گزارش و تحلیل

یتیمان ترامپ به دنبال سرپناه

© REUTERS / Carlos Barriaیتیمان ترامپ به دنبال سرپناه
یتیمان ترامپ به دنبال سرپناه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بالاخره آقای دونالد ترامپ به صورت ضمنی شکست در انتخابات آمریکا را پذیرفت و اجازه داد که روند انتقال قدرت به آقای جو بایدن شروع شود.

اسپوتنیک - طی هفته قبل آقای مایک پمپئو وزیر امور خارجه ترامپ سفری مشکوک به منطقه خاورمیانه داشت که برخی آن را سفر خداحافظی عنوان کردند و برخی دیگر سفر جنگ افروزی.

طبق عرف تاریخی سیاست برخی از رهبرانی که تا همین چند روز پیش چاپلوسی آقای ترامپ و پمپئو را می کردند رفتارهای غیر متعارف با وزیر امور خارجه ایالات متحده داشتند.

در ترکیه مشاهده کردیم که نه رییس جمهوری آن که هیچ حتی وزیر امور خارجه ترکیه و یا مدیر کل اداره ای در وزارت امور خارجه ترکیه حاضر نشد به استقبال آقای پمپئو برود و آقای پمپئو فقط به گشت و گذار در استانبول پرداخت.

طبق اخبار درز کرده در امارات عربی متحده محمد بن زاید ولیعهد امارات حاضر شد پمپئو را به حضور بپذیرد اما فقط برای اینکه به او دلداری بدهد که خوب دنیای سیاست این است و دیگر امارات باید به دنبال منافع ملی خود باشد و به او گوشزد کند که با وادار کردن امارات و بحرین به برقراری رابطه با اسرائیل جایگاه این دو کشور در میان کشورهای عربی و اسلامی متزلزل شده و ترامپ هم آنگونه که تصور می کرد نتوانست از سوزاندن برگه امارات و بحرین بهره ببرد.

 نتانیاهو - اسپوتنیک ایران
سفر محرمانه نتانیاهو به عربستان

به هر صورت بی دلیل هم نبود که محمد بن زاید زرنگی به خرج داد و همین که متوجه شد ترامپ در انتخابات آمریکا شکست خورده حدود یکی دو ساعت پس از اعلام نتیجه انتخابات در ایالت های مختلف آمریکا و مشخص شدن برتری بایدن به وی تبریک گفت.

ظاهرا در بحرین هم چنین برخوردی با پمپئو شده و در قطر امیر قطر که مصائب زیادی را از زمان به قدرت رسیدن ترامپ تحمل کرده شخصا آقای پمپئو را به حضور پذیرفته تا گوشزد کند که او هنوز سر قدرت است اما ترامپ رفتنی.

به هر حال امیر قطر نمی تواند فراموش کند که در اجلاس ریاض سر سفره شام شاه عربستان نشسته بود و آنهایی که مدعی برادری با او بودند سر همان سفره در حال توطئه چیدن بر علیه او بودند و ترامپ چراغ سبز محاصره قطر را همان جا به آنها داد.

بدیهی است اگر ترامپ این چراغ سبز را نداده بود اینها جرئت نمی کردند اینگونه با قطر برخورد کنند.

پمپئو که خیلی تلاش کرده بود عربستان سعودی را متقاعد کند تا به جمع کشورهای برقرار کننده رابطه با اسرائیل بپیوندد در نهایت به عربستان سفر کرد و در ملاقاتی که با محمد بن سلمان داشت به دلجویی ازاو پرداخت، به هر حال هر دو سرپناه خود را طی کمتر از دو ماه دیگر از دست خواهند داد و قطعا شرایط رابطه آمریکا با محمد بن سلمان مانند دوران ترامپ نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: پمپئو به زودی در زباله دان تاریخ قرار خواهد گرفت - اسپوتنیک ایران
سخنگوی وزارت خارجه ایران: پمپئو به زودی "در زباله دان تاریخ" قرار خواهد گرفت

رییس جمهوری جدید آمریکا به خوبی می داند که عربستان سعودی چه هزینه هایی برای دخالت در انتخابات آمریکا و شکست او انجام داده و طبیعتا به راحتی از این ماجرا نخواهد گذشت و بسیاری باور دارند که پرونده های حقوق بشری زیادی قرار است بر علیه برخی شخصیت های ارشد سعودی مانند محمد بن سلمان باز شود.

اسرائیلی ها تاکید کردند که نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو به عربستان سفر کرده و با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و مایک پمپئو یک ملاقات خصوصی داشته اند.

وزیر امور خارجه عربستان هم با یک تویت دیپلماتیک اظهار داشته که ملاقات فقط میان سعودی ها و آمریکایی ها بوده، اما تاکید نکرده که نتانیاهو در این ملاقات حضور نداشته، که عملا به نظر کارشناسان دروغ هم نیست چون آقای نتانیاهو پاسپورت آمریکایی هم دارند و آمریکایی هم به حساب می آیند.

به هر صورت به نظر می آید علیرغم تلاش سعودی ها در مخفی کردن این ملاقات نخست وزیر اسرائیل تلاش دارد برای اهداف سیاسی داخلی خود از این ملاقات بهره ببرد تا موضع خود را در داخل اسرائیل تقویت بخشد.

به هر حال نتانیاهو هم امروزه جزو یتیمان ترامپ به حساب می آید و اگر تا به حال توانسته در قدرت باقی بماند به این دلیل بوده که به نوعی از حمایت ترامپ نیز برخوردار بوده و بدیهی است پس از پایان دوره ترامپ زیر پای او هم متزلزل خواهد بود و به همین دلیل او نیز در تلاش است موقعیت داخلی خود را تقویت کند.

بر عکس در مورد شاهزاده محمد بن سلمان می توان گفت فاش شدن این ماجرا به نوعی تیر خلاص سیاسی در داخل عربستان برای او به حساب می آید و مشخص است علیرغم اینکه وی تلاش کرده برای پیدا کردن سرپناه در لحظه های آخر به دلداری نتانیاهو و پمپئو بسنده کند اما این دو حاضر شده اند او را قربانی اهداف خود کنند.

برخی رسانه ها گمانه زنی می کنند که در این ملاقات بحث سناریوی عملیاتی مطرح شده که بر اساس آن اسرائیلی ها اقدام به بمباران اهدافی داخل ایران کنند و عربستان سعودی اجازه دهد جنگنده های اسرائیلی از فضای هوایی و زمینی عربستان سعودی برای این عملیات استفاده کنند تا ایران مجبور به واکنش شود و جنگی در منطقه راه بیافتد که آمریکا بر اساس آن مجبور شود برای حمایت از عربستان سعودی و اسرائیل وارد جنگ شود.

این گمانه زنی ها پس از آن مطرح شد که مشخص شد طرح عربستان سعودی و اسرائیل برای وادار کردن آمریکا به انجام این عملیات ناکام مانده و عقربه های ساعت به ضرر یتیمان ترامپ به صدا در آمده و با پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ عملا دیگر امید آنها برای راه انداختن جنگ بر علیه ایران بسیار ضعیف خواهد شد.

بر کسی پوشیده نیست که اسرائیل و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس طی چند سال اخیر هر آنچه از مال و نفوذ سیاسی داشتند هزینه کردند تا آمریکا این جنگ را راه بیاندازد و طبق برخی تحلیل ها ترامپ قول داده بود این جنگ را در دور دوم ریاست جمهوری اش راه بیاندازد.

ریاض - اسپوتنیک ایران
ایران در مرکز گفتگوی اسرائیل و عربستان

حال کمتر از شصت روز به پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ باقی مانده و خوب همه این هزینه ها سوخت شده.

اگر آنها بتوانند طی این شصت روز جنگی را راه بیاندازند آنوقت آقای بایدن دولت را در شرایطی تحویل می گیرد که جنگی به پا شده وبه جای اینکه به فکر حل اختلافات با ایران باشد باید به فکر خروج از جنگ باشد و اگر سربازهای آمریکایی در این جنگ کشته شده باشند آنوقت شرایط برای بایدن سخت تر خواهد شد.

برخی تحلیلگران باور دارند حمله اخیر انصار الله یمن به آرامکو به نوعی پیغامی از طرف همپیمانان ایران به عربستان سعودی بود که علیرغم همه تسلیحاتی که آمریکایی ها در اختیارشان گذاشته اند هنوز آنها در قبال ایران و همپیمانان ایران بی دفاع هستند و در صورتی که هر تحرکی بخواهد از سمت سرزمین آنها بر علیه ایران انجام شود کل تاسیسات زیر بنایی عربستان سعودی ممکن است نابود شود.

بدیهی است ایرانی ها هم دست روی دست نگذاشته اند و منتظر نمانده اند که طرف مقابل هر کاری می خواهد انجام دهد و شایعات سفر های اخیر ژنرال قاأنی به منطقه و ملاقات های او با همپیمانان ایران در عراق و سوریه و لبنان و احتمالا فلسطین در این راستا بوده که هماهنگی های لازم در صورت وقوع چنین اتفاقی انجام شود و پاسخ ایران به اسرائیل نه در خاک عربستان بلکه در عمق استراتژیک اسرائیل باشد.

طبق برخی اخبار درز کرده دستگاه های امنیتی ایران مراکز بسیار حساس درون اسرائیل را رصد کرده اند تا در صورت هرگونه ماجراجویی از طرف اسرائیل این مراکز هدف قرار گیرند.

با توجه به عمق استراتژیک کم اسرائیل از یکسو و در مقابل وسعت اراضی ایران از سوی دیگر می توان توجه داشت که مثلا اگر اسرائیل بخواهد تاسیسات هسته ای ای در ایران را هدف قرار دهد آسیب آن برای ایرانی ها بیشتر مادی خواهد بود ولی اگر ایرانی ها یک تاسیسات هسته ای در اسرائیل را هدف قرار دهند علاوه بر آسیب مادی آسیب های بشری بسیار زیادی به اسرائیل وارد خواهد شد و اسرائیلی ها باید بسنجند که آیا تحمل چنین واکنشی را دارند یا نه؟

همچنین نباید فراموش کرد که شرایط جغرافیایی ایران به دلیل وجود کوه های بسیار بلند به گونه ای است که هدف قرار دادن اهداف داخل ایران مستلزم این است که هواپیماها مجبور باشند مسافت های زیادی را داخل خاک ایران پرواز کنند و خوب احتمال اینکه ایرانی ها آنها را سرنگون کنند بسیار زیاد است ولی در مقابل عربستان سعودی علیرغم وسعت ارضی فضای باز کویری را دارد و هیچ مانعی برای موشک های ایرانی برای رسیدن به هیچ هدفی در هیچ جای عربستان وجود ندارد، اسرائیل هم که علاوه بر فضای جغرافیایی باز عمق استراتژیک کم دارد.

ترامپ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ترامپ با نفرین سلیمانی بای بای شد

در ضمن می توان تصور کرد که شاید ایرانی ها حتی اگر با حمله ای مواجه شوند پاسخ به این حمله را به پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ موکول کنند تا ترامپ نتواند از بهانه دفاع از همپیمانان آمریکا بهره ببرد و هیچ دلیلی وجود ندارد که ایرانی ها فوری بخواهند پاسخ دهند.

با توجه به این شرایط به نظر می رسد طرح حمله به ایران می تواند به نوعی یک خودکشی به حساب آید که یتیمان ترامپ تلاش دارند برای نجات خود به آن دست بزنند.

در پایان باید گفت دیگر کار تمام است و یتیمان ترامپ باید برای خود به دنبال سر پناه باشند چون سرپناه آنها کمتر از دوماه دیگر تخریب خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала