گزارش و تحلیل

اظهارات سفیر ایران در مسکو در خصوص توافق ترامپ با ایران

© Sputnikکاظم جلالی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه
کاظم جلالی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کاظم جلالی سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در کنفرانس مطبوعاتی ویژه به داغترین موضوعات دستور کار بین المللی پاسخ داد.

اسپوتنیک - کاظم جلالی سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی به سوالات خبرگزاری اسپوتنیک پاسخ داد.

اسپوتنیک: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت، که پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دقیقا در عرض یک ماه ایران با آمریکا به توافق دست پیدا می کند، تا چه حد ایران آماده هست که در این مدت زمان با آمریکا به توافق برسد؟ آیا مسئله به توافق رسیدن ایران و آمریکا به پیروزی ترامپ در انتخابات مرتبط است؟

جلالی: ایران قصد دارد با همکاری روسیه واکسن کرونا را تولید کند - اسپوتنیک ایران
جلالی: ایران قصد دارد با همکاری روسیه واکسن کرونا را تولید کند

البته آقای ترامپ در این روزها خیلی صحبت ها می کنند و از این و از آن در حرف می زنند، به طوریکه مشاهده می کنیم که ما در شرف انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا هستیم و ایشان رقیب انتخاباتی جوزف بایدن را در پیش روی خود دارند و این رقابت بسیار تنگاتنگی هست و او یک روز روسیه را با دخالت در انتخابات آمریکا متهم می کند روز دیگر ایران و چین را متهم می کند، به همین خاطر او هر روز در مورد مسائل گوناگونی صحبت می کند، ما جمهوری اسلامی ایران همیشه می گفتیم که برای ما اهمیتی ندارد چه کسی در انتخابات پیروز شود.

موضع ما در این باره روشن است، سیاست خارجه ما شفاف و روشنی است و برای ما فرقی ندارد که چه کاندیدی پیروز انتخابات آمریکا باشد؛ سیاست خارجی آمریکایی ها نیز بدین گونه است که آنها قوانین و ضوابط مشخص خود را دارند، اختلاف نظرات ایران و آمریکا چیزی نیست که بتوان در مدت یک هفته یا یک ماه آنها را رفع کرد، به نظرم اینها شعارهای پیش از انتخاباتی بیش نیست و ترامپ حس می کند که تفاهم با جمهوری اسلامی ایران مهم است به همین خاطر با چنین تفکری که دموکرات ها دارند و اعلام کردند در صورت پیروزی در انتخابات ما به برجام و توافق با ایران برمی گردیم، ترامپ حس می کند که بازگشت به برجام می تواند برگ برنده و مفیدی برای جمهوری خواهان باشد اعلام می کند که پس از پیروزی من با ایران توافق انجام خواهد داد، مواضع ما برای رسیدن به درک و فهم متقابل روشن و مشخص است، اساسا اقدامات آمریکا متکبرانه و خودخواهانه است، این چیزی است که در پیام مردم جمهوری اسلامی تقریبا ۴۰ سال است که میگوید و آمریکا باید رفتار خود را تغییر دهد، به همین خاطر خوشبختانه چیزی که ایران چندین سال است می گوید امروزه برای کل جهان ثابت شده است.

وی همچنین افزود: در رابطه با برجام و اقداماتی که آمریکا در ۲-۳ ماه اخیر در تلاش هستند تا انجام دهند، دیگر برای همگان روشن گردیده که آمریکایی ها نمی خواهند که قوانین بین المللی حکمفرما باشد.

دولت کنونی آمریکا مدعی است آنچه که آنها اعلام می کنند باید انجام شود و کل جهان باید از دستورات آنها پیروی کنند؛ و این نقطه اختلاف ما با آمریکا است؛ مردم جمهوری اسلامی اگر می خواستند فرمان بردار آنها باشد ۴۰ سال با سخت ترین شرایط دوام نمی آوردند، ما ۸ سال درگیر جنگ بودیم، جنگی که بر ما تحمیل شده بود، همین آمریکایی ها و برخی از متحدان اروپایی آنها از صدام حسین حمایت و پشتیبانی می کردند.

اسپوتنیک: اخیراً دو کشور عربی همسایه ایران، با دشمن ایران یعنی اسرائیل، توافقنامه صلح امضا کردند. خط قرمز ایران برای برقراری عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای همسایه عربی چه خواهد بود و ایران آماده انجام چه اقداماتی است؟

محمد جواد ظریف و کاظم جلالی در مسکو - اسپوتنیک ایران
سی و یکمین سفر ظریف به روسیه

طبعا ما معتقدیم چنین تعهداتی مشکلات خاورمیانه را حل نخواهد کرد بلکه به مشکلات خاورمیانه نیز اضافه خواهد کرد، چندین مسئله وجود دارد که باید بررسی شود، تعدادی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی توافق صلح و برقراری روابط دیپلماتیک و عادی سازی امضا بکنند خیچ چیز جدیدی وجود ندارد چون مقام های رده بالای این کشورها خود اذعان کردند که سال ها است ما همکاری و گفتگو با رژیم صهیونیستی انجام می دادیم و هیچ اقداماتی برای تضعیف رژیم صهیونیستی انجام ندادند.

وقتی سفیر امارات متحده عربی اعلام می کند که ما سال های طولانی در آمریکا با یکدیگر همکاری و گفتگو داشته ایم و خوشحال هستیم که عکس ها خودمان در کنار یکدیگر را می توانیم رونمایی کنیم، این حاکی از آن است که آنها مدت زیادی با یکدیگر کار می کردند؛ ممکن است اینجا منفعتی بوده که اکنون آنها پرده از روابط خود برداشتند و این روابط را علنی کردند و مشکل فلسطین که حادترین مسئله جهان اسلام است و تعدادی از کشورهای عربی علی رغم اینکه شعارهای تندی علیه رژیم صهیونیستی می دادند عملا روابط خود با این رژیم را برقرار کردند و ملت مسلمان فلسطین می فهمند که خودشان باید مسئله خود را حل سازند. منفعت "معامله قرن" در این بود که گروه های فلسطینی با یکدیگر متحد شدند تا در برابر اقدامات متجاوزانه بایستند، تا پیش از این گروه های فلسطین در ۱۰ سال اخیر اختلاف نظر با یکدیگر داشتند و این باعث شد تا این گروه ها متحد و هم صدا شوند و از یکدیگر حمایت کنند.

مسئله دیگری که وجود دارد این است که رژیم صهیونیستی رژیمی نیست که متعهد به تعهدات صلح خود پایبند باشد، اگر ببینیم اسلو ۱ و ۲ توافقاتی است که این رژیم امضا کرد برکدام از توافقات خود پایبند بود؟ موافقت با مرزهایی برای مستقل سازی و تشکیل دولت عربی فلسطین انجام داد ولی عملا همچین توافقی تا به امروز محقق نشده است.

اسپوتنیک: به نظر شما از طرف جمهوری اسلامی ایران، آیا دولت های اروپایی امروز حاضر هستند با مواضع آمریکا مخالفت کنند و مذاکرات سازنده ای با ایران در پیرامون مسئله برجام و سازوکار مالی که در توافق اتمی با ایران پیش بینی شده بود انجام دهند؟ تا چه حدی شما از کشورهای اروپایی انتظار دارید تا نقشی مستقل تری را ایفا کنند؟

سفیر ایران: تشدید تحریم های آمریکا بر همکاری ما با روسیه و کشورهای آسیای میانه تاثیر نمی گذارد - اسپوتنیک ایران
سفیر ایران: تشدید تحریم های آمریکا بر همکاری ما با روسیه و کشورهای آسیای میانه تاثیر نمی گذارد

اروپایی ها در این گام آخر سیاست مستقلانه ای را اتخاذ کردند و از این امر نمی شود غفلت کرد، اما اروپایی ها در مقوله حفظ توافق برجام و انجام تعهداتشان در ابعاد اقتصادی یا باید بگوییم بسیار ضعیف عمل کردند یا  باید بگوییم اساسا اقدام و عملی نداشتند؛ و از نظر به اروپایی ها نیز خسارت وارد کرد، همانطور که مستحضرید جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه ما قائل به چند جانبه گرایی هستیم، ما قائل هستیم که تمام کشورها باید نقش خود را ایفا کنند، ما قائلیم که چند جانبه گرایی بهتر از یکجانبه گرایی است که چین و روسیه نیز قائل به جانبه گرایی هستند ولی می بینیم که اروپایی ها و وزنه متناسب با خودشان را نتوانستند ایفا کنند.

نشان داده شد که اروپا در عرصه اقتصادی بدون آمریکایی ها هیچ جایگاهی ندارند و این به نفع اروپایی ها نیست، حتی پیش از توافق برجام ما با اروپایی ها مذاکراتی را شروع کردیم و آن زمان هم گفته مسئولان جمهوری اسلامی ایران بر این بود که به دنبال چند جانبه گرایی هستیم و ما به دنبال این هستیم که اروپایی ها نقش متناسب با خود را در امور بین المللی ایفا کنند؛ ما اروپای قوی به نفع جامعه جهانی می دانیم و اروپای ضعیف که فرمانبردار آمریکا باشد را به نفع دنیا نمی دانیم. ما معتقدیم که اروپا باید نقش مهم و پررنگ خود را بازیابد متاسفانه دیدیم که مسائل همکاری اقتصادی با ایران و چه ایستادگی در برابر تحریم های آمریکا علیه ایران که حتی مبنای حقوقی و خودساخته ای ندارد و اروپایی ها باید مواضع خود در مقابل این اقدامات را به صورت مستقل روشن سازند.

رئیس جمهور ایران نیز هفته گذشته اعلام کردند، که اگر اروپایی ها به تعهدات برجامی خود برگردند ما نیز به تعهدات خود بر می گردیم منهای آمریکا و به راه خود ادامه می دهیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала