گزارش و تحلیل

آیا تا انتخابات ایران و آمریکا باید صبر کنیم؟

© REUTERS / Joshua Robertsآیا تا انتخابات ایران و آمریکا باید صبر کنیم؟
آیا تا انتخابات ایران و آمریکا باید صبر کنیم؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنرانی آقای دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده علیرغم همه بحث هایی که می توان در مورد آن مطرح کرد اما ظاهرا به هیچ وجه مورد توجه رسانه های داخلی این کشور قرار نگرفت چون امروزه همه درگیر خواسته های داخلی آمریکا و انتخابات هستند.

علیرغم اینکه بسیاری باور دارند که هر چه آمریکایی ها در منطقه و جهان انجام می دهند برای رای گیری درون آمریکا است اما باید توجه داشت که رای دهنده آمریکایی مسایل داخلی خود را در اولویت قرار می دهد و توجهی به شرایط خارجی ندارد.

ترامپ   - اسپوتنیک ایران
ترامپ با خروج از برجام چه هدفی را دنبال می‌کرد؟

حتی بسیاری از رای دهندگان آمریکایی اصلا نمی دانند خارج از آمریکا چیست و چگونه است.

آنها نه می دانند خاورمیانه کجای کره زمین است و نه خاوردور و نه خاورنزدیک.

اوضاع اقتصادی داخلی – بیکاری – بیمه – قبض ها و بدهی های آخر ماه – اجاره خانه – هزینه سوخت و تفریح و حقوق شهروندی و ... اینها چیزهایی هستند که برای اکثریت مردم آمریکا اهمیت دارند.

البته ناتوانی دولت آمریکا در مقابله با بحران کرونا هم به این هم و غم مردم آمریکا اضافه شده.

در شهرهای بزرگتر شاید بتوان گفت مسایل سیاسی واجتماعی پر رنگ تر می باشد و امروزه بحث انتخاب قاضی دادگاه عالی آمریکا برای فعالین سیاسی آمریکا مهم تر از مباحث مربوط به درگیری های خاورمیانه و یاحتی بحث اسراییل می باشد.

حال که بحث اسراییل مطرح شد می توان گفت دو نکته برای دولت آمریکا از این بابت مهم است.

یکی کسب رضایت لابی های قدرتمند در این کشور، که اکثر قریب به اتفاق در اختیار لابی های یهودی است و بالطبع کسب حمایت قدرت رسانه ای آنها و دومی پرهیز از بروز یک جنگ که می تواند تعداد زیادی از سربازهای آمریکایی را در تابوت به آمریکا برگرداند.

ولی باید توجه داشت که رویکرد خصمانه شخصی ترامپ در مقابل رسانه ها موجب آن شده که رسانه های قدرت مند این کشور ذاتا موضع منفی نسبت به او داشته باشند.

درست است که بحث خارج برای مردم آمریکا اهمیت چندانی ندارد اما اگر این کشور وارد جنگ شود و تابوت سربازان آمریکایی یکی یکی برگردد آنوقت بحث خارج کشور بسیار در انتخابات موثر می باشد و به همین ترتیب هم می توان گفت علیرغم همه تلاش های اسراییل و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای راه انداختن یک جنگ میان آمریکا و ایران، حد اقل می توان پیش بینی کرد تا انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا آقای ترامپ ریسک ورود به چنین جنگی را نخواهد کرد و تنها در شرایطی این ریسک بالا خواهد رفت که دیگر یقین پیدا کند  شکست اش در انتخابات قطعی است و بخواهد همه معادلات را به هم بریزد و یا اینکه اسراییل و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بتوانند از کانال داماد اش حق حساب بسیار سنگینی به او بدهند و وی متوجه شود دیگر قرار نیست رییس جمهور شود و تصمیم بگیرد قبل از پایان دوره ریاست جمهوری اش رییس جمهوری بعدی را درگیر یک جنگ کند.

دلایل خروج ترامپ از برجام در پیام های لو رفته سفیر سابق بریتانیا - اسپوتنیک ایران
دلایل خروج ترامپ از برجام در پیام های لو رفته سفیر سابق بریتانیا

البته این شرایط هم احتمالا در دوران ما بعد پایان انتخابات تا زمان تحویل و تحول که حدود دو ماه بعد از پایان انتخابات است می تواند رخ دهد.

به هر حال اگر شرایط تغییر نکند طبق بر آورد همه تحلیلگران احتمال اینکه آمریکا بخواهد به ایران حمله کند فعلا بسیار بعید است، مخصوصا که طبق محاسبات نظامیان آمریکایی هزینه ورود به چنین جنگی می تواند بسیار برای آمریکا سنگین تمام شود.

از سوی دیگر سخنرانی آقای روحانی هم نشان می داد که ایرانی ها در شرایط فعلی به هیچ وجه تمایل ندارند وارد مذاکرات با آمریکا بشوند.

البته راز نهفته ای هم نیست.

برخی باور دارند که ایرانی ها منتظر نتیجه انتخابات آمریکا هستند تا ببینند طرفشان که خواهد بود اما نکته مهم این است که بحث اطمینان میان ایران وآمریکا فعلا کاملا از بین رفته و به هیچ وجه تضمینی برای ایرانی ها وجود ندارد که بخواهند پای میز گفتگویی با آمریکایی ها بنشینند و نتیجه گفتگوها اجرا شود.

رهبر کره شمالی با ترامپ چند بار مذاکره و گفتگو کرد، چه شد؟

شرایط اقتصادی در ایران به دلیل تحریم های آمریکا بسیار سخت است اما بسیار جالب است که حتی مردم ایران هم توانسته اند درک کنند که همه این اتفاقات به دلیل کینه شتری ای است که برخی سیاست مداران آمریکایی بر علیه ملت ایران دارند و امروزه اکثریت مردم ایران به این باور رسیده اند که گفتگو با آمریکایی ها فایده ای ندارد.

آنها امیدهای زیادی به برجام بسته بودند و امیدوار بودند برجام موجب آن شود که باب حل و فصل اختلافاتشان با آمریکا باز شود اما دولت آقای ترامپ کاری کرد که همه امیدهای آنها به نا امیدی تبدیل شد، البته منظور نا امیدی از نتیجه گرفتن از گفتگو با آمریکا.

برخی باور دارند که اگر دمکرات ها سر کار بیایند به برجام باز خواهند گشت و با اجرای آن برخی گره ها باز می شود.

البته نباید نا امید بود اما باید توجه داشت که رییس جمهوری آتی آمریکا زمانی قدرت را در اختیار می گیرد که ایران در شرایط انتخابات قرار دارد و بالطبع دولت فعلی در پایان کار است و تصمیم گیری برایش بسیار سخت خواهد بود و بسیاری از سیاستمداران و دولتمردان که درگیر انتخابات خواهند بود تلاش خواهند کرد که دولت آقای روحانی نتواند کاری انجام دهد و اگر بنا است گفتگویی انجام شود و یا راه حلی ایجاد گردد دولت بعدی این کار را انجام دهد.

لاوروف خطاب به پمپئو: روسیه از قطعنامه 2231 شورای امنیت درباره برجام حمایت می کند  - اسپوتنیک ایران
لاوروف خطاب به پمپئو: روسیه از قطعنامه 2231 شورای امنیت درباره برجام حمایت می کند

شاید برخی به یاد داشته باشند که گفتگوهای ایران و آمریکا حدود دو سال مانده به پایان دوره دوم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد به صورت محرمانه از کانال عمان انجام شد و تقریبا طرفین طی این دو سال همه سنگ های خود را باز کرده بودند اما بحث رسیدن به توافق به انتخابات ایران و رییس جمهوری بعدی موکول شد و بعد هم مساله بی اطمینانی ایران نسبت به آمریکایی ها موجب آن شد تا پنج کشور دیگر به عنوان ضامن گفتگو ها در کنار اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل ورود کنند تا ایران تضمین های لازم بابت اجرای تعهدات آمریکا را دریافت کند.

ولی خود مشاهده کردیم که همه ضامنان برجام امروزه کتف بسته کنار نشسته اند و فقط تماشاگر هستند.

حال قطعا بسیار سخت تر خواهد بود تا هر رییس جمهوری ای در ایران چه جناب آقای روحانی باشد چه رییس جمهوری بعدی بتواند مردم ایران را متقاعد کند که می خواهد پای میز مذاکره و گفتگو با آمریکایی هایی ها بنشیند و تضمین های لازم بابت اینکه آمریکایی ها تعهدات خود را اجرا خواهند کرد دریافت کرده.

شاید بتوان گفت اگر آمریکایی ها به برجام برگردند و شروع به اجرای تعهدات خود کنند آنوقت دولت مستقر در ایران می تواند بهانه ای داشته باشد تا مردم را قانع کند ایران توانسته نتیجه ای از مذاکرات با آمریکا دریافت کند و حال به سمت دریافت نتایج دیگر می رود.

چه دولت آمریکا جمهوریخواه باشد چه دمکرات این گره ای است که فعلا برای هر دولت مستقری در ایران وجود دارد و قطعا هر دولتی در آمریکا مستقر باشد مجبور است یا این گره را با دست باز کند یا اینکه دیگر راهی جز جنگ باقی نمی ماند، جنگی که ایرانی ها از فردای پایان جنگ ایران و عراق خود را برای آن آماده می کنند و قطعا هزینه های آن برای کل جهان مخصوصا ایالات متحده بسیار سنگین خواهد بود و شاید هم مانند ماجرای اتحاد جماهیر شوروی سابق موجب فروپاشی آمریکا نیز گردد.

می توان گفت در حال حاضر توپ در زمین آمریکایی ها است و همه منتظر هستند ببینند چه بازی ای را می خواهند انجام دهند.

پوتین و روحانی درباره برجام گفتگو کردند - اسپوتنیک ایران
پوتین و روحانی درباره برجام گفتگو کردند

فعلا، با توجه به تصمیمات چند روزه آمریکا برای مقابله با اجماع جهانی، مشخص است آقای ترامپ همه بازی هایی را که بلد بود انجام داده و نتوانسته نتیجه بگیرد و حتی صدای داور را نیز در آورده، به سخنرانی اخیر آقای آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل مقداری با تامل گوش بدهید تا متوجه شوید حتی داور هم دلش از رفتارهای دولت آمریکا خون است.

در پایان شاید بد نباشد که توجه داشت ادامه روند تحریم ها بر علیه ایران در صورت انتخاب مجدد ترامپ و به بن بست کشیده شدن همه راهکارهای خروج از این بن بست می تواند ایرانی ها را به مسیر کره شمالی سوق دهد و در نهایت به این نتیجه برسند که سلاح هسته ای خود را تولید کند، نه برای حمله به کشوری، اما برای اینکه کار را تمام کنند و دیوار بن بست را بشکنند، همچنین به نوعی برای خود تضمینی ایجاد کنند که حمله نظامی ای همانند آنچه برای لیبی یا عراق رخ داد برای آنها رخ نخواهد داد چرا که آنوقت همه کشورهایی که امروزه با هلهله زمین های خود را برای ایجاد پایگاه های نظامی و جاسوسی در اختیار آمریکا و اسراییل قرار می دهند متوجه می شوند که هر گزندی به ایران برسد می تواند موجب نابودی آنها نیز شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала