گزارش و تحلیل

احتمال گفتگوی تهران و واشنگتن پس از پایان انتخابات آمریکا

© AFP 2023 / Carlos Barriaاحتمال گفتگوی تهران و واشنگتن پس از پایان انتخابات آمریکا
احتمال گفتگوی تهران و واشنگتن پس از پایان انتخابات آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز روز آخر انتخابات آمریکا است و احتمالا تا فردا و یا پس فردا به وقت تهران تکلیف رئیس جمهوری آمریکا مشخص گردد.

اسپوتنیک - آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی رسما عالی ترین مقام ایران نیز به حساب می آید در اظهارات خود به مناسبت سالروز تولد پیامبر اسلام اظهار داشتند که برای ایران فرقی ندارد چه کسی در آمریکا رئیس جمهوری می شود.

محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
ظریف: ایران از میان دونالد ترامپ و جو بایدن هیچ کدام را ترجیح نمی‌دهد.

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم اظهار داشته اند که به ایران حاضر نیست به هیچ وجه مجددا درباره برجام با آمریکا گفتگو داشته باشد، اما به صورت تلویحی اشاره کرده اند که اگر آمریکا به میز گفتگو برگردد درباره برخی اختلافات ممکن است ایران حاضر باشد گفتگو کند.

در دوره اول ریاست جمهوری آقای ترامپ ایرانی ها یک درس خیلی مهم را آموخته اند و آن اینکه به هیچ وجه نمی توان به آمریکایی ها اطمینان کرد و آمریکا کشوری نیست که بتوان روی قولش که هیچ بلکه حتی امضای عالیترین مقاماتش حساب باز کرد و هیچ توافقی با آمریکا اعتبار ندارد.

البته این درس را فقط ایرانی ها نیاموختند، بلکه همه جهانیان آموختند و حتی متحدین آمریکا نیز امروزه به این سطح از بی اعتباری امضای توافق با آمریکایی ها واقف هستند.

آنگونه که آقای رابرت اوبرایان مشاور فعلی امنیت ملی کاخ سفید اخیرا اظهار داشته آمریکا هر آنچه تحریم در چنته داشته را بر علیه ایران استفاده کرده و دیگر تحریم قابل توجهی نیست که آمریکا بتواند بر علیه ایران اعمال کند.

خامنه ای - اسپوتنیک ایران
رهبر ایران: آمد و شد های کاخ سفید تاثیری در سیاست ما ندارد

خوب در این شرایط ما یکی دو راه بیش نداریم.

یا اینکه آمریکایی ها بخواهند وارد جنگ با ایران شوند و یا اینکه بخواهند سیاست خود در قبال ایران را تغییر دهند.

زمانی که اوباما رییس جمهوری بود آمریکایی ها به خوبی توانستند از ابزار تحریم و در پی آن مذاکره و گفتگو بهره ببرند و راه گفتگو یا به قول خودشان رسیدن به هویج را باز گذاشتند و همه سیاستشان بر اساس استفاده از چماغ نبود.

از سوی دیگر تیمی در ایران به قدرت رسیدند که شدیدا به دنبال حل اختلافات ار راه دیپلماسی بودند.

اما خوب ظاهرا آقای ترامپ که از فقر شدید دید سیاسی مخصوصا در سیاست های بین الملل رنج می برد فقط از چماغ استفاده کرد و هیچ هویجی برای مذاکره نگه نداشت و نتوانست از آنچه اوباما برایش به ارث گذاشته بود بهره ببرد.

اگر همان سیاست های آقای اوباما ادامه می یافت و آمریکا به تعهدات خودش عمل می کرد می توانستیم تصور کنیم که بسیاری از اختلافات میان ایران و آمریکا پای میز گفتگو حل و فصل شود و همان زمان هم آقای روحانی رئیس جمهوری ایران اشاره هایی به برجام ۲ و ۳ و ... داشتند.

۱۰۰میلیون رای زودهنگام در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا  - اسپوتنیک ایران
۱۰۰میلیون رای زودهنگام در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

رهبری هم بلافاصله اظهار داشتند که اول برجام ۱ باید به فرجام برسد و بعد به فکر برجام های دیگر بود.

مشخص است که دیدگاه رهبری نسبت به امریکا هم بسیار دقیق بود و بر عکس خیلی های دیگر ایشان کاملا متوجه بودند که نمی توان روی امضای آمریکایی ها حسابی باز کرد.

به هر حال چه ترامپ مجددا رییس جمهوری شود چه بایدن امروزه مشکل اصلی نبود اطمینان فی ما بین دو طرف است و تا وقتی که این اطمینان باز نگردد نمی توان توقع داشت که دو کشور پای میز گفتگو بنشینند.

حد اقل چیزی که برای بازگشت این اطمینان وجود دارد این است که رییس جمهوری بعدی آمریکا تعهدات این کشور در برجام  را اجرا کند و پایبندی خود به تعهدات قبلی آمریکا را اثبات کند.

همچنین باید توجه داشت در صورتی که حتی آقای بایدن انتخاب شود ترامپ تا حدود دو ماه دیگر در کاخ سفید باقی خواهد ماند و اگر اتفاقی رخ ندهد که درون آمریکا به هم بریزد آقای بایدن حدود دو سه ماه دیگر قدرت را در اختیار می گیرد.

طی این مدت هم بسیار بعید به نظر می آید که آقای ترامپ چه رییس جمهوری بماند چه رییس جمهوری نماند بخواهد کاری انجام دهد که گره ای اختلافات فیما بین ایران وآمریکا باز شود، البته اگر گره هایی ایجاد نکند که بعدها امکان باز شدن آن نباشد.

انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا  2020 - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا 2020 + داده نمایی

پس از آن  فرایند انتخابات ریاست جمهوری در ایران شروع می شود.

بدیهی است در صورتی که آقای ترامپ مجددا انتخاب شود هیچ جناح سیاسی در ایران حاضر نخواهد بود قمار کند و دست در دست قاتل سردار سلیمانی بگذارد و موقعیت سیاسی خود درون کشور را بسوزاند.

آنهایی که امروزه از تحریم ها بر علیه ایران بهره می برند و آنهایی که مخالف نظام جمهوری اسلامی در خارج کشور هستند و دشمنان ایرانزمین و ملت ایران، به صورت خلاصه همه دشمنان صلح، به همین دلایل همه دست در دست هم گذاشته اند تا هر کاری از دست شان می آید برای انتخاب مجدد ترامپ انجام دهند، چند روز دیگر هم معلوم می شود تلاش های آنها چه قدر مثمر الثمر بوده است.

در صورتی هم که بایدن انتخاب شود ممکن است برخی امیدوار باشند قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران از حضور بایدن بهره ببرند تا شرایط تغییر کند اما باز هم مشکل در ان خواهد بود که اولویت های بایدن مسایل دیگر می باشد و اینگونه نیست که تصور کنیم همین که قدم در کاخ سفید بگذارد کن فیکون می شود و آمریکا سریع همه تعهدات خود در برجام را اجرا می کند و همه تحریم ها را بر می دارد، قطعا تیم بایدن هم به دنبال آن خواهند بود که از شرایط ایجاد شده توسط ترامپ بهره ببرند و امتیازاتی به دست بیاورند.

به همین دلایل نباید توقع داشت در صورتی که بایدن انتخاب شود به یکباره همه شرایط تغییر کند، همچنین این تصور که در صورت انتخاب ترامپ ایرانی ها با او تماس خواهند گرفت تا با او مذاکره کنند هم تصور بسیار اشتباهی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала