گزارش و تحلیل

واکسن کرونا؛ سلاح جدید روسیه که غرب از آن می ترسد

© Sputnik / Rospotrebnadzor  /  مراجعه به بانک تصاویر واکسن کرونا؛ سلاح جدید روسیه که غرب از آن می ترسد
واکسن کرونا؛ سلاح جدید روسیه که غرب از آن می ترسد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسکو با تحویل واکسن کووید-19 خود به بیش از 10 کشور آسیا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه، می تواند اهرم های ارزنده ای در سطح بین المللی بدست آورد.

اسپوتنیک به نقل از وال استریت ژورنال چاپ آمریکا می نویسد: مسکو درخواست تأمین 1.2 میلیارد دوز واکسن را دریافت کرده است، غرب بیم آن دارد که روسیه بتواند واکسن را به ابزاری از قدرت نرم تبدیل کند.

آلکساندر گینتسبورگ مدیر مرکز ساخت واکسن ضد کرونا «گامالیا»  - اسپوتنیک ایران
تولید هرماه 6 میلیون دُز واکسن «اسپوتنیک وی» در روسیه

این واکسن که در اوایل ماه گذشته توسط مقامات روسی تأیید شد، Sputnik V   نام دارد، این اولین ماهواره در جهان است که اتحاد شوروی قبل از ایالات متحده در مسابقه فضایی در دوره جنگ سرد آن را به فضا پرتاب کرد. روسیه قصد دارد به بازیگر اصلی در مسابقات جهانی برای یافتن داروی ضد کووید-19 تبدیل شود و از واکسن بعنوان یک ابزار قدرت نرم استفاده کند تا کشورها را به مدار خود بکشاند.

آزمایشات اولیه با شرکت 76 داوطلب نشان داد که استفاده از این واکسن بی خطر بوده و پاسخ ایمنی را به دنبال داشته است، اما بدون آزمایشات در مقیاس گسترده نمی توان اثر آن را تعیین کرد. در پایان ماه اوت آزمایش "Sputnik V"  با شرکت 40 هزار داوطلب آغاز شد. مسکو انتظار دارد تا پایان سال جاری 30 میلیون دوز برای جمعیت خود تولید کند و واکسیناسیون گسترده را در خانه انجام دهد. از نظر تعداد موارد ابتلا (بیش از یک میلیون نفر)، روسیه در مکان چهارم جهان قرار دارد.

آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن و انگلستان توافق کرده اند که حداقل 3.7 میلیارد دوز از شرکت های دارویی غربی خریداری کنند. در نتیجه، کشورهای در حال توسعه می توانند با کمبود دارو روبرو شوند. برای استفاده از امکانات تولیدی خود، آنها باید دانش فنی را از شرکت های دارویی  کشورهای ثروتمند کسب کنند. این امر باعث بروز چنین تقاضای بالایی برای واکسن روسی شد.

روسیه توافقنامه های مقدماتی در زمینه تهیه واکسن با کشورهایی مانند برزیل، مکزیک، عربستان سعودی و هند منعقد کرده است. علاوه بر این، به گفته کریل دیمیتریف، رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (صندوق رفاه ملی این کشور)، که مساعی برای تولید واکسن را بر عهده گرفته، مذاکرات خرید واکسن با 10 کشور دیگر در سطوح مختلف است. در مجموع، مسکو درخواست ها یا اظهارات قصد خرید 1.2 میلیارد دوز را دریافت کرد. این صندوق اعلام کرد: برای تأمین این تقاضا، روسیه در حال تحویل فناوری به مراکز تولید در هند، برزیل و کره جنوبی است که از آنجا توزیع واکسن انجام می شود. طبق توافق های مقدماتی، هند 100 میلیون دوز و ایالت باهیا برزیل - 50 میلیون دوز دریافت می كند.

به اطلاع صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه، بیش از بیست کشور در مراحل مختلف مذاکره با مسکو هستند. خانم تاتیانا گولیکووا معاون نخست وزیر روسیه در ماه گذشته گفت: بسیاری از کشورها  علاقه مند به انواع مختلف همکاری با ما هستند، از جمله طرح ریزی مشترک واکسن، آزمایشات بالینی ، تولید ، محلی سازی تولید در قلمرو خود و کمک های نوعدوستانه.

ایران منتظر نتایج آزمایش 50 هزار نفری واکسن اسپوتنیک است - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران منتظر نتایج آزمایش 50 هزار نفری واکسن اسپوتنیک است

روسیه هم اینک توافق نامه ای درباره آزمایشات بالینی واکسن در امارات متحده عربی، مصر و همچنین در بلاروس اعلام کرده است. مارسلو ابرارد، وزیر امور خارجه مکزیک هفته گذشته گفت که کشورش به واکسن روسی علاقه مند است و می خواهد در یک آزمایش بزرگ با حضور 5 - 10 هزار داوطلب شرکت کند.

دیمیتریف گفت: "ما بر روی نجات مردم در آمریکای لاتین ، خاورمیانه و آسیا تمرکز خواهیم کرد. آنها به سیاست فکر نمی کنند، آنها می خواهند از شهروندان خود محافظت کنند. ما افرادی داریم که به معنای واقعی کلمه برای واکسن التماس می کنند، زیرا آنها داده های علمی را مطالعه کردند و فهمیدند که این واکسن کارگراست."

رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین در پیام تلویزیونی گفت که کشورش - با بیش از 280 هزار مورد گزارش شده ابتلا - خرید واکسن ساخت روسیه و چین را در اولویت قرار خواهد داد. وی افزود: "کشورهای غربی یک اشتباه دارند: آنها فقط به سود، سود، سود علاقه دارند."

قزاقستان توافق‌نامه خرید واکسن اسپوتنیک-وی را با روسیه امضاء کرد - اسپوتنیک ایران
قزاقستان توافق‌نامه خرید واکسن اسپوتنیک-وی را با روسیه امضاء کرد

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا پیشنهاد کرده است که واکسن روسی را در انتخابات آینده به نامزدها ارائه دهند تا آنها بتوانند با خیال راحت تبلیغات خود را انجام دهند.

دیمیتریف گفت که این صندوق فقط در تلاش برای جبران سرمایه است و به دنبال کسب درآمد از آن نیست. این صندوق 4 میلیارد روبل (52.8 میلیون دلار) برای تولید واکسن در روسیه سرمایه گذاری کرده است. روسیه هنوز قیمت یک واکسن را اعلام نکرده است. با این حال، رسانه های دولتی به نظرات متخصصان استناد می کنند: قیمت صادرات واکسن دو دوز باید حداقل 10 دلار باشد. در ایالات متحده، قیمت ها از 4 تا 37 دلار است.

روسیه ممکن است هدف رقابت چین قرار گیرد، این کشور هم اینک واکسن خود را بر روی صدها هزار نفر آزمایش کرده است. تولید کننده داروی چینی Sinovac Biotech Ltd. توافق كرد كه 100 هزار دوز واكسن را به صورت رايگان در اختيار بنگلادش قرار دهد. یک شرکت چینی دیگر ، CanSino Biologics Inc ، در حال مذاکره با تعدادی از کشورها برای گرفتن مجوز اضطراری برای واکسن خود بود.

مقامات روسی می گویند که واکسن های آنها امن تر و موثرتر از مشابه های غربی است و آنها می گویند که برای کسب امتیازات ژئوپلیتیکی رقابت نمی کنند. ولادیمیر چیژوف، سفیر روسیه در اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت: طرف روسی با ارائه این واکسن کاملاً آشکارا و بدون هیچ گونه ترجیح و محدودیتی و بدون قصد خاص سیاسی و یا اقتصادی این کار را انجام می دهد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала