گزارش و تحلیل

پشت پرده تولید واکسن کرونایی در روسیه

© Ministry of Health (Russia) /  مراجعه به بانک تصاویر پشت پرده تولید واکسن کرونایی در روسیه
پشت پرده تولید واکسن کرونایی در روسیه   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدیر ویروس شناسی روسیه: این کشور تمام هم خود را برای تولید واكسن ضد كرونا بکاربرده تا مردم را امیدوار كند.

اسپوتنیک مصاحبه اختصاصی الکساندر گینتسبورگ مدیر  مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی روسیه  به نام گامالیا با کانال سی ان ان آمریکا را نقل قول می کند. وی گفت كه تمام كارهای دیگر در مركز وی به حالت تعلیق درآمده و وظیفه تولید واکسن موثر به دانشمندان و محققان محول شده است.  

انجام آزمایشات پس از ثبت واکسن اسپوتنیک وی  - اسپوتنیک ایران
انجام آزمایشات پس از ثبت واکسن اسپوتنیک وی

به عقیده کارشناسان ، انجام یک آزمایش انسانی در مقیاس بزرگ قبل از استفاده گسترده از واکسن ضروری است. اما الكساندر گینتسبورگ گفت كه نتایج امیدواركننده آزمایشاتی كه قبلاً انجام شده است ، اجازه می دهد Sputnik V حتی قبل از شروع چنین آزمایشاتی مورد تأیید قرار گیرد.

وی گفت: "به برکت موجودیت واکسن ، مردم یک گزینه دارند - یا برای محافظت از خود یا برای بازی رولت با عامل بیماری زا - آیا شما آلوده خواهید شد یا نه ، می میرید یا نه؟

نام واکسن - "Sputnik V" - یادآوری می کند که اولین ماهواره فضایی توسط اتحاد شوروی به مدار زمین پرتاب شد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه طی یک کنفرانس ویدیویی با مقامات دولتی از ایجاد واکسن خبر داد. بنابراین منتقدان در سراسر جهان می گویند سرعت سرسام آور تولید این واکسن به فشار سیاسی کرملین برای نشان دادن روسیه به عنوان یک نیروی علمی جهانی اشاره دارد. اما گینتسبورگ در مصاحبه ای با سی ان ان گفت كه كرملین به مركز گامالیا دستورالعمل نمی دهد. او گفت: ما هیچ ارتباط مستقیمی با کرملین نداریم،  تنها ارتباط با کرملین [که داریم] پرتره ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین در دفتر من است. منظور او عکسی از ولادیمیر پوتین جوان بود که مزین دفتر وی است. به گفته وی ، او آن را 14 سال پیش به عنوان هدیه تولد از دوستانش دریافت کرده است.

گینتسبورگ: "وظیفه ما جداسازی این عامل بیماری زا و شکست آن است ، کاری که اکنون انجام می دهیم از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا همانطور که همه ما به خوبی می دانیم ، تنها با واکسیناسیون می توان آن را شکست."

آلکساندر گینتسبورگ مدیر مرکز ساخت واکسن ضد کرونا «گامالیا»  - اسپوتنیک ایران
تولید هرماه 6 میلیون دُز واکسن «اسپوتنیک وی» در روسیه

مرکز گامالیای مسکو ، یکی از قدیمی ترین و معتبرترین آزمایشگاه های تحقیقات واکسن در روسیه ، روش علمی معمول در ایجاد Sputnik V را دور زد. در اولین مراحل آزمایش ها ، نظامیان روسی به عنوان داوطلب شرکت کردند و همانطور که سی ان ان فهمید، حتی مدیر مرکز در ماه آوریل به خود و کارمندانش واکسن آزمایشی امپول زد.

گینتسبورگ گفت: من کارمندان ام خود را واکسینه کردیم. در درجه اول کارمندانی که در تولید این واکسن نقش دارند. من کارمندان زیادی ندارم ، بنابراین واقعاً از هر کارمندی قدردانی می کنم. بیماری هر کارمند نه تنها برای شخص من ، بلکه همچنین برای روند کار ما ضربه سنگینی خواهد بود. من نمی توانم اجازه این را بدهم ، من نمی توانم هیچ یک از کارمندانمان را در نتیجه آلودگی به کووید- 19 از دست بدهم.

نتایج اولین آزمایشات انسانی واکسن Sputnik V ماه گذشته در مجله  The Lancet منتشر شد. فقط 76 نفر در این آزمایشات شرکت کردند. متخصصان می گویند این برای تعیین ایمنی و اثر بخشی واکسن کافی نیست. اما این مجله نوشت که داده های بالینی بررسی شده عمدتا مثبت بوده، فقط عوارض جانبی خفیف گزارش شده است و واکسن پاسخ ایمنی را در شرکت کنندگان در آزمایش ایجاد کرده است.

الكساندر گینتسبورگ همه گیری را "جنگ" و "موقعیت اضطراری" می نامد: "شاید ما باید از بستگان كشته شدگان بپرسیم كه آنها چه ترجیح می دهند - عزیزان شان را با دارویی واکسینه کنند که نتایج اولیه بسیار خوبی داشته و هیچ گونه عوارض جانبی به همراه نداشته، یا منتظر بمانند تا پایان آزمایشات، تا زمانی که این نتایج تأیید شود؟ من معتقدم پاسخ این سوال واضح است."

پس از ماه ها درخواست ، به خبرنگاران سی ان ان اجازه گشت و گذار اختصاصی در آزمایشگاه هایی که واکسن در آن تولید شده بود، داده شد. محققان با دستکش و روپوش های سفید روی واکسن Sputnik V در ساختمانهایی کار کرده اند که از زمان شوروی تحقیقات علمی در آنها انجام شده است.

وزارت بهداشت روسیه: حداکثر 100 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی به آمریکای لاتین تحویل داده می شود  - اسپوتنیک ایران
وزارت بهداشت روسیه: حداکثر 100 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی به آمریکای لاتین تحویل داده می شود

ولادیمیر گوشچین، رئیس آزمایشگاه ، گفت: این تیم از تجربیات ، دانش و روشهای خود حاصله در ایجاد واکسن علیه بیماریهای دیگر استفاده کرده است. وی گفت که ضروری است که فقط بر روی مبارزه با ویروس کرونا تمرکز کنیم. "راز چیست؟ من فکر می کنم راز این است که تیم ما واقعاً پرشور و متمرکز بر روند کار است. در بسیاری از شرکت های دارویی، پروژه های مختلفی هست که پرسنل درگیر آنها است. اما در اینجا (ما) بر روی این کار ویژه متمرکز شده ایم ، پژوهشگران تیم ما آماده هستند تا در اینجا بمانند و شب کار کنند."

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF) که تولید این واکسن را تأمین مالی می کند ، از انعقاد قرارداد تأمین صدها میلیون دوز Sputnik V به کشورهای جهان خبر داد.

گوشچین پس از تشخیص ابتلای رئیس جمهور آمریکا به کووید -19 ، به خبرنگاران سی ان ان گفت: "اکنون زمان خوبی است که ایالات متحده به طور جدی به استفاده از واکسن روسی برای محافظت از خود در برابر کووید -19 فکر کند. اگر ترامپ با واکسن Sputnik V واکسینه شده بود ، در چنین وضعیتی قرار نگرفت.

کرملین اکنون می گوید ممکن است پوتین خود این واکسن را قبل از سفر احتمالی به کره جنوبی تجربه کند. و او آخرین شهروند عالی رتبه روسیه خواهد شد که واکسن Sputnik V به او تزریق می شود. وزیر دفاع ، شهردار مسکو و یکی از دختران پوتین هم اینک واکسینه شدند.

به نظر نمی رسد که سازنده واکسن نگران باشد: "من احساس اضطراب نمی کنم ، فقط مسئولیت خاصی نسبت به واکسن ایجاد شده احساس می کنم و آن را در طول تمام زندگی احساس خواهم کرد."

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала