گزارش و تحلیل

هدف سفر کوشنر به عربستان و قطر چیست؟

© REUTERS / Jonathan Ernstهدف سفر کوشنر به عربستان و قطر چیست؟
هدف سفر کوشنر به عربستان و قطر چیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جراد کوشنر داماد و مشاور رییس جمهوری آمریکا سفری به عربستان سعودی و قطر داشته تا به استناد رسانه های آمریکایی در پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ میان دو کشور میانجی گری کند.

البته بر کسی پوشیده نیست که آقای کوشنر مباشر بنیامین نتانیاهو و اسرائیل در آمریکا می باشد و از روز اولی که همراه پدر زن اش وارد کاخ سفید شد تلاش داشت فقط و فقط خواسته های اسرائیل را محقق کند.

در این راستا نکات مطرح شده توسط رسانه ها در باره این میانجی گری هم قابل تامل است.

آقای کوشنر فعلا از سعودی ها خواسته تا فضای هوایی و زمینی خود را به عنوان حسن نیت برای قطری ها باز کنند و این مصالحه شامل دیگر کشورهای محاصره کننده قطر مانند امارات و بحرین و مصر نخواهد شد!!!!!!

کوشنر: ترامپ به دنبال صلح با ایران است - اسپوتنیک ایران
کوشنر: ترامپ به دنبال صلح با ایران است

آنها حتی این مساله را مطرح کردند که هدفشان این است که کاری کنند هواپیمایی قطر از آسمان ایران برای عبور استفاده نکند و یکصد دلار درآمد ارزی ایران را کم کنند.

بسیار ساده لوحانه است که تصور کنیم کم کردن 100 ملیون دلار از درآمد ارزی ایران می تواند تاثیری بر اقتصاد این کشور داشته باشد.

این مبلغ چیزی است که بانک مرکزی ایران طی هر یکی دو روز فقط برای تثبیت قیمت ارز در بازار تزریق می کند و اقتصاد ایران علیرغم همه تحریم های بین المللی اقتصادی با تولید نا خالص ملی بیش از 400 ملیارد دلار و خالص ملی چیزی حدود یکهزار و دویست ملیارد دلار است.

یعنی صد ملیون دلار در آن گم است.

پس اصل ماجرا چیست؟

حدود دو هفته قبل، پیش از ماجرای ترور شهید فخری زاده، خبری مطرح شد مبنی بر اینکه ایالات متحده تعدادی هواپیمای غول پیکر بی 52 برای بمباران اهدافی در ایران به منطقه خاورمیانه ارسال کرده.

قرار بود این هواپیماها در پایگاه العدید مستقر شوند اما قطری ها وقتی متوجه شدند که این هواپیماها قرار است برای بمباران اهدافی در ایران استفاده شوند از پذیرش آنها خودداری کردند و بهانه آوردند که اجازه نمی دهند این هواپیماها از این پایگاه برای بمباران اهدافی در ایران بلند شوند چون تنها منفذ نفس کشیدن آنها امروزه به دلیل محاصره آنهایی که خود را برادر می خوانند فقط ایران است و اگر این منفذ هم بسته شود دیگر آنها خفه خواهند شد.

هدف احتمالا این بود که این هواپیماها از پایگاه هوایی العدید بلند شوند و اهدافی را در ایران بمباران کنند تا ایران هم به این پایگاه حمله کند، هم روابط ایران و قطر به هم بخورد و هم اینکه جنگی میان آمریکا و ایران راه بیافتد.

پس ازعملیاتی که برای ترور شهید فخری زاده انجام شد اخباری مبنی بر اینکه دو پهباد اسرائیلی از پایگاهی در آذربایجان بلند شدند تا هدایت این عملیات را انجام دهند نیز منتشر شد، حتما هدف این بود که ایران مجبور شود به عنوان انتقام برخی پایگاه ها در آذربایجان را هدف قرار دهد، اما به قول آقای روحانی ایرانی ها در دام اسرائیلی ها گیر نکردند.

اینبار به نظر می آید آنها اصرار دارند که از پایگاه هوایی العدید بر علیه ایران استفاده کنند تا نقشه قبلی خود را پیاده کنند و به همین دلیل کوشنر به منطقه آمده تا با این طرح خود سر قطری ها کلاه بگذارد.

بر کسی پوشیده نیست که کل ماجرای محاصره قطر با چراغ سبز شخص ترامپ شروع شد (خود ترامپ در یکی از سخنرانی هایش به این ماجرا اذعان کرد).

وهدف کوشنر هم حل اساسی مشکل قطر و محاصره کنندگان نیست بلکه به نوعی فراهم کردن شرایطی برای اهداف اسرائیل و عربستان سعودی می باشد.

به هر حال این اهداف چیست، فقط خدا می داند اما تقریبا همه یقین دارند که یتیمان ترامپ تلاش دارند طی این چهل پنجاه روز باقیمانده هر کاری از دستشان بر آید انجام دهند تا شر ای در منطقه به پا کنند.

آنها به خوبی می دانند اگر بایدن به قدرت برسد دیگر موقعیت آنها بسیار بد خواهد بود و احتمال ادامه روند فعلی ممکن نیست.

همچنین اگر آمریکا با ایران وارد جنگ شود بایدن زمین سوخته تحویل خواهد گرفت و امکان مصالحه با ایران را نخواهد داشت.

از سوی دیگر هر جنگی که آمریکا وارد آن شود هزینه های اقتصادی سرسام آوری را بر آن تحمیل خواهد کرد و بالطبع با شرایط اقتصادی فعلی آمریکا می توان گفت یک آمریکای ورشکسته تحویل آقای بایدن خواهند داد.

حال باید دید که عقلای آمریکا تا چه حد خواهند توانست جلوی این سیاست ها که می تواند در نهایت موجب حتی فروپاشی آمریکا شود بایستند.

ایرانی ها که دیگر آب از سرشان گذشته.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала