گزارش و تحلیل

چرا برخی کشورها به بایدن تبریک نگفتند؟

© AFP 2023 / Mandel Nganجو بایدن
جو بایدن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از نظر پروتکل های دیپلماتیک اگر شخصی در کشوری رسما انتخاب نشده باشد و کشورهای دیگر به وی تبریک بگویند یعنی وی را به رسمیت شناخته اند.

در حالی که رهبران بسیاری از کشورهای جهان به استناد همان نتیجه غیر رسمی انتخابات آمریکا که توسط رسانه ها اعلام شد برای آقای بایدن تبریک ارسال کردند؛ برخی با پایبندی به اصول دیپلماتیک هنوز منتظر اعلام رسمی نتایج انتخابات این کشور هستند.

از نظر پروتکل های دیپلماتیک اگر شخصی در کشوری رسما انتخاب نشده باشد و کشورهای دیگر به وی تبریک بگویند یعنی وی را به رسمیت شناخته اند و رقیب او را به رسمیت نمی شناسند.

معمولا آمریکایی ها چنین کاری را با متحدین خود انجام می دهند و در صورتی که در کشوری مخالفین آمریکا رای بیاورند حاضر نیستند آنها را به رسمیت بشناسند و تلاش می کنند همه چیز را به هم بزنند، مانند ونزولا یا عراق یا اوکراین یا لبنان یا ...

بر اساس همان پروتوکل ها زمانی کشورها به فردی باید تبریک بگویند که مراجع رسمی رسما وی را رییس جمهوری منتخب اعلام کنند.

در حالی که هنوز در ایالات متحده بالاترین مرجع تصمیم گیری در این کشور، یعنی رییس جمهوری، اظهار می دارد که این انتخابات درست نبوده و مملوء از تقلب وتزویر است چگونه  یک کشور خارجی می تواند با تبریک گفتن به فردی به انتخاب او رسمیت ببخشد.

البته ما در بسیاری از موارد مشاهده کرده ایم که مخالفین حکومت ها دولت ها را به تقلب در انتخابات متهم می کنند ولی خوب نمردیم و دیدیم در کشوری که مدعی رهبری دمکراسی در جهان است رئیس جمهوری اش از تقلب مفتضحانه در انتخابات آن صحبت کند.

واکنش گورباچف به نتیجه انتخابات آمریکا  - اسپوتنیک ایران
واکنش گورباچف به نتیجه انتخابات آمریکا

این شرایط تبریک گفتن رهبرهای کشورها به آقای بایدن می تواند یکی از دو معنی را داشته باشد، یا اینکه رهبران این کشورها بسیار با بایدن رابطه صمیمی دارند و به این دلیل از انتخاب او خوشحال هستند و می خواهند به انتخاب او رسمیت ببخشند (مانند هندی ها که از انتخاب خانم کامیلا هاریس به عنوان معاون اول رییس جمهوری احتمالی جدید آمریکا خوشحال هستند) ، یا اینکه از ترامپ بسیار متنفر هستند و فرصت را غنیمت می شمارند تا هر طور بتوانند زهر خود را بر علیه ترامپ بریزند (مانند برخی رهبران اروپایی).

احتمالا خیلی صبر کرده اند و دندان روی جگر گذاشته اند تا این فرصت به آنها دست بدهد.

البته یک مورد دیگر هم هست که می توان در نظر گرفت و آن این است که برخی کشورها تا همین چند صباح پیش بسیار به ترامپ نزدیک بودند و با توجه به اینکه امروزه ترامپ شدیدا زمین خورده می خواهند خود را از غضب رئیس جمهوری بعدی دور نگه دارند و به همین دلیل به بایدن تبریک می گویند.

این هم درسی جدید برای ترامپ تا متوجه شود به چه افرادی اعتماد کرده، افرادی که سر به زنگاه حتی حاضر نشده اند یک لحظه صبر کنند ببینند نتیجه چه می شود بعد تصمیم بگیرند.

شاید هم ترامپ درست بگوید و واقعا در انتخابات آمریکا تقلب گسترده ای رخ داده باشد.

به هر حال ایشان مجبور خواهد بود مدارک و مستندات خود را به مراجع قانونی ارائه دهد و اگر آن وقت مشخص شد که وی درست می گوید چه؟

مثلا یکی از مقامات کشورهای عرب خلیج فارس که تا همین چند صباح پیش مثل پروانه دور ترامپ و داماد و دختراش می چرخید و چاپلوسی آنها را می کرد، همین که از تلوزیون شنید بایدن انتخاب شده بدون اینکه اندکی صبر کند و علیرغم اینکه ترامپ تویت کرده بود که در انتخابات تقلب شده، پشت ترامپ را خالی کرد و به بایدن تبریک گفت.

ترامپ: آمریکا تاریخی پر از مشکلات انتخاباتی دارد - اسپوتنیک ایران
ترامپ: آمریکا تاریخی پر از مشکلات انتخاباتی دارد

بعد آقای ترامپ می خواست روی اینها حساب باز کند تا در جنگ بر علیه ایران کاری کنند!!!!

شاید بی دلیل هم نیست که اسرائیلی ها مخالف فروش جنگنده های پیشرفته آمریکایی به این کشورها هستند، چون احتمالا رهبران آنها را به خوبی می شناسند و به خوبی می دانند چرا خداوند به شتر بال نداده.

به هر صورت به نظر می آید عموم کشورهای جهان از نظر پروتوکل دیپلماتیک باید صبر کنند تا رسما نتایج انتخابات آمریکا مشخص شود و مشخص شود که رسما چه کسی انتخاب شده و بعد تبریکات خود را برای رییس جمهوری ای که به صورت دمکراتیک انتخاب شده باشد بفرستد، و باید توجه داشته باشند که شرایط آمریکا امروزه بسیار بغرنج است و هر لحظه احتمال انفجار و به هم ریختن آن و بروز جنگ داخلی وجود دارد و علیرغم اینکه شاید آقای ترامپ در انتخابات شکست خورده باشد اما ممکن است از شبه نظامیانی که طی این چند سال در سرتاسر آمریکا ایجاد و مسلح کرده بهره ببرد تا در این کشور انقلاب راه بیاندازد و حکومت را به زور اسلحه در اختیار بگیرد.

گو اینکه اکثر تحلیلگران متفق القول هستند که در این شرایط کل سیستم سیاسی حاکم بر آمریکا، حتی بسیاری از متحدین جمهوری خواه وی هم در مقابل اش ایستادگی خواهند کرد اما نباید فراموش کنیم که بیش از 70 ملیون آمریکایی اسلحه به دست به ترامپ رای دادند و همه شان باور دارند در انتخابات تقلب شده و هر لحظه ممکن است شورش کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала