گزارش و تحلیل

انگلیس شیره را خورد و گفت شیرین است

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniانگلیس شیره را خورد و گفت شیرین است
انگلیس شیره را خورد و گفت شیرین است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رفتار انگلیسی‌ها و دشمنی آنها با مردم ایران مسبوق به سابقه است و تنها محدود به عمر جمهوری اسلامی نمی‌شود.

اسپوتنیک - ژنرال سر نیک کارتر، رئیس ستاد مشترک ارتش انگلستان از لزوم سازگار شدن با شرایط "جنگ سیاسی" که "دولت‌های اقتدارگرا" علیه لندن و به طور کلی غرب به راه انداخته‌اند، خبر داد. رئیس ستاد مشترک ارتش انگلستان و بن والاس، وزیر دفاع انگلیس در این راستا مفهوم جدیدی از عملیات برای نیروهای مسلح انگلیس تا سال ۲۰۲۵ طراحی و ارائه دادند.

طرح لندن برای جنگ سیاسی علیه دشمنان اقتدارگرا  - اسپوتنیک ایران
طرح لندن برای "جنگ سیاسی" علیه "دشمنان اقتدارگرا"

در بیانیه کارتر که در وب سایت دولت انگلیس منتشر شده، آمده است: دشمنان اقتدارگرای ما زمینه استراتژیک را یک مبارزه مداوم می‌دانند که در آن از ابزارهای غیر نظامی و نظامی استفاده می‌شود و هیچ تمایزی و مرزی بین صلح و جنگ وجود ندارد. استراتژی "جنگ سیاسی" در راستای تضعیف انسجام، همبستگی، ثبات و پایداری اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و همچنین تعدی به مواضع استراتژیک ما در مناطق مهم جهان طراحی شده است.

کارتر در میان کشورهایی که گفته می شود از چنین روش‌هایی استفاده می‌کنند از روسیه، چین، کره شمالی و ایران نام برد.

اسپوتنیک در این زمینه با علیرضا رضاخواه، تحلیلگر مسائل بین الملل، کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا و استاد دانشگاه همکلام شده است.

اسپوتنیک: این اظهارات رئیس ستاد مشترک ارتش انگلستان چه تاثیری بر روابط تهران و لندن خواهد گذاشت؟

لفاظی‌های انگلستان بر علیه جمهوری اسلامی مسبوق به سابقه است و بار اول مقامات این کشور نیست که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند. نکته بعدی نیز در این است که سابقه رفتار انگلیسی‌ها و دشمنی آنها با مردم ایران محدود به عمر جمهوری اسلامی نمی‌شود. سابقه دشمنی انگلیسی‌ها از جنگ جهانی اول و دوم بوده و مردم ایران هم خاطره خوبی از انگلستان در ذهنشان نیست.

خطیب زاده: بدهی دولت انگلیس به ایران باید با همه جریمه‌های تاخیرش پرداخت شود - اسپوتنیک ایران
خطیب زاده: بدهی دولت انگلیس به ایران باید با همه جریمه‌های تاخیرش پرداخت شود

جمهوری اسلامی ایران و گفتمانی که انقلاب اسلامی آورده است طبیعتا در تقابل با گفتمان‌هایی است که نظام‌های غربی بر اساس آن ایجاد شده‌اند. این تقابل نکته پنهان و حرف نویی نیست. زمانی که نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت مدعی این بود که نظامی است بر اساس مبانی متفاوت و نه مبانی مورد تایید کشورهای غربی. لیبرال دموکراسی که ساختار سیاسی غرب و نظم اصطلاحا بعد از جنگ جهانی دوم دیگر مورد قبول کشورها نیست و طبیعتا شکل گیری یک نظم نوین که یک بخشی از آن نیز به دگرگونی نظم سیاسی بازمی‌گردد نیز صحبتی است که توسط بسیاری از اندیشمندان دنیا مطرح شده است و شاید به بهترین شیوه آقای هنری کیسینجر در کتاب نظم نوین خود توضیح داده است که ما شاهد دگرگونی در نظم هستیم و علت آن نیز اینست که نظمی که پس از جنگ جهانی دوم بر محیط بین الملل احاطه پیدا کرد و نظام‌های سیاسی جهان را شکل داد، نظمی بود که در آن به خیلی از قدرت‌های دنیا از جمله روسیه، چین و ایران بی‌توجهی شده بود.

وزیر دفاع انگلیس: تمایلی به فروش تسلیحات به ایران نداریم - اسپوتنیک ایران
وزیر دفاع انگلیس: تمایلی به همکاری تسلیحاتی با ایران نداریم

ما در زبان شیرین فارسی عبارتی را داریم که می‌گوید " شیره را خورد و گفت شیرین است"، حرفی که رئیس ستاد مشترک ارتش انگلستان زده است حرف جدیدی نیست. اینکه به دنبال سیاست ایران هراسی در منطقه باشند و بخواهند اصطلاحا از جمهوری اسلامی ایران اهریمن سازی کنند نیز اتفاقی است که از قدیم بوده و الان کشورهای اروپایی به شدت این موضوع را الخصوص در حوزه حقوق بشر پیش می‌برند و میخواهند بهانه‌ای برای خود درست کنند که در قبال فاصله‌ای که اروپا از آمریکا در بحث هسته‌ای گرفته است، از طرف دیگر جبران شود.

اسپوتنیک: آیا این ادعاها با واکنش تهران همراه خواهد شد؟

این خط ادعایی، خط جدیدی است و بعید هم می‌دانم که خیلی قابل پذیرش باشد که جمهوری اسلامی "جنگ سیاسی" را آغاز کرده باشد. من بعید میدانم این ادعا عمر زیادی نیز داشته باشد . از زبان مقام دیگری مجددا این موضوع تکرار بشود.

طبیعی است که اگر بنا به نشان دادن واکنش باشد، هم رده‌های آقای کارتر در حوزه‌های نظامی پاسخی خواهند داد ولی خیلی صحبت‌های این دست مقامات اروپایی در ایران جدی گرفته نمی‌شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала