گزارش و تحلیل

ناکام ماندن دیپلماسی اجباری آمریکا علیه ایران

© REUTERS / Carlos Barriaبه سنگ خوردن دیپلماسی اجباری آمریکا برای تحریم واشنگتن
به سنگ خوردن دیپلماسی اجباری آمریکا برای تحریم واشنگتن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رادیو بین‌المللی چین اعلام کرد که حتی متحدان آمریکا نیز تمایلی به تسلیم ‌شدن مقابل فشارهای واشنگتن ندارند و این امر نشان ‌دهنده انزوای جهانی روزافزون آمریکا در موضوع هسته‌ای ایران محسوب می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا عصر روز شنبه نوزدهم سپتامبر (29 شهریور) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت آمریکا تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را از سر گرفته است و تهدید کرد که کشورهای عضو شورای امنیت در صورت عدم اجرای این تحریم‌ها با «پیامدهای آن» روبه‌رو خواهند شد.

 انتقاد پمپئو از کشورهای اروپایی به علت عدم حمايت از بازگشت تحریم ها علیه ایران  - اسپوتنیک ایران
انتقاد پمپئو از کشورهای اروپایی به علت عدم حمايت از بازگشت تحریم ها علیه ایران

سازمان ملل بلافاصله به این ادعای پامپئو واکنش نشان داد؛ «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه طی نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد نمی‌تواند اقدامی در مورد اعلام ازسرگیری تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران توسط ایالات متحده انجام دهد، زیرا به‌نظر می‌رسد که ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد.

جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در بیانیه‌ای اظهار داشت که ایالات متحده به‌طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ایران (برجام) خارج شده است و بنابراین نمی‌تواند یک عضو برجام شناخته شود و نمی‌تواند سازوکار ماشه در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را فعال کند. به‌گفته وی با توجه به این موضوع، تعهدات مرتبط با لغو تحریم‌های ایران که در برجام آمده، همچنان معتبر است.

وزارت امور خارجه روسیه نیز روز یکشنبه در وب‌سایت رسمی خود طی بیانیه‌ای تلاش‌‌های طرف آمریکایی برای تمدید تحریم‌‌ها علیه ایران را «اجرای یک نمایش» ارزیابی و ابراز اطمینان کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد هیچ اقدامی انجام نخواهد داد که منجر به ازسرگیری تحریم‌‌های قبلی علیه تهران شود.

«جانگ جون» نماینده دایم چین در سازمان ملل روز یکشنبه در پیامی به رئیس دوره‌ای شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که درخواست آمریکا از شورای امنیت درباره آغاز سازوکار ماشه بی‌اساس است و این سازوکار ماشه علیه ایران هنوز به کار نیفتاده است. به‌گفته وی چین متعهد به حفظ برجام و قطعنامه شورای امنیت است و به توسعه حل‌وفصل سیاسی مسئله هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد.

عموم جامعه جهانی بر این باورند خروج آمریکا از برجام و اعمال فشار حداکثری علیه ایران منشأ تنش کنونی در اوضاع هسته‌ای ایران است. عهدشکنی ایالات متحده چندجانبه‌گرایی و اقتدار شورای امنیت و سیستم بین‌المللی منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای را تخریب کرده است. در زمان حاضر این کشور نه‌تنها خواستار تحریم ایران بر اساس برجام است، حتی به اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه مخالفان آن نیز تهدید کرده است. آمریکا با اقدامات غیرمنطقی و تحریک‌آمیز، کاملاً یک چهره «مشکل‌ساز» از خود بروز داده است،

توصیه ظریف به ترامپ در خصوص پمپئو - اسپوتنیک ایران
توصیه ظریف به ترامپ در خصوص پمپئو

این در شرایطی است که پیشتر نیز ایالات متحده یک شکست شرم‌آور دیپلماتیک دیگر را در شورای امنیت تجربه کرده بود، یعنی پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را ارائه کرد که در جلسه شورای امنیت با مخالفت شدیدی روبه‌رو گشت و رد شد، حتی متحدان آمریکا نیز تمایلی به تسلیم شدن مقابل فشارهای واشنگتن ندارند و این امر نشان‌دهنده انزوای جهانی روزافزون آمریکا در موضوع هسته‌ای ایران محسوب می‌شود.

اما نکته جالب اینجاست که ایالات متحده نه‌تنها از شکست اخیر خود در شورای امنیت درس نگرفته است، بلکه مخالفت عمومی را نادیده گرفت و به‌تنهایی به‌نمایندگی از جانب سازمان ملل متحد، ازسرگیری تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد. یکجانبه‌گرایی ایالات متحده به اوج رسیده، اقداماتش بی‌اساس و غیرمعقول است و صرفاً یک نمایش سیاسی با مصرف داخلی است، نتیجه آن روشن است به‌گونه‌ای که به‌طور گسترده توسط اعضای شورای امنیت و جامعه جهانی بایکوت و منزوی می‌شود.

یک ضرب‌المثل چینی می‌گوید هر کسی اخلاق خوبی داشته باشد از حمایت بیشتر برخوردار است و کسی که بداخلاق باشد پشتیبانی اندکی نصیب او می‌شود. برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافق هسته‌ای ایران به‌سختی و با مذاکرات فشرده و طولانی حاصل شد. سوابق پنج سال گذشته نشان می‌دهد که حل مسئله هسته‌ای ایران به گفتگوی برابر و مذاکره صریح متکی است و هرگز تحریم، فشار یا حتی تهدید نظامی مؤثر نخواهد بود، بنا بر این فقط با پایبندی به چندجانبه‌گرایی و راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک می‌توان به‌طور مؤثر تنش‌ها را کاهش داد و صلح و امنیت منطقه را تقویت کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала