گزارش و تحلیل

اصرار معنی دار بر ترور یک رهبر القاعده در تهران

© AFP 2023 / Jewel Samadاصرار معنی دار بر ترور یک رهبر القاعده در تهران
اصرار معنی دار بر ترور یک رهبر القاعده در تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حدود دو سه هفته پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یکی از رهبران القاعده در تهران ترور شده اما با توجه به اینکه شواهدی بر این موضوع وجود نداشت کسی به آن نپرداخت، به یکباره دوباره یک نشریه آمریکایی ادعا کرد که این فرد به نیابت از آمریکا توسط سازمان اطلاعات اسرائیل در تهران ترور شده است.

اسپوتنیک - نام این فرد مصری عبد الله احمد عبد الله معروف به ابو محمد المصری است و وی که نفر دوم القاعده نیز به حساب می آید و متهم به دست داشتن به حمله به سفارت های آمریکا در تانزانیا و کنیا بوده است.

حدود دو سه ماه پیش هم برخی رسانه های آمریکایی ادعا کردند ایرانی ها برای انتقام ترور سردار سلیمانی در صدد ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی بوده است.

قبل از آن هم آمریکایی ها ادعا داشتند که حمله به سفارت آمریکا و ترور سفیر این کشور در بنغازی به دستور ایران صورت گرفته بود.

و…

شاید برخی تصور کنند خوب چه شده؟

واکنش ایران به ادعای ترور یک مقام القاعده در تهران - اسپوتنیک ایران
واکنش ایران به ادعای ترور مقام القاعده در تهران

این اتهامات کاذب قطعا بی هدف نبوده و اتهام زنندگان قطعا در تلاش هستند زمینه ای برای برخی اهداف دیگر خود فراهم کنند.

اصلا ایران با یک پیر زن در کنج آفریقا چه کار دارد که بخواهد او را ترور کند در حالی که چندین هزار سرباز و افسر و دیپلمات آمریکایی زیر دندان ایران در منطقه هستند.

از همه مهم تر، اگر ایرانی ها وزیر خارجه و همه دیپلمات های آمریکایی در جهان را یک جا جمع کنند و بکشند هم همه با هم برای ایرانی ها در حد سردار سلیمانی نیستند.

یا در لیبی، همه می دانند که ایران در لیبی به قول معروف عامیانه نه سر پیاز است و نه ته پیاز، اکثر گروه های درگیر در لیبی به نوعی از کشورهای متحد آمریکا  به حساب می آیند که بر سهم خود از منابع خدا دادی این کشور با هم درگیر هستند؛ مردم لیبی هم دل خونی از آمریکایی ها دارند و بدیهی است که به دنبال انتقام از آنها باشند و قطعا به آتش کشیدن سفارت آمریکا و یا ترور سفیر این کشور در لیبی پایان کار نخواهد بود.

چرا هر جای جهان اتفاقی بر علیه آمریکا پیش می آیند ماجرا را به ایران ربط می دهید، چرا قبول ندارید که بسیاری ملت های جهان امروزه به خون آمریکایی ها تشنه هستند.

به هر حال باید گفت قطعا آنها نقشه های دیگری را در پس زمینه دارند که نیاز دارند سر نخ هایی را برای ربط دادنشان و ساخت نقشه هایشان ایجاد کنند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران
ترامپ در قبال ترور سلیمانی مسئول است

مثلا در حالی که ۱۵ نفر از تروریست هایی که  در یازده سپتامبر به برج های دوقلو تابعیت سعودی داشتند و ۴ نفر دیگرشان هم مقیم و بزرگ شده عربستان بودند و همه شواهد مبنی بر این بود که اینها از طریق عربستان سعودی به آمریکا رفته اند و حتی هزینه بلیط برخی از آنها از طریق سفیر وقت عربستان در آمریکا تامین شده ولی می بینیم آنها می آیند و بدون هیچ مدرک و دلیلی در رسانه های خود مطرح می کنند که اعضای القاعده از کانال ایران به آمریکا رفته اند و اصلا نام عربستان را از جریان دور می کنند.

مردم ساده آمریکایی هم متوجه نیستند که اصلا پرواز مستقیمی از ایران به آمریکا وجود ندارد و اصلا آمریکا در ایران سفارتی ندارد که حتی آنها بخواهند بیایند اینجا ویزا بگیرند، خود ایرانی ها هم برای دریافت ویزای آمریکا باید به کشورهای همجوار سفر کنند و اگر فردی به ایران سفر کرده باشد برای دریافت ویزای آمریکا دچار مشکلات عدیده می باشد.

به هر صورت اتهام زدن و آلوده کردن اذهان بسیار راحت است ولی پاک کردن این اتهامات و آلودگی های ذهنی بسیار سخت.

خوب طبیعی است وقتی که می گویند یکی از رهبران ارشد القاعده در تهران ترور شده یعنی ایران رابطه بسیار صمیمی با این گروه دارد که نفر دوم آن به راحتی در تهران در حال تردد بوده است.

آیا شکار تروریست های دخیل در ترور سلیمانی شروع شده؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا شکار تروریست های دخیل در ترور سلیمانی شروع شده؟

کسانی که شرایط موجود در ایران را نمی شناسند قطعا نمی دانند که ایرانی ها از نظر ایدئولوژیک با القاعده دشمن هستند و امکان ندارد به چنین شخصیتی اجازه دهند وارد ایران شود و اگر هم حتی وارد شود امکان ندارد اجازه دهند به راحتی در شهر تهران تردد داشته باشد و حتما وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه و… لحظه به لحظه چنین فردی را رصد می کنند و یا در جای امنی از او نگهداری می کنند و اینکه یک تیم ترور موساد بخواهد چنین فردی را در خیابان های تهران ترور کند امری محال به حساب می آید و یک  رویا پردازی یا سناریوی هالیوودی بیش نیست.

انتشار چنین خبری می تواند این ذهنیت را برای خیلی ها ایجاد کند که اعضای القاعده در سطح فرماندهی در ایران حضور دارند و تحت حمایت ایران هستند و سپس ادعا کنند که مثلا در جایی از جهان عملیاتی انجام شده و القاعده پشت ماجرا است و طبیعتا ماجرا را به ایران ربط دهند.

مدت ها بود ما هیچ سر وصدایی از القاعده و یا داعش نشنیده بودیم اما به یکباره می شنویم که مثلا عملیاتی توسط القاعده در عربستان سعودی انجام می شود و یا عملیاتی توسط داعش در اروپا و خوب طبیعتا ممکن است بخواهند این اتفاقات را به ایران ربط دهند.

این خبر هچنین می تواند این ذهنیت را القا کند که سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد) عوامل بسیار قدر در داخل ایران دارد که به راحتی می توانند هر کسی را بخواهند در شهر تهران ترور کنند.

تهدید فرمانده سپاه پاسداران: عوامل ترور سردارسلیمانی را می‌زنیم - اسپوتنیک ایران
تهدید فرمانده سپاه پاسداران: عوامل ترور سردارسلیمانی را می‌زنیم

امری که آقای نتانیاهو بسیار تلاش دارد روی آن مانور دهد و تبلیغ کند که سازمان اطلاعات اش توانسته نفوذ زیادی در ایران پیدا کند تا از این امتیاز برای اهداف سیاسی داخلی بهره ببرد.

به هر حال وی تلاش کرده ایران را به عنوان لولویی که می خواهد همه یهودی های اسرائیل را بخورد در اذهان مردم اسرائیل جا اندازد و این ذهنیت را ایجاد کند که توانسته این لولو را مهار کند.

البته آنها به توانمندی مجامع اطلاعاتی ایران  و متحدین اش به نفوذ درون اسرائیل در حد رسیدن به یک یا چند وزیر کابینه و یا رصد تلفن های همراه نخست وزیر و خانواده و مقامات اسرائیلی هیچ وقت اشاره نمی کنند و اشاره نمی کنند که اگر ایران و یا هم پیمانانش می خواستند مردم بی گناه را هدف قرار دهد در موارد زیادی این توان را داشتند ولی به دلایل انسانی دست به چنین کارهایی نزده اند.

حال اگر از همه این ماجراها بگذریم به نظر می آید ایران از این ماجرا نباید به سادگی بگذرد و باید توجه داشته باشد که احتمالا کاسه ای زیر نیم کاسه است که اینها اصرار دارند چنین دروغ هایی را در اذهان جا بیاندازند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала