گزارش و تحلیل

آیا واشنگتن درصدد حذف ولیعهد عربستان است؟

© Sputnik / SPUTNIKآیا واشنگتن درصدد حذف ولیعهد عربستان است؟
آیا واشنگتن درصدد حذف ولیعهد عربستان  است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه اسرائیلی "یدیعوت احرنوت" در مقاله خود درباره ملاقات مخفیانه محمد بن سلمان و نخست وزیر اسرائیل نگرانی های ولیعهد از تلاش دستگاه اطلاعاتی آمریکا برای امحای او و بازگرداندن محمد بن نایف به سلطنت را فاش کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، اشاره می شود که عربستان و اسرائیل برای آغاز دوره رهبری رئیس جمهور منتخب آمریکا - جو بایدن- آماده می شوند و هردو از روی کار آمدن دولت جدید واشنگتن نگرانی هایی دارند.

به گزارش یدیعوت احرنوت، اسرائیلی ها میزان دشمنی کنگره آمریکا با سیاست های عربستان و ولیعهد آن محمد بن سلمان را نمی دانند و معتقدند که دموکرات ها به دلیل نقض برخی حقوق قصد تسویه حساب با او را دارند.

بن سلمان نیز بر این باور است که دستگاه اطلاعاتی آمریکا قصد محو کردن وی -دست‌کم از عرصه سیاسی- و بازگرداندن امیر محبوب خود محمد بن نایف را دارد. کسی که بن سلمان پس از سلب عنوان ولیعهدی از او، وی را به حصر خانگی درآورد.

تبریک پادشاه و ولیعهد عربستان به جو بایدن - اسپوتنیک ایران
تبریک پادشاه و ولیعهد عربستان به جو بایدن

بایدن نیز در کمپین انتخاباتی خود از "ارزیابی مجدد" روابط آمریکا با عربستان سخن گفته بود که تلمیحی به نیت بایدن برای تسویه حساب با عربستان به دلیل اقداماتی بود که در دوره چهار ساله ترامپ انجام داده بود.

به عقیده این رسانه، اسرائیلی ها هم مانند عربستانی ها در تلاشند تا نقش موثری در مذاکرات و برقراری ارتباط با ایران ایفا کنند، چرا که همکاری و هماهنگی در مسئله ایران دارای وزنی است که می تواند توجه دولت بایدن را به آنها جلب کند.

این روزنامه بیان داشت که طبق گفته نیویورک تایمز، احتمال حمله آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران وجود دارد و این می تواند دلیلی برای حضور ضلع سوم، یعنی مایک پمپئو، در این دیدار باشد.

این روزنامه ضمن اذعان به معقول بودن مسئله ایران و عادی سازی در این دیدار، صورت گرفتن این ملاقات را درصورت عدم نیاز عربستان به اسرائیل به عنوان سپری در مقابل دولت متخاصم واشنگتن، اساسا بعید دانست.

دوگانگی در تایید و تکذیب این دیدار در اظهارات مقامات عربستانی و اسرائیلی ، برخی مفسرین آمریکایی را در خوانش این اقدام و پیام های آن دچار سردرگمی کرده است.

به عقیده برخی تحلیل گران بن سلمان شتابزده خواهان عادی سازی روابط با اسرائیل پیش از ورود بایدن به کاخ سفید است. اما در سایه مخالفت عمومی و تردید پدرش ملک سلمان، از انجام علنی آن ناتوان است.

ناظران آمریکایی مسائل عربستان می گویند که این شتابزدگی عربستان نشان از ضعف در خاندان سلطنتی این کشور دارد. ولیعهد سعودی در تلاش است تا چهره بهتری از خود به دموکرات های واشنگتن نشان دهد اما می داند با همکاری های عمیقی که با جرد کوشنر و ترامپ داشته، این کار آسان نخواهد بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала