گزارش و تحلیل

عقب نشینی تاکتیکی یا استراتژیک آمریکا از منطقه

© AP Photo / Hussein Mallaعقب نشینی تاکتیکی یا استراتژیک آمریکا از منطقه
عقب نشینی تاکتیکی یا استراتژیک آمریکا از منطقه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخیرا آمریکایی ها اعلام کرده اند که شصت تا هفتاد درصد نیروهای موجود خود در عراق و افغانستان را قرار است بزودی خارج کنند.

اخیرا آمریکایی ها اعلام کرده اند که شصت تا هفتاد درصد نیروهای موجود خود در عراق و افغانستان را قرار است بزودی خارج کنند.

پنتاگون میزان کاهش حضور نظامی آمریکا در عراق را اعلام کرد  - اسپوتنیک ایران
پنتاگون میزان کاهش حضور نظامی آمریکا در عراق را اعلام کرد

البته علیرغم اینکه درصد بسیار بالا به نظر می آید اما تعداد چیزی حدود سه چهار هزار نفر از عراق و همین حدود از افغانستان به شمار می آید و بر اساس شرایط نظامی موجود در منطقه به نظر می آید آمریکایی ها تلاش دارند نیروهای خود را به پایگاه های امن تر در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس منتقل کنند نه اینکه کلا این نیروها را از منطقه خارج کنند.

زمانی که آمریکایی ها سردار سلیمانی و یارانش را در عراق به شهادت رساندند اولین خواسته پارلمان عراق خروج کل نیروهای آمریکایی از عراق بود و احتمالا آمریکایی ها تصمیم دارند به این شکل یک امتیاز ظاهری به آقای مصطفی الکاظمی که همسو با آنها در عراق است اعطا کنند.

در همان زمان هم ایران اعلام کرد که انتقام خون شهید سلیمانی از نظر ایرانی ها حمله موشکی به پایگاه های آمریکایی در عراق نبوده، آن حمله به قول معروف یک دست گرمی بود تا فقط هیبت آمریکا در عراق بشکند.

طبق گفته ایرانی ها انتقام خون شهید سلیمانی با بیرون کردن همه نیروهای آمریکایی از منطقه گرفته خواهد شد.

برخی گروه های مبارز عراقی تصمیم گرفته اند خواسته مردم عراق را با زور بازوی خود به آمریکایی ها نشان دهند و طی چند هفته اخیر چندین عملیات بر علیه نیروهای آمریکایی در عراق صورت گرفته و آمریکایی ها صدمات و تلفات اساسی ای را متحمل شده اند اما چون این ماجرا می تواند تاثیر زیادی هم روی انتخابات آمریکا و هم روحیه سربازهای آمریکایی در این کشور بگذارد به هر ترتیبی شده سر و صدایش را خاموش کردند.

در افغانستان علیرغم اینکه آمریکایی ها خود را پشت پرده مذاکرات صلح پنهان کرده اند و امیدوار هستند این مذاکرات چتر پناهی برای نیروهایشان در این کشور باشد ولی به هر حال بسیاری از دلیرمردان افغانی زیر بار این بازی های آمریکایی نرفته اند و به خوبی می دانند که هیچ راهی جز زور موجب خروج آمریکایی ها از افغانستان نخواهد شد.

به قول معروف تیک تاک زمان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا هم به ضرر آقای ترامپ می زند و تیم انتخاباتی او به خوبی می دانند اگر عملیاتی انجام شود که موفق به کشتن تعداد زیادی نیروهای آمریکایی در عراق یا افغانستان گردد قطعا به جای فاتحه خواندن برای این سربازها باید برای آینده رییس جهوری آمریکا فاتحه خواهند.

ترامپ قصد خروج نیروهای نظامی از افغانستان و عراق دارد - اسپوتنیک ایران
ترامپ قصد خروج نیروهای نظامی از افغانستان و عراق دارد

با کنار هم چیدن این قطعات پازل می توان متوجه شد که هدف واقعی آمریکایی ها فعلا خروج از عراق یا افغانستان نیست بلکه فقط جابه جایی نیرو است و با توجه به اینکه این نیروها در کشورهای همجوار مطیع آمریکا مستقر خواهند شد امکان بازگرداندنشان به عراق یا افغانستان کمتر از یک روز وقت نیاز خواهد داشت.

کل این سربازها را با بیست یا حد اکثر سی سورتی پرواز می توان دوباره به عراق و سوریه برگرداند و باقیمانده سربازها در عراق و افغانستان فقط ماموریت محافظت از پایگاه ها تا برگشتن بقیه سربازها را خواهند داشت.

به این ترتیب تصور می شود که از الان تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گشت های نیروهای آمریکایی خارج از پادگان های در اختیارشان کاهش یابد و استراتژی آمریکایی ها مبنی بر حفظ زمین با کمترین هزینه باشد.

شاید هم استراتژی مبارزین افغانی و عراقی مبنی بر آن باشد که زمین های اشغال شده را برای آمریکایی ها به جهنمی تبدیل کنند که امکان بازگشت برایشان وجود نداشته باشند ومجبور شوند یک تصمیم اساسی برای خروج از کل منطقه بگیرند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала