گزارش و تحلیل

رقابت بایدن و ترامپ، نمودی از جنگ قدرت در خاورمیانه است

© REUTERS / Brian Snyderرقابت بایدن و ترامپ، نمودی از جنگ قدرت در خاورمیانه است
رقابت بایدن و ترامپ، نمودی از جنگ قدرت در خاورمیانه است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
انتخابات ریاست جمهوری 2020 ایالات متحده می‌تواند در آینده خاورمیانه تاثیرگذار باشد. این ادعای ست که اکثر تحلیلگران و ناظران مسائل خاورمیانه به آن اذعان دارند و به همین دلیل مردم خاورمیانه بیش از مردم سایر نقاط، رقابت مسن ترین نامزدهای تاریخ حضور در کاخ سفید را پیگیری می‌کنند.

اسپوتنیک - دونالد ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود توانست بر برخی از مهمترین عوامل تعیین کننده سیاست بین الملل در خاورمیانه تاثیر مستقیم بگذارد. مسائلی چون توافق هسته‌ای با ایران، صلح فلسطین و رژیم اسرائیل، رابطه رژیم اسرائیل و اعراب و گسترش خشونت در سوریه، لیبی و یمن. البته نباید فراموش کرد سیاست‌های ترامپ باعث شد تا دو کشور ایالات متحده و ایران تا رویارویی مستقیم نظامی نیز پیش بروند و اگر امروز خبری از درگیری مستقیم نظامی میان این دو کشور به گوش نمی‌رسد از خوش شانسی ترامپ است!

ترامپ: به دلیل عملکرد ضعیف اوباما و بایدن نامزد ریاست جمهوری شدم  - اسپوتنیک ایران
ترامپ: به دلیل عملکرد ضعیف اوباما و بایدن نامزد ریاست جمهوری شدم

وی توافق ابراهیم میان ابوظبی و تل آویو را یکی از مهمترین دستاوردهای خود در حوزه خاورمیانه می‌داند. البته باید متذکر شد که امارات متحده عربی هیچ گاه با رژیم اسرائیل در تقابل و رویارویی نبوده و از این منظر توافق ابراهیم را باید یک توافق تبلیغاتی یا به عبارت بهتر یک توافق تابو شکن قلمداد کرد، اما با این وجود شکی نیست که توافق میان ابوظبی و تل آویو خبر از آغاز تغییرات بزرگ در عرصه سیاسی خاورمیانه می‌دهد.

اما در باب ایران، دولت ترامپ به همپیمانان منطقه‌ای خود یعنی حاشیه نشینان خلیج فارس و رژیم اسرائیل وعده داده بود تا با بهره گیری از عنصر تحریم‌ها می‌تواند رشد صعودی جمهوری اسلامی ایران را متوقف سازد اما شاهدیم که دغدغه اصلی متحدان ایالات متحده یعنی قدرت نظامی ایران نه تنها تخریب نشده بلکه پیشرفت نیز داشته است و نمونه آن حمله مستقیم موشکی به پایگاه عین الاسد می‌باشد.

در مقابل ترامپ، جوزف بایدن حضور دارد که جز در مسئله رژیم اسرائیل در سایر مسائل دقیقا در مقابل ترامپ می‌باشد. البته نباید فراموش کرد که اساسا سیاست‌های بایدن بر اساس یک اسلوب از قبل تعیین شده پیش نمی‌رود و به همین دلیل بسیاری از ناظران رفتارهای سیاسی وی را متناقض می‌دانند.

بایدن از یک سو خود را حامی رژیم اسرائیل می‌داند و از سوی دیگر از انتقال سفارت ایالات متحده به قدس انتقاد می‌کند، هر چند او گفته است اکنون که این کار صورت گرفته با آن مقابله نخواهد کرد. او موافق توافق معامله قرن است اما با الحاق اراضی فلسطینی در بخش کرانه باختری به رژیم اسرائیل مخالفت می‌کند. بایدن طرح حمله نظامی به عراق را امضاء کرد اما با افزایش سربازان امریکایی در جهت تحقق اهداف کاخ سفید در عراق مخالفت کرد. در مسئله ایران نیز وی که از بازیگران اصلی تحقق برجام بوده موافق از سرگیری مذاکرات با تهران است اما از هیچ فرصتی برای انتقادهای رسانه‌ای علیه ایران خودداری نمی‌کند!

با این حساب در مجموع اگر اولویت کشورها را در نظر داشته باشیم به این نتیجه خواهیم رسید که کشورهای حاشیه خلیج فارس و رژیم اسرائیل خواهان به قدرت رسیدن مجدد دونالد ترامپ هستند اما در سوی مقابل، ریاست جمهوری جو بایدن برای ایران و کشورهای همسو با تهران مفیدتر خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала