گزارش و تحلیل

آیا اجلاس نیوم فقط برای ترور فخری زاده بود؟

CC BY 4.0 / Tasnim Agency News / آیا اجلاس نیوم فقط برای ترور فخری زاده بود؟
آیا اجلاس نیوم فقط برای ترور فخری زاده بود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پی ترور دانشمند هسته‌ای ایران، تنش بین ایران و اسرائیل بالا گرفته و گمانه زنی ها در مورد واکنش احتمالی ایران در صدر اخبار قرار گرفته است.

اسپوتنیک - همانگونه که قبلا نیز پیش بینی می شد سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه بی دلیل نبوده، و قطعا اجلاس شهر "نیوم" در عربستان سعودی که با حضور مایک پمپئو و محمد بن سلمان و بنیامین نتانیاهو برگزار شد فقط برای بحث ترور شهید فخری زاده برگزار نشده بود.

این اولین بار نبود که شهید فخری زاده سیبل ترور قرار گرفته بود و از زمانی که اسرائیلی ها و آمریکایی ها موفق شده بودند مشخصات وی را به دست بیاورند وی دائم هدف ترور آنها بود.

بر کسی هم پوشیده نبود شهید دکتر محسن فخری زاده شخصیتی در سطح معاون وزیر دفاع به حساب می آمد و خوب ترور وی یعنی ترور یک شخصیت دولتی در سطح وزیر دفاع و یا معاون او و بالطبع این ترور از نظر جنبه های حقوق بین الملل برای همه دست اندرکاران عواقب حقوقی بالایی دارد، ولی خوب تا به حال کدام مجامع بین المللی حتی اقدام به محکومیت آمریکا و یا اسرائیل برای جنایات جنگی و یا اعمال مخالف موازین بین المللی و یا تروریستی نموده اند که اینبار بخواهند محکوم نمایند.

ریاض - اسپوتنیک ایران
ایران در مرکز گفتگوی اسرائیل و عربستان

اینکه نام فخری زاده از کجا به دست اسرائیلی ها و آمریکایی ها رسیده خوب بحث دیگری است و بسیاری در ایران باور دارند این بازرسان سازمان بین المللی انرژی هسته ای می باشند که نام و مشخصات کارشناسان ارشد هسته ای ایران را در اختیار سازمان های اطلاعاتی دشمن ایران قرار داده اند، که خوب این ماجرا بحث جدایی را می طلبد، مخصوصا که باید مشخص شود هدف از همکاری ایران با این آژانس چیست، آیا طبق معاهدات بین المللی وظیفه آژانس کمک به ایران جهت پیشبرد برنامه صلح آمیز هسته ای اش است یا اینکه هدف جاسوسی و تخریب است.

تا به حال که ایران از همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای خیری ندیده و هر آنچه به ایران رسیده فشار و تحریم و خرابکاری و ترور بوده.

به هر حال نکته قابل تأمل در این ماجرا این است که چه اهدافی پشت پرده این ماجرا می باشد؟

یکی از مجریان رسانه های لبنانی از من سوال می کرد که چطور مهره ای به این اهمیتی ترور شده و چرا حفاظت بیشتری از او نشده بود، بنده در پاسخ گفتم مگر آقای رفیق حریری در لبنان عالیترین سیستم های حفاظتی را تدارک ندیده بود، همان هایی که حریری را ترور کردند فخری زاده را نیز ترور کردند.

شکل و ماهیت عملیات ترور نشان می دهد که یک یا چند سازمان اطلاعات دولتی پشت ماجرا بودند و این ماجرا در حد و قواره یک سازمان و یا تشکیلات کوچک نبوده.

اینکه آقای ترامپ توئیت یک خبرنگار اسرائیلی در مورد دخالت سازمان های اطلاعاتی اسرائیل در این ماجرا را بازنشر کند هم نشان می دهد که آمریکایی ها تلاش دارند ماجرا را از خود دور کنند و گردن اسرائیل بیاندازند وبه ایرانی ها بگویند اگر پاسخی دارید به اسرائیل بدهید.

بدیهی است حضور مسئولین امنیتی عربستان سعودی و اسرائیل در اجلاس نیوم هم ثابت می کند که علاوه بر مسایل سیاسی مسایل امنیتی ای هم بوده که نیاز به هماهنگی میان طرفین و یا حتی سه طرف داشته.

عربستان سعودی و اسرائیل به صلح نزدیک می شوند - اسپوتنیک ایران
عربستان سعودی و اسرائیل به صلح نزدیک می شوند

روند اتفاقات پس از انتخابات آمریکا نشان می دهد که جبهه یتیمان ترامپ سخت در تلاش هستند کاری کنند که همه معادلات منطقه ای قبل از به قدرت رسیدن بایدن به هم بریزد و رییس جمهوری جدید آمریکا آنگونه که وعده داده بود به سمت و سوی حل اختلافات با ایران قدم برندارد.

اینکه یک منبع امنیتی اطلاعاتی از جلسه آقای ترامپ با مشاورین اش درباره حمله به ایران به یک نشریه درز دهد یک بحث بسیار ساده لوحانه است اگر تصور کنیم که این درز اطلاعات بی هدف بوده.

به هر حال همه می دانند که در برخی شرایط مجامع اطلاعاتی و امنیتی در آمریکا و یا اسراییل از ابزار رسانه برای فضا سازی و زمینه سازی ماجراهایی بهره می برند و این ماجرای درز اطلاعات سهوی نیست بلکه عمدی می باشد.

در این درز اطلاعات تاکید می شود که مشاورین ترامپ تاکید کرده اند این حمله به ضرر آمریکا است و با آن مخالفت شده.

پس از آن هم می بینیم اسرائیلی ها اطلاعاتی را به رسانه های خود درز می دهند که بر اساس آن ارتش اسرائیل به حالت آماده باش در می آید چون آمریکایی ها قرار است به ایران حمله کنند.

مگر آمریکایی ها نگفته بودند که حمله منتفی است؟

چه شد؟

بدیهی است اگر بنا است حمله ای صورت بگیرد معمولا سیستم های نظامی و امنیتی چنین کاری را انجام نمی دهند و اطلاعاتی اینچنینی را درز نمی دهد، چون به هر صورت بحث عامل غافلگیری که عنصر اصلی هرگونه حمله نظامی ای است را از دست می دهند.

برخی هم ممکن است تصور کنند در حالی که همه توجه ایرانی ها به ماجرای حمله نظامی متمرکز شده اسرائیلی ها اقدام به غافلگیری ایرانی ها و ترور شهید فخری زاده نموده اند، که البته بحث بی راهه ای هم نیست.

ارتش اسرائیل برای گزینه حمله آمریکا به ایران آماده می شود
 - اسپوتنیک ایران
ارتش اسرائیل برای گزینه حمله آمریکا به ایران آماده می شود

به هر صورت در یک جمع بندی می توان تصور کرد ترور شخصیتی در این سطح هدف بسیار بالاتری را نیز در پی دارد.

قطعا ایران مجبور خواهد بود به عملیات پی در پی اسرائیل بر علیه مواضع همپیمانان خود در سوریه و طبیعتا ترور شخصیتی مانند شهید فخری زاده واکنش نشان دهد.

دیگر هم بر کسی پوشیده نیست که یتیمان ترامپ به آب و آتش می زنند تا قبل از به قدرت رسیدن آقای بایدن آتش جنگی را در منطقه شعله ور کنند و شرایطی را ایجاد کنند تا وقتی آقای بایدن به قدرت می رسد به قول معروف کتف بسته باشد و نتواند به سمت مصالحه با ایران قدم بردارد.

رییس جمهوری آمریکا برای راه اندازی یک جنگ نیاز به موافقت کنگره دارد و با توجه به اینکه امروزه دیگر به قول آمریکایی ها به  اردک پا شکسته تبدیل شده مقامات نظامی آمریکا هم حاضر نخواهند بود بدون اینکه یک اجماع سیاسی در آمریکا وجود داشته باشد اقدامی که می تواند به ضرر منافع ملی آمریکا و نفع شخصی آقای ترامپ باشد را انجام دهند.

اما در صورتی که به قول معروف جان سربازان آمریکایی در خطر باشد و یا اینکه آمریکا برای حمایت از همپیمانانش که در خطر هستند بخواهد وارد عمل شود بحث فرق می کند.

قطعا هم هدف یتیمان ترامپ این است که ایران را وادار کنند که شروع کننده جنگ باشد.

آقای دکتر روحانی امروز به نکته جالبی اشاره کرد و آن این است که ایرانی ها دست طرف مقابل را خوانده اند و در تله آنها گیر نخواهند کرد.

از سوی دیگر سید محمود علوی وزیر اطلاعات ایران تاکید کردند که سربازان گمنام امام زمان انتقام خون شهید فخری زاده را خواهند گرفت.

اگر این دو سخنان را کنار هم قرار دهیم می توانیم نتیجه بگیریم که ایرانی ها کاملا متوجه هستند که ماجرا از چه قرار است و آنگونه که اسرائیل و یا عربستان و یا آمریکا می خواهد بازی نخواهند کرد بلکه آنگونه که آنها می خواهند بازی خواهند کرد و با توجه به اظهارات آقای علوی کاملا مشخص است که پاسخ این سیلی با دو مشت از سوی مجامع اطلاعاتی ایران خواهد بود، اما کم و کیف و مکان و زمان مناسب آن در اختیار ایران است و فعلا همه آنهایی که خود را در سطح چنین پاسخی می بینند باید مراقب باشند که کدامشان هدف پاسخ ایران خواهند بود چون همه می دانند با توجه به همه موازین و مقررات بین المللی ایران مجاز می باشد که پاسخ چنین عملیات تروریستی ای را رسما بدهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала