گزارش و تحلیل

ظهور امپراتوری عثمانی جدید

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر ظهور امپراتوری عثمانی جدید
ظهور امپراتوری عثمانی جدید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اردوغان مصمم است کشور سکولار به ارث برده را بازسازی کند و آن را به نوعی کلون سنی ایران شیعه تبدیل کند.

اسپوتنیک به نقل از اسپکتیتر انگلیس می نویسد: اردوغان ترکیه را به یک کشور اقتدارگرا تبدیل کرده و سیاست خارجی تهاجمی را دنبال می کند. ناتو و اعراب چه می گویند؟ 

صد سال پیش، آتاتورک جمهوری ترکیه را بر اساس اصول سکولاریسم بنیان نهاد، دین را از دولت جدا کرد ، دعوت به نماز به زبان عربی را ممنوع کرد و ارتباط بین زن و مرد را تشویق نمود. اردوغان در کشورش برای ایجاد اقتدارگرایی جدید تمام تلاش خود را بکار می برد و در خارج از کشور سیاست تجاوزکارانه و ماجراجویانه ای را دنبال می کند. 

البته ، برای اسرائیل و ایالات متحده ، ایران مشکل شماره یک است. سایر کشورهای منطقه کمتر نگران تهران هستند که دسخوش تحریم ها، بیماری همه گیر ویروس کرونا و حملات هوایی اسرائیل در سوریه شده است. اکنون این آنکارا است که آنها را از خواب شبانه محروم می کند.

بیایید از بالای کاخ سفید ، ساخته شده توسط اردوغان ، به جهان نگاه کنیم (460 میلیون پوند برای ساخت آن هزینه شد ، 1100 اتاق در آن وجود دارد) و دولت قدرتمند ترکیه را تماشا کنیم. اردوغان اکنون در سوریه نواری نزدیک به 900 کیلومتری را کنترل می کند که در آن همه نیروهای مخالف را سرکوب کرده و با هدف تغییر مرزها با سرعت برق با مسکو معامله می کند. 

در آن سوی مدیترانه، ترکیه به دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس کمک کرد تا شورشیان خلیفه هفتر را در هم بشکند ، و بدین ترتیب جای پای خود را در شمال آفریقا محکم کرده و مصر و امارات متحده عربی را محدود می کند.

در آن سوی رود ارس در قره باغ ، درگیری با پیروزی قانع کننده متحد ترکیه آذربایجان پایان یافت. و این با کمک هواپیماهای بدون سرنشین جنگی آنکارا اتفاق افتاد. می توان قابل توجه دانست که پاکستان ، متحد سنتی عربستان سعودی ، در درگیری های نظامی در قفقاز جنوبی در کنار ترکیه بود.

ظهور امپراتوری نئو عثمانی دلیل جدی نگرانی قدرت های غربی است. ترکیه نه تنها گازرسانی به اروپا و جریان مهاجران را کنترل می کند. با دخالت در مشکلات منطقه ای ، موقعیت های کشورهای غربی و منافع آنها را به میزان قابل توجهی تضعیف می کند. اتحاد ترکیه با قطر را در نظر بگیریم. هر دو کشور از سازمان های تروریستی مانند حماس و اخوان المسلمین (ممنوع در روسیه ) حمایت می کنند. مقامات عالی رتبه حماس در هر دو این کشورها به گرمی مورد استقبال قرار می گیرند و گفته می شود که هر دو کشور دارای ساختارهای فرماندهی و کنترلی برای این سازمان ها هستند.

آیا ترکیه به دلیل اختلاف با روسیه می خواهد به آمریکا نزدیک شود؟ - اسپوتنیک ایران
آیا ترکیه به دلیل اختلاف با روسیه می خواهد به آمریکا نزدیک شود؟

ترکیه و قطر با همکاری یکدیگر امنیت سایبری این کشور ثروتمند را تامین می کنند و   BMC ، یک شرکت  ترکیه، تولید کننده خودروی زرهی ارتش ترکیه ، نیمی از سهام آن به صندوق سرمایه گذاری قطر تعلق دارد. این کشورها سالها تلاش کرده اند تا از تحریم های ایالات متحده و عربستان سعودی که می تواند آنکارا را بخاطر حمایت از روسیه ، ایران و گروه های تروریستی مجازات کند، جلوگیری کنند.همچنین می توان گفت كه دو سال پیش امیر قطر یك بوئینگ 747-8 ، گرانترین هواپیمای شخصی (به ارزش 300 میلیون پوند) را به اردوغان هدیه داد.

با این حال ، عثمانی گرایی جدید در اینجا متوقف نمی شود. اردوغان به دنبال کپی برداری از سیاست سلطه منطقه ای ایران است. اکنون وی تهدید به قطع روابط با "منافقین" امارات متحده عربی پس از توافق با اسرائیل کرده است. و هنگامی که امانوئل مکرون شروع به صحبت در مورد اسلام گرایی در فرانسه کرد، اردوغان گفت که رئیس جمهور فرانسه باید "در مورد وضعیت روحی خود به پزشک مراجعه کند". هر دو این گفته با استقبال گسترده مردم عرب روبرو شد. قدرت نظامی ترکیه توسط قدرت نرم ترکیه پشتیبانی می شود. فیلم ها ، تلویزیون و ادبیات ترکیه قلب و ذهن مردم را در سراسر جهان اسلام تسخیر می کند.

 در حالی که کشورهای غربی دست به دست گذاشته می نشینند، امارات متحده عربی اردوغان را به چالش می کشد و در جهت منافع عربستان سعودی ، مصر ، یونان و فرانسه عمل می کند. امارات متحده عربی از زمان بازگشایی سفارت خود در دمشق در سال 2018 حمله تبلیغاتی را آغاز کرد و در کنار اسد قرار گرفت که او نیز نگران تهدید ترکیه است.

تا کنون، این یک کمپین قدرت نرم است ، امارات متحده عربی خدمات به دمشق ارائه می کند: از دستگاه های درمان سرطان گرفته تا آموزش نظامی و همچنین  واسطه گری دیپلماتیک پشت صحنه برای ارتباط با متحدان خود. آنها در تلاشند تا از نفوذ خود برای ایجاد مقاومت فعال تر در برابر ترک ها استفاده کنند. براساس برخی گزارش ها ، در آوریل ، محمد بن زاید ، ولیعهد ابوظبی ، 2.3 میلیارد دلار به دولت سوریه پیشنهاد کرد تا با شبه نظامیان طرفدار ترکیه در ادلب مبارزه کند. با توجه به روابط امارات متحده عربی با سایر قدرت های خلیج فارس و همچنین اسرائیل و ایالات متحده ، این کشور به عنوان بخشی از یک بلوک قدرتمند تلقی می شود. به ویژه ، این کار به نفع سعودی ها است که ممکن است به زودی از سایه خارج شوند و از امارات الگو بگیرند. 

با این حال ، قانون سزار 2019 وجود دارد. منظور تحریم های آمریکا علیه سوریه: ممنوعیت سرمایه گذاری شرکت های خصوصی در این کشور و همچنین محدود کردن حمایت در سطح دولت. امارات امیدوار است که ایالات متحده ، در نقطه سختی به دلیل کووید-19 ، به آنها هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای جنگی بفروشد که این باعث تقویت نفوذ آن در سوریه می شود. 

در چنین شرایطی چه کاری برای غرب باقی مانده است؟ این کار بیشتر به جو بایدن بستگی دارد. با این حال ، بایدن روی ایران تمرکز کرده است. موضع وی در این مورد می تواند تغییری ایجاد کند. در صورت بازسازی توافق هسته ای و لغو تحریم ها ، بودجه قابل توجهی که در اختیار رژیم ایران قرار می گیرد می تواند موقعیت اتحاد را که شامل اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس است تغییر دهد.

ترکیه چطور؟ اردوغان یک مسئله فوری است. با این وجود ، اروپا به دلیل فقدان استراتژی و بوروکراسی بی اثر ضعیف شده و ایالات متحده در حال گذار ناپایدار است. در هر صورت ، وضعیتی که متحد ناتو به عنوان دشمن عمل کند ، غیرقابل قبول است. باید دیر یا زود به این تهدید رسیدگی شود. غرب باید رهبری خود را بازیابد و به دفع اقدامات تهاجمی آنکارا بپردازد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала