی سینماحقیقت

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / حضور پررنگ سینماگران زن، شاخصه ی این دوره‌ ی سینماحقیقت
حضور پررنگ سینماگران زن، شاخصه ی این دوره‌ ی سینماحقیقت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عضو هیات مدیره شورای کمیته مستندسازان انجمن سینماگران استان اصفهان حضور پررنگ سینماگران زن را امتیاز این دوره‌ ی «سینماحقیقت» دانست.

اسپوتنیک - شهره سجادیه، عضو هیات مدیره شورای کمیته مستندسازان انجمن سینماگران استان اصفهان و مستند ساز ایرانی ضمن بیان این نکته که حضور پررنگ سینماگران زن، امتیاز این دوره‌ ی «سینماحقیقت» است، درباره‌ ی تاثیرگذاری اجتماعی آثار تولید شده در حوزه کارآفرینی گفت:

 در جهان ثابت شده سینما یک رسانه فوق‌العاده قدرتمند و تاثیرگذار است.

بر این اساس گروه‌ ها، دولت‌ ها و قدرت‌ های بزرگ هرگاه قصد داشتند که مواضع خودشان را تزریق کنند، از ابزار سینما استفاده می کردند.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران شانزده فیلم به بخش مستند های «کارآفرینی» چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» راه یافته‌ اند.

فیلم ایرانی خورشید بهترین فیلم جشنواره دوحه شد - اسپوتنیک ایران
فیلم ایرانی "خورشید" بهترین فیلم جشنواره دوحه شد

یکی از این آثار مستند «یک زن یک شهر» ساخته شهره سجادیه است. «یک زن، یک شهر» روایتی از داستان زندگی ایمانه نکته‌ دان دکترای مدیریت است که به عنوان یک زن کارآفرین، طراح نرم افزاری برای ارزشیابی مدیران بوده و جوایز متعددی را در حوزه کارآفرینی دریافت کرده است. او در حال ارزیابی مدیران در سطح کلان کشوری بوده و مجبور است برای کار خود به شهر های مختلف سفر کند. در همین حال منتظر به دنیا آمدن اولین نوزادش است.

شهره سجادیه درباره چالش‌ های تولید فیلم در حوزه کارآفرینی و گرایش کم مستند سازان به ساخت آثاری در این حوزه بیان کرد:

دلیل گرایش کم مستند سازان برای تولید آثاری در حوزه کارآفرینی به عدم توجه جشنواره‌ ها به این حوزه مربوط می‌ شود. به عنوان مثال اکنون دو سال است که جشنواره سینما حقیقت بخشی را به کارآفرینی اختصاص داده است. اما پیش از این هیچ خبری از این حوزه نبود.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت مستند ها و فیلم های با مضمون اقتصادی در شرایط اقتصادی فعلی افزود:

همیشه وقتی در بحران گرفتار می‌ شویم، این موارد را به خاطر می‌ آوریم.

 بنابراین وقتی در بحران اقتصادی گرفتار شدیم، یادمان افتاد که پرداختن به سوژه‌ های اقتصادی اهمیت دارد؛ ولی آیا پیش از این هم فکر کردیم که اگر می‌خواهیم کشوری رو به رشد و در حال توسعه باشیم باید روی منابع خود سرمایه‌گذاری کنیم؟ آیا به این فکر کردیم در اینصورت زمینه‌ های فرهنگی این موضوع نیز باید فراهم شود؟

بهترین فیلم و سریال های داغ پاییزی که باید حتما ببینید - اسپوتنیک ایران
بهترین فیلم و سریال های داغ پاییزی که باید حتما ببینید

مستند ساز ایرانی در ادامه اظهار داشت:

با توجه به اینکه مسئولین فرهنگی و جشنواره‌ های ما به ضرورت پرداختن به این موارد فکر نکرده بودند، توجه این حوزه کم بوده است. قطعا می‌ بایست زود تر از این‌ ها در جشنواره‌ هایمان  چنین بخشی را در نظر می‌ گرفتیم یا اینکه جشنواره مخصوص این موضوع را در کشور راه می‌ انداختیم که متاسفانه اکنون هم جای آن خالی است.

کارگردان مستند «یک زن، یک شهر» درباره تاثیرگذاری سینما به عنوان هنر هفتم بر شرایط جوامع تصریح کرد:

سینما یک رسانه فوق‌العاده قدرتمند و تاثیر گذار است؛ بر این اساس گروه‌ ها، دولت‌ ها و قدرت‌ های بزرگ هرگاه قصد داشتند مواضع خودشان را تزریق کنند از ابزار سینما استفاده کردند. بنابراین این آثار تاثیر مثبتی را  در جامعه ایجاد می‌ کنند.

شهره سجادیه در ادامه بیان کرد:

 بنابراین برای تبلیغ چنین مواضعی و اینکه رشد فوق‌العاده‌ ای را در صنعت و اقتصاد کشورمان تجربه کنیم، می‌توانیم از ابزار قدرتمند سینما استفاده کنیم. وقتی فیلم ساخته می‌ شود، مخاطبان با شخصیت درون فیلم هم ذات پنداری کرده و با موارد مطرح شده در آن همراه می‌شوند. دیدن داستان آدم‌ های موفق به ایجاد اعتماد به نفس و علاقه افراد مختلف برای شروع کار کمک شایانی می‌ کند.

وی همچنین درباره حضور ۵۰ درصدی کارگردانان خانم در بخش کارآفرینی جشنواره «سینما حقیقت» تشریح کرد:

فیلم و سینما - اسپوتنیک ایران
توزیع فیلم «آن شب» در آمریکای شمالی

حضور پررنگ بانوان چه در این بخش و چه در بخش‌ های دیگر باعث خوشحالی و خوشبختی بسیاری است. بنابراین امیدوارم که تعداد کارگردانان خانم روز به روز بیشتر هم بشود.

مستند ساز ایرانی با تاکید بر تعداد بالای دانشجویان خانم نسبت به آقایان در رشته های کارگردانی دانشکده های هنر، عنوان کرد:

 باید پرسید چگونه وقتی افراد وارد بازار کار می‌شوند، تا این اندازه تفاوت محسوس است. مواردی هست که اگر به عنوان فیلمساز خانم بگویم پای درد و دلم باز می‌شود. همه از محدودیت‌ های اجتماعی که برای خانم‌ ها وجود دارد مطلع هستند؛ بنابراین وقتی یک زن فیلم می‌ سازد دو برابر یا حتی چند برابر یک مرد انرژی، انگیزه و توان گذاشته و فیلمساز شده است.  به عنوان یک فیلمساز زن می‌ دانم که چقدر موانع برای ما زیاد است. در نتیجه امیدوارم حضور هر چه بیشتر خانم‌ ها در جشنواره، انگیزه‌ ای برای فیلمسازان خانم باشد.

فیلمسازان زن جوانی که این انرژی را احساس می‌ کنند، می‌توانند وارد بازار فعالیت شوند و موفق باشند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала