گزارش و تحلیل

موساد از نظر عملیاتی قدرت ترور دشمنان ایران را حتی در خاک ایران ندارد

© Creative Commons موساد از نظر عملیاتی قدرت ترور دشمنان ایران را در خاک این کشور ندارد
 موساد از نظر عملیاتی قدرت ترور دشمنان ایران را در خاک این کشور ندارد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس ایرانی ادعای موساد در ترور المصری نفر دوم القاعده در خاک ایران را به شدت تکذیب کرد.

به گزارش نیویورک تایمز، در اوایل ماه اوت ، یکی از رهبران القاعده ، ابومحمد المصری، به درخواست ایالات متحده توسط عوامل اسرائیلی در تهران کشته شد. واشنگتن معتقد است که وی در حملات تروریستی سفارتخانه های ایالات متحده در تانزانیا و کنیا در سال 1998 نقش داشته است.

اصرار معنی دار بر ترور یک رهبر القاعده در تهران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اصرار معنی دار بر ترور یک رهبر القاعده در تهران

رهبران القاعده در تهران ترور شده اما با توجه به اینکه شواهدی بر این موضوع وجود نداشت کسی به آن نپرداخت یک نشریه آمریکایی ادعا کرد که این فرد به نیابت از آمریکا توسط سازمان اطلاعات اسرائیل در تهران ترور شده است. وی معروف به ابو محمد المصری است و وی که نفر دوم القاعده نیز به حساب می آید.

در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با اقای حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی خاور میانه، آمریکا و ایران، ایران و روسیه به گفتگو نشست.

آیا ایران به ماموران موساد اجازه می دهد چنین عملیاتی را انجام دهند؟

ايران به شدت اين ادعا را تکذيب کرد، موساد در واقع يک سازمان تروريستي است که در واقع دست به هر گونه عملياتي براي کشتن افرادي که در ليست سياه اسرائيل است. اما چنين شخصي (ابومحمد المصری) وجود خارجي ندارد، اين شخص در افغانستان بوده و سالها پيش کشته شده است و ايران هم بارها اعلام نموده که چنين شخصي در ايران وجود ندارد.

ايران هرگز با القاعده و ديگر گروه هاي تروريستي هرگز اجازه نمي دهد اين گروه ها در خاک ايران حتي عليه دشمنان ايران عملياتي را انجام دهند.

ايران خود قرباني تروريسم منطقه و جهاني است و گروه هايي در گذشته در ترور شخصيت هاي تاثير گذار ايران نقش داشته اند. اين شخص اصلا وجود خارجي ندارد و موساد از لحاظ عملياتي توانايي چنين اقدامي را ندارد که شخصي را در خاک ايران ترور کند.

واکنش ایران به ادعای ترور یک مقام القاعده در تهران - اسپوتنیک ایران
واکنش ایران به ادعای ترور مقام القاعده در تهران

هدف موساد بزرگ نمايي است تا وانمود کند از توانايي بالايي برخوردار است و مي تواند در هر جا دشمنان خود را نابود کند، به همين دليل معمولا گروه هاي تروريستي القاعده، داعش، النصره هيچ گونه عملياتي عليه اسرائيل انجام نداده اند. دليلي وجود ندارد که موساد هزينه کند و چنين شخصي را در ايران بکشد. اين ادعا در واقع پروپاگاندايي براي نتانياهو است.

 آیا می توانیم بر اساس این اخبار قضاوت کنیم که با انتشارات این اطلاعات کشورهای غربی در تلاشند ایران را به دوستی با القاعده و دیگر تروریست ها محکوم کنند؟

به هر حال اين کشورها همواره ايران را به ارتباط با القاعده متهم مي کنند، در حاليکه القاعده در عمليات تروريستي 11 سپتامبر دست داشته و از 18 نفري که اين عمليات را انجام دادن 16 نفر از اتباع عربستان سعودي هستند. مي توان گفت که مسئله تروريسم مسئله اي است که غرب بر اساس منافع خودش به ان نگاه مي کند، هر تروريستی که در خدمت امريکا و غرب است تروريسم حلال و خوب و هر تروريسمي که در تضاد با منافع اين کشورها باشد به عنوان تروريسم بد در نظر گرفته مي شود. مفهومي دو گانه درباره تروريسم در ادبيات اين کشورها وجود دار د که هدف انها چهره ايران که در تقابل با اين گروهک ها است نزد افکار عمومي اين کشورها ارائه شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала