گزارش و تحلیل

اتهام آمریکا به ایران از واکسن دزدی تا اختلال در تولید واکسن کرونا

© Photo / IRNAاتهام آمریکا به ایران از واکسن دزدی تا اختلال در تولید واکسن کرونا
اتهام آمریکا به ایران از واکسن دزدی تا اختلال در تولید واکسن کرونا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا، سه کشور ایران، روسیه و چین را متهم کرد که قصد دارند مانع از ساخت واکسن کرونا توسط این کشور شوند.

ویلیام ایوانینا، مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا در مصاحبه با تلویزیون هرست گفت: روسیه، چین و ایران علاقمند هستند که آمریکا نتواند واکسن کووید-19 را بدست بیاورد. وی گفت که آژانس های اطلاعاتی خارجی نیز در تلاشند تا واکسن آمریکایی را بدزدند و از تولید آن جلوگیری کنند.

ایوانینا افزود: "به محض اینکه ما این کار را (ساخت واكسن) انجام دهیم، آنها مطمئناً مانع استفاده از آن می شوند. قطعا چین، روسیه و ایران سه بازیکنی هستند كه سعی می كنند مانع ما برای بدست آوردن واکسن شوند."

در رابطه با اظهارات مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا با دکتر علیرضا رضاخواه، تحلیلگر مسائل بین الملل، کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا و استاد دانشگاه به گفتگو نشستیم.

مرکز وکتور تاریخ ثبت واکسن کرونا را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
مرکز وکتور تاریخ ثبت واکسن کرونا را اعلام کرد

با توجه به اینکه ایران در حال تولید واکسن کرونا است، چه عاملی باعث این اظهارات شده است؛ آیا ناتوانی ایالات متحده در ایجاد واکسن، با توجه به اینکه شرکت آسترازنکا توسعه واکسن کووید-19 را متوقف کرده است؟

در حال حاضر در مقطع حدودی یک ماه مانده به انتخابات آمریکا قرار داریم. تمام اقداماتی که مقامات فدرال آمریکا انجام می دهند در چهارچوب انتخابات قابل تحلیل است. ترامپ بر اساس نظر سنجی ها وضعیت مطلوبی را ندارد فلذا تماش تلاشش را می کند که این وضعیت را متفاوت کند و تغییر دهد. یکی از روش های شناخته شده این است که به اصطلاح در جنگ با دشمن بیرونی قرار گیرد و سعی کند که ناکامی های خود را به گردن یک دشمن بیرونی بیاندازد. یکی از انتظارات ذهنی که جامعه آمریکا از ترامپ داشته، پیدا کردن واکسن بیماری کووید-19 یا درمانی برای آن بوده است. 

خیلی ها حتی پیش بینی می کردند که احتمالا سورپرایز اکتبر از طرف دولت فدرال آقای ترامپ رونمایی از واکسن کووید-19 باشد. این نوع صبحت ها بیانگر این است که احتمالا همچین اتفاقی نیافتاده است و مثل خیلی از فضاهایی که آمریکایی ها دست آوردی نسبت به آن نداشتند ظاهر در این مسئله هم موفقیتی نداشتند و حالا برای اینکه این عدم موفقیت خودشان را توجیه کنند طبیعتا سه کشور ایران، روسیه و چین دم دست ترین کشورهایی که هستند که آنها بتوانند ناکامی ها و عدم توانایی های خود را به گردن آنها بیاندازند. در مسئله انتخابات هم شما می بنید که آنها مدعی هستند که این سه کشور ایران، روسیه و چین دارند تلاش می کنند در انتخابات آمریکا دخالت کنند و به همین ترتیب در اتفاقات دیگر. این یک طرف ماجرا است و بخش بزرگی هم هست که آنها دارند تلاش می کنند با طرح چنین اتهاماتی، آنها را به طرفداران خودشان و مردم آمریکا القا کنند که شاید این صحبت ها بتواند برای آنها آوردهایی داشته باشد.

از طرف دیگر ما شاهد هستیم که الان آمریکایی ها در تلاش هستند که دسترسی ما را به خریدهای دارویی مسدود کنند و موج جدید تحریم هایی که اتفاق افتاد می توان گفت که خبیث ترین مدل رفتاری است که داروهای ضروری و برای بیماران خاصی که نیازمند هستند را تحریم می کنند و این می تواند برای توجیه این رفتار آمریکا باشد. باور این اتهام خنده دار است که چرا باید یک کشوری از یک کشور دیگر وقتی که خودش دارد در این حوزه کار می کند دزدی کند. تا آنجاییکه من مطلع هستم ایران در حوزه واکسن کشور پیشرفته ای است و کشورهای روسیه و چین هم در این زمینه کار می کنند و پیشرفت هایی بدست آوردند. 

نکته دیگر هم می تواند این باشد که آمریکایی ها ترسیده اند که کشورهای دیگر در این حوزه و دستاورد زودتر از آنها از این واکسن رونمایی کنند و این برای آنها باعث شود تا ترامپ در چشم مردم آمریکا ناکام تر از همیشه ترسیم شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала