گزارش و تحلیل

ناتو 5 سال دیگر در عراق باقی می ماند: دولت چه می گوید؟

© AP Photo / Karim Kadimنظامیان در عراق
نظامیان در عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جنی کارینیان فرمانده ناتو در عراق گفت که نیروهای ناتو برای پنج سال دیگر در عراق باقی خواهد ماند.

کارشناسان به اسپوتنیک گفتند که چرا ، علی رغم اینکه بغداد بارها نیاز به عقب نشینی نیروهای خارجی را یادآوری کرده است ، نیروهای ناتو قصد ندارند عراق را ترک کنند.

خروج یا عدم خروج نیروهای خارجی؟

پارلمان عراق تصمیمی برای خروج نیروهای خارجی از این کشور گرفته است. اما جنی کارینیان فرمانده ناتو در عراق  گفت که پرسنل ناتو برای پنج سال دیگر در عراق باقی خواهد ماند. اگر بیانیه فرمانده نیروهای ناتو در عراق را با تصمیم پارلمان این کشور مقایسه کنیم، یک سوال منطقی پیش می آید: خواسته های بغداد رسمی و ناتو چگونه مطابقت دارد؟

انتقال ۲۲ شهروند ایرانی زندانی در عراق به ایران - اسپوتنیک ایران
انتقال ۲۲ شهروند ایرانی زندانی در عراق به ایران

مجد القوایسی ، متخصص نظامی و استراتژیک عراق معتقد است که موضع پارلمان روشن است، اما نابسامانی های قانونی زیادی در این زمینه وجود دارد. به این دلایل، مأموریت ناتو قادر خواهد بود تا سالهای زیادی در عراق جایگاه خود را حفظ کند.

او گفت: "واقعیت این است که تصمیم پارلمان عراق تا زمانی که توسط دولت پشتیبانی و تصویب شود، جنبه کاملا  توصیه ای دارد. من فکر می کنم دولت قادر نخواهد بود کسی را از کشور بیرون کند: حضور نیروهای خارجی در عراق از سال 2014 براساس توافق نامه حاصله بین دولت های عراق ، ایالات متحده و کشورهای ناتو است. این سند زیر نظر سازمان ملل امضا شد. بنابراین ناتو هر دلیلی دارد که بگوید این مأموریت برای چندین سال دیگر در عراق باقی خواهد ماند."

به گفته این محقق، طی شش سال گذشته ، متخصصان نظامی ناتو بیش از 200  هزار سرباز عراقی را آموزش داده اند و بغداد هنوز به خدمات آنها نیاز دارد. وی افزود: "لازم است بین گروه ضد تروریستی داعش و نیروهای ناتو تفکیک قایل شود. آنها وظایف مختلفی دارند و بغداد هرگز شکایتی در مورد اخیر نداشته است.

روحانی: دولت جدید آمریکا اشتباهات دولت ترامپ را جبران کند - اسپوتنیک ایران
روحانی: دولت جدید آمریکا اشتباهات دولت ترامپ را جبران کند

همه چیز به "دولتی با اراده ضعیف" بستگی دارد.

با این حال، عبدالستار الجمیلی ، دبیرکل حزب پیشرو و دیپلمات سابق عراقی، نظر دیگری دارد. وی مشکل اصلی را عدم اراده دولت عراق می داند، که نمی تواند "نه" واضحی را به ایالات متحده و یا ناتو بگوید.

او گفت: "اشغال آمریكایی ، مداخله ایران و ترکیه در امور داخلی عراق کار خود را انجام داده اند: مشخص شد كه دولت ما كاملاً وابسته است و حتی نمی تواند استراتژی دفاع از منافع ملی را تشکیل دهد. امروز نه پارلمان و نه دولت قادر به تصمیم گیری در مورد باقی ماندن نیروهای ناتو در این کشور نیستند. بنابراین همه چیز منحصراً به روشی که برای واشنگتن مفید باشد حل می شود. من بیم آن را دارم که اگر سیستم سیاسی عراق باز هم توسعه نیابد، نیروهای اشغالگر 5 یا 10 سال دیگر کشور را ترک نکنند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала