گزارش و تحلیل

شهردار تهران نایب رئیس متروپلیس شد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / پیروز حناچی، شهردار تهران
 پیروز حناچی، شهردار تهران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیروز حناچی، شهردار تهران در انتخابات دوره‌‌ای سازمان بین‌المللی متروپلیس با رأی‌ اعضا به عنوان نایب رئیس این سازمان انتخاب شد‌.

در این نشست که روز دوشنبه به صورت مجازی برگزار شد شهرداران گوانگجو و بوگاتا مشترکا به عنوان رئیس، و شهردار تهران، همراه با شهرداران برلین و مونترال به عنوان نایب رئیس متروپلیس برگزیده شدند.

 غلامحسین محمدی، مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

سازمان متروپلیس مجمع کلانشهرهای دنیاست؛ متروپلیس به کلان ‌شهرهایی با جمعیت بالاتر از حدی معین اطلاق می‌شود که مسائل و مشکلات نزدیک به یکدیگر مانند ترافیک، آلودگی هوا، هوشمند سازی شهرها و از این دست دارند. برای حل و فصل مسائلی که شهرهای با جمعیت کمتر گرفتار آن هستند سازمان ‌ها و مجموعه‌ هایی وجود دارند که این شهرها فارغ از جمعیت و بزرگی عضو آن هستند اما متروپلیس مجمعی مخصوص به کلانشهرهای دنیا است که بیش از ۱۵۰ شهر عضو آن هستند و فعالانه در آن عمل می کنند، بنابراین تقریباً می‌توان گفت تمامی کلانشهرهای دنیا در متروپلیس حضور دارند و در آن به تبادل دانش و تجربه درباره مسائل و مشکلات خود می‌پردازند و برای آن پی راه حل می‌گردند. این سازمان نقش بسیار جدی در توسعه شهرها و بهبود کیفیت آن ها ایفا کرده است.

ماسک یارانه‌ای در ایستگاه های مترو و اتوبوس شهر تهران توزیع می شود - اسپوتنیک ایران
ماسک یارانه‌ای در ایستگاه های مترو و اتوبوس شهر تهران توزیع می شود

غلامحسين محمدی در رابطه با عوامل و اقدامات شهرداری تهران که سبب شد تا شهردار این کلانشهر به عنوان نایب رئیس متروپلیس برگزیده شود، توضیح داد:

 دکتر حناچی از سال گذشته مجموعه اقداماتی را در پیش گرفتند که مورد توجه مجامع بین‌المللی قرار گرفت.
 گفتگوی ایشان با بیش از ۱۰ شهردار کلانشهرهای جهان در خصوص تبادل تجارب برای مبارزه با شیوع بیماری کرونا، فعالیت ایشان در حوزه‌ های زیست‌ محیطی بویژه در حوزه گسترش حمل و نقل پاک از جمله دوچرخه سواری که مورد توجه اتحادیه اروپا نیز قرار گرفت، حضور تهران در مجامع بین‌المللی و فعالیت و همکاری جدی با نهادهای سازمان ملل برای حل مسائل شهر تهران از جمله UNDP و سازمان UNIDO و به اشتراک ‌گذاری دانش تهران در حوزه‌ های مختلف از جمله حوزه‌ های فرهنگی، اجتماعی، عمران، نوآفرینی و بازآفرینی شهری مواردی بود که طی یک سال گذشته مورد توجه بسیاری از همکاران ما در شهرداری کلان شهرها قرار گرفت و باعث شد تا امروز ما را به عنوان یکی از اعضای اصلی تلقی کنند؛ حتی در حوزه‌ هایی مانند شهر هوشمند (smart city)  و نوسازی (renovation) نیز مورد توجه قرار گرفته ‌ایم که مقدمه اتفاقات بسیار خوبی خواهد بود.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران ضمن تاکید بر اهمیت متروپلیس به عنوان یک مجمع مخصوص کلانشهر ها در رابطه با مسئولیت‌ های جدیدی که بر عهده دکتر حناچی قرار خواهد گرفت، اظهار داشت:
تهران از نگاه سفیر اتریش - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تهران از نگاه سفیر اتریش
تمامی کلانشهر های دنیا مسائل و مشکلات مشترکی دارند؛ عموما دچار مشکلاتی نظیر ترافیک، آلودگی هوا، پسماند و مباحث مرتبط با شهر هوشمند هستند که نیاز به تبادل دانش، تجربه و تصمیم گیری‌ های جمعی دارد. مسئولیتی که بر عهده شهردار تهران قرار داده شده در حوزه باز آفرینی و معماری شهری است و این موضوع نشان دهنده این است که تهران حرف ‌های جدی در حوزه باز آفرینی و معماری شهری دارد. در چند سال گذشته شهردار تهران با ایجاد ضوابط و به‌ کارگیری مقررات توانسته در برابر تراکم فروشی که یکی از معضلات عمده در زیست شهری تهران است ایستادگی کند و باز آفرینی فضاهای غیر قابل استفاده را جدی گرفته است. این مسائل می‌ تواند مورد توجه شهرهای دنیا قرار گیرد و ما می‌ توانیم نیروی رانش بسیار خوبی را در شهرهایی از دنیا که مبتلا به این مشکلات هستند ایجاد کنیم.

 غلامحسین محمدی درباره تاثیر انتخاب شهردار تهران به عنوان نایب رئیس متروپلیس بر وجهه ‌ی شهری تهران در جامعه جهانی تاکید کرد:

بخشی از دیپلماسی عمومی که ذیل دیپلماسی بین دولت ‌ها مطرح می ‌شود دیپلماسی شهری است؛ اگر بخواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم تنها از طریق ارتباطات سیاسی و امنیتی نیست بلکه همین ارتباطات شهری باعث خواهد شد بسیاری از مسائل که شاید سالیان سال در آن حوزه‌ ها لاینحل به نظر می‌ آمدند به خوبی و سادگی حل شوند. اخیراً مردم عزیز افغانستان داغدار یک حادثه ترور بودند، ما در تهران با انجام یک ویدیومپینگ بر روی برج آزادی و تعدادی تابلو در سطح شهر توانستیم دل بسیاری از مردم افغان را بدست آوریم و با آنها همراهی و همدردی کنیم، این موضوع بازخورد بسیار خوبی داشت که در حل مسائل بین دو کشور موثر است. این مثالی کوچک از دیپلماسی عمومی و ارتباط میان شهرهای دنیا است که منجر به حل بسیاری از مسائل و مشکلات می‌ شود؛ در حوزه‌ های تخصصی مدیریت شهری نیز برخی کارهای کوچک می‌ تواند دریچه‌ های بزرگی را به سمت هر شهر و شهروندان آن بگشاید که شاید به سادگی در ارتباطات عادی رخ نمی ‌دهد.

مشاور شهردار تهران افزود:

 جلسات متعددی در حال برگزاری است تا یک برنامه مدون و مشخص برای سه سال آینده که دوره نایب رئیسی شهردار تهران در متروپلیس است ارائه دهیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала