گزارش و تحلیل

نابود کردن واکسن روسی؛ یک شاخه کوچک از سیاست های بزرگ

© Photo / RDIFنابود کردن واکسن روسی؛ یک شاخه کوچک از سیاست های بزرگ
نابود کردن واکسن روسی؛ یک شاخه کوچک از سیاست های بزرگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایرینا آلکسنیس، مقاله ای را در خصوص واکسن روسی کرونا در خبرگزاری "ریا نووستی" منتشر کرد.

به گزارش اسپوتنیک، مدیریت روسیه در تولید واکسن ویروس کرونا هم به دلایل سیاسی و هم مالی، نه تنها یک غافلگیری ناخوشایند برای غرب، بلکه یک چالش ظالمانه است.

 از یک سو، روسیه عقب مانده و عمیقاً غیر دموکراتیک به سادگی حق ندارد چنین موفقیت هایی را در زمینه های پیچیده علمی و پیشرفته از نظر فناوری ایجاد کند. از طرف دیگر، یک برنده تمام در اندازه بسیار نجومی در معرض خطر است که صرف تصور اینکه ممکن است از کنار نگرانی های دارویی غرب عبور کن. به طور مثال، توافق صد میلیون دوز واکسین روسی با هند.

پروتکل تحقیقات واکسن کرونا روسیه در اختیار نشریه لنست  - اسپوتنیک ایران
پروتکل تحقیقات واکسن کرونا روسیه در اختیار نشریه لنست

جای تعجب ندارد که روسیه با تلاش بسیار برای بی اعتبار کردن نتایج کار دانشمندان این کشور روبرو شده است: سیاست و پول های کلان.

با این حال، همیشه در کنار کوسه ها، جایی برای ماهی وجود دارد و هر از گاهی غذایی از دهان او برای ماهی ها می افتد. این داستان مشابه آنچه است که پیرامون انتشار نتایج آزمایش Sputnik-V در یکی از قدیمی ترین و با نفوذترین مجلات پزشکی جهان "The Lancet" رخ داده است. مقاله به سرعت مورد انتقاد قرار گرفت. این خبر در رسانه های جهانی بشدت سر و صدا کرد و به نامه ای سرگشاده ای تبدیل شد و در آن انریکو بوسی، استاد زیست شناسی دانشگاه معبد آمریکا، از احتمال اشتباهات محققان روسی ابراز ترس کرد و او توسط 25 دانشگاه غربی دیگر مورد حمایت قرار گرفت.

مسئولان نشریه "لانست" از توسعه دهندگان روسی دعوت کرد تا به سوالات مطرح شده پاسخ دهند، که این موضوع صورت نگرفت. مرکز گامالیا یک پروتکل کلینیکی کامل برای مطالعه واکسن Sputnik-V به این نشریه ارائه داد. كیریل دیمیتریف، رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه ستونی را منتشر كرد كه در آن پیرامون ادعاهای اصلی منتقدان به تفصیل اظهار نظر می كرد و در عین حال به آنها توصیه می كرد تا تردیدهای روسیه در مورد تحولات جاری را برطرف کنند.
در همین حال، مسئله در این مورد فقط از موضوعات صرفاً علمی که محققان روس بر آن تمرکز کرده اند ، دور است.

مسآله این است که نویسندۀ این نامۀ جنجالی بسیار مهم معرفی شده است. در مطلب بی‎بی‌سی از انریکو بوچی به عنوان «مبارز مشهور در برابر شبه‌علم» یاد شده، اما درست‌تر این است که از ویژگی «تاجر علم» برای او استفاده کرد.

آغاز ساخت واکسن جدیدی برای پیشگیری همزمان از کرونا و آنفولانزا در روسیه  - اسپوتنیک ایران
نوع دوم واکسن کرونا در روسیه: تولید آنتی بادی در بدن شرکت کنندگان در آزمایش

در سال 2016، بوچی شرکت Resis Srl را تاسیس کرد. شرکت که متخصص در تأیید، اعتبار سنجی و یکپارچگی مقالات علمی می باشد.

این یک موضوع کاملاً مرسوم در علوم مدرن است. اغلب در سالهای اخیر، محققان در مقاله های منتشر شده با اشتباهاتی از جمله اشتباهات فاحش شده اند. ما لزوماً در مورد سو استفاده یا کلاهبرداری صحبت نمی کنیم، غالباً خطاهای غیر عمد وجود دارد، که با روشن شدن آنها به اعتبار دانشمندان و حتی کل نهادهای علمی ضربه می زند.

دقیقاً برای جلوگیری از چنین مشکلاتی است که نویسندگان و ساختارهای پژوهشی برای ممیزی مستقل از متن خود، قبل از انتشار، به شرکتهای متخصص در چنین کاری مراجعه می کنند. به ویژه شرکت "بوچی" برای این فعالیت توسط موسسه "فریتز لیپمن" آلمان استخدام شد که مدتی پیش فقط به دلیل اشتباهات فاحش در آثار منتشر شده، رسوایی بلندی را دامن زد. این موضوع یک سال پیش توسط مجله Nature به تفصیل شرح داده شد.

ظرافت این است که چنین شغلی محدودیت های اخلاقی خاصی را ایجاد می کند، که اتفاقاً پروفسور بوچی از آنها به خوبی آگاه است. در دسامبر سال 2019، مطلبی در مورد خلوص و یکپارچگی کار علمی منتشر شد، جایی که نویسنده مشترک آن بود. و صادقانه خاطرنشان شد که انریکو بوچی دارای تضاد منافع است. به بیان ساده هنگامی که صاحب یک شرکت تجاری در مورد فعالیتی که در آن تخصص دارد به صورت علنی صحبت می کند، اساساً به تبلیغی برای شرکت وی تبدیل می شود.

آعاز تولید واکسن کرونا در روسیه  - اسپوتنیک ایران
آغاز تولید واکسن کرونا در روسیه

اما وقتی صحبت از واکسین روسی می شود، دیگر چنین چیزهای مهم نیستند.

غرب از این نامه سرگشاده بوچی به امید تضعیف توسعه دهندگان روس و یا حداقل ضربه به مدیریت آنها استفاده کرد.

بدون شک در قالب قراردادهای جدید تجاری بسیار خوب نتیجه خواهد داد. گرفتن هیاهوی تبلیغاتی در آبهای آشفته سیاست های بزرگ می تواند بسیار سودآور باشد. اما این هیچ ارتباطی به طور کلی با علم پزشکی و نجات صدها هزار زندگی در سراسر جهان ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала