گزارش و تحلیل

تراجیکمدی ای به نام دمکراسی در آمریکا

© AP Photo / John Raouxتراجیکمدی ای به نام دمکراسی در آمریکا
تراجیکمدی ای به نام دمکراسی در آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
انتخابات اخیر ایالات متحده، هرچه نتیجه اش باشد، یک تراجیکمدی ای از دمکراسی ای که آمریکایی ها سالها است مدعی تلاش برای پیاده کردن آن در دیگر کشورها می باشند را به نمایش می گذارد.

در بسیاری از انتخابات شنیده ایم که مخالفین دولت حاکم این دولت را به تقلب در انتخابات متهم می کنند اما تا به حال نشنیده ایم که رییس جمهوری حاکم ادعا کند در انتخابات کشور اش تقلب صورت گرفته و چپ و راست ساختار سیاسی و انتخاباتی کشور را به چالش بکشد و حتی قبل از شروع روند انتخابات بیش از 300 شکایت بر علیه سیستم انتخاباتی کشورش به دادگاه ارائه دهد.

البته بسیاری باور دارند که دلیل این همه شکایت وی این است که اخیرا توانسته ساختار دادگاه عالی آمریکا را به نفع خود تغییر دهد و امیدوار است که یکی از شکایت ها بگیرد و در نهایت دادگاه عالی آمریکا که از اکثریت قضات همسو با او تشکیل شده به نفع او رای دهد تا وی رای مردمی را بتواند زیر پا بگذارد و دوباره رییس جمهوری شود.

بانوی اول آمریکا بدون همراهی شوهرش رای خود را به صندوق انداخت+ویدیو - اسپوتنیک ایران
بانوی اول آمریکا بدون همراهی شوهرش رای خود را به صندوق انداخت+ویدیو

اینکه دیگر هم حزبیان او و ساختارهای سیاسی کشور آمریکا چه قدر با او همراهی کنند بحث دیگری است.

خوب نمردیم و دیدیم که چنین اتفاقی نیز رخ داده.

اینکه رییس جمهوری ای حتی قبل از انتخابات ساختار سیاسی یک کشور را به فساد و احتمال تقلب متهم کند نیز یک بدعت جدید به حساب می آید.

واصرار وی بر عدم تمکین به نتیجه انتخابات در صورتی که مخالف نظر اش باشد بیشتر شبیه به رفتار یک دیکتاتور است تا رئیس جمهوری کشوری دمکرات.

به هر صورت قطعا آقای ترامپ هم اطلاعاتی از ساختار سیاسی آمریکا در اختیار دارد که دیگران در اختیار ندارند و اگر در مورد تقلب در انتخابات کشور اش و همچنین نبود مردم سالاری صحبت می کند قطعا مستند به اطلاعاتی است که در اختیار دارد وگرنه حتی ممکن است بعدها این ماجرا موجب آن شود که پای وی به دادگاه باز شود.

همچنین باید توجه داشت که برای اولین بار در ایالات متحده رییس جمهوری ای در حین حکومت اقدام به تشکیل گروه های شبه نظامی و تسلیح آنها برای کودتا بر علیه نتیجه انتخابات ایجاد می کند و در برخی موارد این گروه های شبه نظامی به اماکن شمارش آرا حمله می کنند تا جلوی شمارش آرا را بگیرند.

از همه اینها بگذریم شاید بتوانیم بگوییم امروزه بسیاری از کشورهایی که هیچ بویی از دمکراسی و مردم سالاری ندیده اند در حال تماشا و مسخره کردن انتخابات آمریکا و رفتار رییس جمهوری آن می باشند.

البته سیاست مداران آمریکایی به بهانه گسترش دمکراسی فجایع زیادی طی ده ها سال در جهان ایجاد کردند و هیچ جا به دنبال دمکراسی نبودند و نیستند و سالها است دیگر کشورها از رفتار سیاست مداران آمریکایی در به هم زدن روند مردم سالاری در کشورهایشان رنج می برند و بد نیست چند صباحی خود آمریکایی ها متوجه شوند چه باندهایی بر کشورشان حاکم هستند.

باند هایی که حاضر هستند برای محقق شدن خواسته های خود هزاران انسان بی گناه را به کشتن بدهند علیرغم اینکه می دانند در کشورهای دیگر روند دمکراسی به مراتب صحیح تر از آمریکا اجرا می شود.

البته احتمالا این بهانه ای خواهد بود که از این پس دیگر ایالات متحده این حق را نداشت باشد تا در امور دیگر کشورها دخالت کند و مدعی حمایت از دمکراسی باشد چرا که هر رییس جمهوری ای که در این انتخابات پیروز شود فعلا باچالش تثبیت صحت روند انتخاب خودش در قبال جهانیان مواجه خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала