گزارش و تحلیل

ایران کشوری با کوه های خوراکی

© Photo / Shiva Abshenasایران کشوری با کوه های خوراکی
ایران کشوری با کوه های خوراکی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مصاحبه اختصاصی مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری ایران درباره خام فروشی.

دکتر کامبیز مهدی‌ زاده مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری درباره خام فروشی به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

خام فروشی یکی از بحث ها و معضلات اصلی کشور ما است خام فروشی می‌ تواند هم در عرصه نفت و هم در عرصه معدن رخ دهد، بهترین راهکار برای جلوگیری از خام فروشی پیشرفت به سوی نوآوری ها و فناوری های جدید است.

پس از خرابکاری در تاسیسات نطنز، ایران تاسیسات مجهز تری را در دل کوه می سازد - اسپوتنیک ایران
پس از خرابکاری در تاسیسات نطنز، ایران تاسیسات مجهز تری را در دل کوه می سازد

خام‌ فروشی تا میزانی طبیعی و حتی اجباری است اما خام فروشی به میزان بالا و برای بخش زیادی از منابع کشور اشتباه است برای مثال ما در بحث نفت خود نتوانستیم از سوختن گاز های فلر جلوگیری کنیم در بحث معدن نیز علاوه بر جلوگیری از خام فروشی باید از باطله های معدنی نیز استفاده کنیم.

متاسفانه اقتصاد نفتی مانند یک زالو جان اقتصاد ما را میمکد، برخی از کشور های دنیا مانند نروژ یا بوتسوانا که منابع طبیعی خوبی دارند با ترکیبی از فناوری و این منابع توانسته‌ اند شرایط خوبی برای کشور شان به وجود بیاورد در مقابل کشورهایی مانند نیجریه وجود دارند که با دارا بودن منابع طبیعی فراوان و سرشار فقر در آن جا سایه انداخته بنابراین صرفاً دارا بودن منابع باعث رشد و پیشرفت کشور نمی شود بلکه ترکیبی از منابع و فناوری و نوآوری یک کشور را وارد چرخ پیشرفت می کند، امروز که ما تحت شدید ترین و ظالمانه ترین تحریم های تاریخ  هستیم تنها نفت نمی تواند باعث پیشرفت و رشد کشور شود و یکی از منابع جایگزین نفت می تواند معادن باشد اما نه با خام‌ فروشی بلکه با استفاده از فناوری های جدید.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه افزود:

کشور ایران از لحاظ منابع و معادن غنی است، ایران کشوری است که دارای معادن فلزی بسیار سرشاری است از مس گرفته تا عناصر نادر خاکی که عناصری استراتژیک و راهبردی هستند. امروز هرگاه چین میخواهد ایالات متحده را تحت فشار قرار دهد از عناصر نادر خاکی استفاده می کند، اما ضعف بزرگ ما در زمینه معادن، اکتشافات سطحی است اگر قرار است از دیگر کشور های جهان عقب نمانیم باید اکتشافات خود را عمیق تر کنیم و با استفاده از روش‌ های مدرن مانند ژئوفیزیک هوایی، سنجش از دور، علم ژئوماتیک و استفاده از تصاویر ماهواره‌ ای پیشرفت خود در این زمینه را تسریع کنیم.

دکتر کامبیز مهدی زاده درباره مناطق مختلف ایران که در حوزه زمین شناسی اهمیت بالایی دارند بیان کرد:

یکی از مناطقی که در حوزه زمین شناسی اهمیت فراوانی برای حفاظت دارد جزیره هرمز است جزیره ای که کوه های خوراکی دارد و طیف رنگ خاک آن حدود ۷۰ نوع می باشد و انواع کانی ها و مینرال ها در آن یافت می شود؛ مردم بومی جزیره از این خاک برای مصارف خوراکی، پخت نان و تهیه ی ترشی استفاده می کنند، هر ساله در جزیره هرمز فرش هایی از خاک رنگی این جزیره گسترده می‌شد اما این فرش ها باید تنها یک بار ساخته شود و در محیطی مسقف نگهداری شود علاوه بر تمامی این موارد جزیره هرمز جزیره‌ ای راهبردی و استراتژیک است متاسفانه در این جزیره بهره برداری از خاک هم در اشل کوچک مانند بطری‌ های خاک رنگی و هم در اشل بزرگ یعنی کارخانه ها انجام می شود، ما باید اجازه دهیم تا این بهشت زمین شناسی برای تمام دنیا قابل مشاهده باشد.

​مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری درباره گردشگری زمین شناسی(ژئو توریسم) اظهار داشت:

موقعیت جغرافیایی ایران از نظر ظرفیت ها و جاذبه های ژئوتوریسم و گردشگری معدن بی نظیر است و به نوعی بهشت زمین شناسی جهانیم، ما باید پدیده ها و زیبایی های زمین شناسی خود را به دنیا معرفی کنیم. در این راستا ما طی سفری به جزیره زیبای هرمز، مستندی را پیرامون شناسایی و معرفی جاذبه ها و پدیده های زمین شناسی این منطقه تهیه کردیم که بزودی آماده پخش خواهد بود.

هدف اصلی از تقویت ژئوتوریسم معرفی زیبایی ها و عجایب طبیعی ایران است در کنار آن از زمین شناسان دنیا هم دعوت خواهیم کرد تا به ایران بیایند و از نزدیک با این پدیده ها آشنا شوند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت نوآوری و فناوری در پیشرفت کشور افزود:

کشور روسیه از لحاظ زمین شناسی کشوری غنی است که در تمام گرایش های زمین شناسی صاحب سبک است یکی از مزایای این کشور در حوزه زمین شناسی وجود وزارت زمین شناسی است که امیدواریم کشور ما نیز در آینده وزارتی برای زمین شناسی داشته باشد.

دکتر کامبیز مهدی زاده در پایان تاکید کرد:

ما اخیرا در طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور شناسایی، جذب و حمایت از ایده های نوآورانه و فناورانه در حوزه های زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی فراخوانی را اعلام کردیم و از طریق شتابدهنده های تخصصی، مراکز نوآوری و نیز توسعه زیست بوم نوآوری معدن، زمینه کسب و کار را برای این ایده ها فراهم خواهیم کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала