گزارش و تحلیل

آیا سیاست های جدید ترکیه منجر به فروپاشی آن خواهد شد؟

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر آیا سیاست های جدید ترکیه منجر به فروپاشی آن خواهد شد؟
آیا سیاست های جدید ترکیه منجر به فروپاشی آن خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخی شاید به یاد داشته باشند زمانی که آقای اردوغان قدرت را در ترکیه به دست گرفت این کشور در اوضاع بسیار بد اقتصادی قرار داشت و آقای اردوغان موفق شد کشوری که حدود 80 ملیارد دلار تولید نا خالص ملی داشت را به کشوری تبدیل کند که 1200 ملیارد دلار تولید نا خالص ملی دارد.

با توجه به جمعیت و شرایط ترکیه تولید نا خالص ملی 80 ملیارد دلاری یعنی هیچ.

چه طرفدار آقای اردوغان باشید چه نباشید باید در این باره به وی آفرین گفت چون ایشان ثابت کرد مدیریت صحیح می تواند کشوری را از یک کشور ورشکسته به یک کشور موفق در زمینه اقتصادی تبدیل کند، ترکیه هیچ منابعی نداشت که به آن اتکا کند و آقای اردوغان فقط با مدیریت خوب توانست این کار را انجام دهد.

شاید بتوان گفت به همین دلیل هم بود که وقتی برخی افسران ترکیه سال 2016 تلاش کردند علیه آقای اردوغان کودتا کنند مردم ترکیه به خیابان آمدند و جانشان را به خطر انداختند.

اما ظاهرا آن کودتا شوک بزرگی هم به خود آقای اردوغان وارد کرد.

در کنگره پیشنهاد شد تا ترکیه را از ناتو اخراج کنند - اسپوتنیک ایران
در کنگره آمریکا پیشنهاد شد تا ترکیه را از ناتو اخراج کنند

شاید وی باور نمی کرد که برخی متحدین اصلی اش در ناتو در این کودتا دست داشته باشند.

از آن زمان سیاست های ترکیه تغییرات بسیاری را شاهد بود.

ترکیه دخالت های خود در کشورهای دیگر را توسعه داد و علیرغم اینکه بسیاری از این دخالت ها به دلیل حمایت ناتو موجب آن شد که دیگران با ترکیه رو در رو نشوند اما اخیرا ترکیه شروع کرده در مقابل ناتو هم بایستد.

کار به جایی رسیده که سر و صداها هم در اروپا و هم در آمریکا در آمده و برخی به دنبال اخراج ترکیه از ناتو می باشند.

شرایط اقتصادی ترکیه هم روز به روز بد تر می شود و لیر ترکیه که زمانی به 3.6 لیره بابت یک دلار بود امروز به حدود 8 لیره بابت یک دلار رسیده.

ورود ترکیه به جنگ ها و درگیری های مختلف موجب آن شده که هزینه های نظامی ترکیه بالا برود و با توجه به اینکه در برخی موارد مانند توریسم به دلیل انتشار پاندمی کرونا در آمد ترکیه کاهش یافته امکان تامین این هزینه ها وجود ندارد.

بسیاری از ایرانی ها تحت تاثیر تبلیغات رسانه های مختلف برای سرمایه گذاری و اخذ اقامت و یا حتی پاسپورت ترکیه اموال خود را در ایران فروختند و به ترکیه رفتند اما امروزه همه در این باره صحبت می کنند که سرمایه آنها به دلیل سقوط ارزش لیره و اوضاع اقتصادی به کمتر از نصف رسیده.

چون در ترکیه قیمت املاک بر اساس لیر ترکیه است و قیمت ها، بر عکس ایران، نسبت به سقوط ارزش لیر رشد چندانی نداشته در حالی که اینها پولهای خود را به دلار و یا یورو به ترکیه بردند و تصور می کردند که حد اقل ارزش دارایی آنها با خرید املاک در ترکیه حفظ خواهد شد.

جالب اینکه برخی اظهار می دارند اوضاع اقتصادی آنقدر آنجا خراب شده که حتی به همان نصف هم شده امکان فروش املاک وجود ندارد و خریداری نیست.

اگر به اصل موضوع برگردیم باید توجه داشت رشد ترکیه وابسته به این بود که بتواند امنیت سیاسی و اقتصادی کشور را تامین کند و سرمایه گذاران خارجی را به کشور جذب کند، همچنین پرهیز از ورود به درگیری های مختلف منطقه ای و جهانی منجر شده بود که در آمد های ترکیه صرف ساخت زیر ساخت های اقتصادی این کشور شود.

پذیرش تعداد زیادی پناهجو از کشورهای همسایه مخصوصا سوریه در کنار تعداد زیادی از جنگجویان تکفیری و تروریست که امنیت این کشور را به خطر انداخته روی شرایط اقتصادی آن نیز تاثیر بسزایی دارد.

قطعا اگر مثلا ترکیه کمک می کرد مشکل سوریه از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود و دولت مرکزی سوریه سلطه خود را بر همه کشور بسط دهد شرایط بازگشت این پناهجو ها به کشورشان نیز فراهم می شد و بار بزرگی از دوش ترکیه برداشته می شد.

امروزه مشاهده می کنیم ترکیه از لیبی گرفته تا دریای مدیترانه تا سوریه و عراق و قره باغ و قفقاز و چین  و لبنان و قطر و ... خود را با دیگران درگیر کرده.

در جایی بودیم که تعدادی اساتید فرهیخته حضور داشتند و یکی از آنها این شرایط ترکیه را به شرایط آلمان در زمان جنگ جهانی دوم مقایسه می کرد و اظهار می داشت در آن زمان آلمان ابر قدرت اقتصادی وصنعتی جهان بود و تصور می کرد به دلیل این توان و قدرت صنعتی و اقتصادی می تواند حریف همه کشورها با هم شود اما در نهایت ورود آن به جنگ های متعدد با دیگر کشورها منجر به نابودی آلمان شد.

تاریخ ثابت کرده یک کشور هر چه قدر هم از نظر مالی و اقتصادی و سیاسی و نظامی قدرت مند باشد در صورت ورود به جنگ های متعدد با کشورهای مختلف در نهایت ممکن است همه چیز خود را از دست دهد.

حال شاید باید منتظر باشیم ببینیم سیاست های جدید ترکیه می تواند این کشور را به کدام سمت خواهد برد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала