گزارش و تحلیل

طولانی ترین خط متروی تهران کلنگ زنی شد

© Photoطولانی ترین خط مترو تهران کلنگ زنی شد
طولانی ترین خط مترو تهران کلنگ زنی شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز ۱۸ ام شهریور ماه ۱۳۹۹ دهمین خط متروی شهر تهران به طول ۴۳ کیلومتر با ۳۵ ایستگاه به عنوان طولانی ترین خط متروی پایتخت با حضور دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه ی جمهوری اسلامی ایران، شهردار تهران دکتر حناچی و رئیس شورای شهر تهران دکتر هاشمی رفسنجانی افتتاح و کلنگ زنی شد.

این خط در ۵ فاز، غربی ترین نقطه ی ایستگاه ورد آورد را به شرقی ترین نقطه در محدوده ی قنات کوثر متصل میکند و مناطق ۱ تا ۵ و ۲۲ شهر تهران را که تا کنون از حمل و نقل ریلی محروم بودند پوشش میدهد.

خط جدید متروی تهران محدوده ی نمایشگاه بین المللی تا کوهسار را در فاز اول، کوهسار تا میدان ساحل در فاز دوم، میدان ساحل تا ورد آورد در فاز سوم، نمایشگاه بین المللی تا نوبنیاد در فاز چهارم و نوبنیاد تا تهرانپارس در فاز پنجم را شامل میشود که پیش بینی شده تا ۵ سال احداث شود.

در این طرح جذابیت سرمایه گذاری TOD و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی  وجود دارد که نتیجه ی آن وجود سرمایه ی بخش خصوصی و شهرداری تهران در احداث این خط مترو است.

همچنین در طول این پروژه به صورت همزمان خط ۷ متروی تهران نیز از بخش شمالی توسعه پیدا میکند که ۳ ایستگاه اشرفی اصفهانی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و جنت آباد شمالی به این خط متروی تهران افزوده میشود.

پروژه ایستگاه مترو «کلنویی بولوار» در مسکو از معمار برجسته زها حدید - اسپوتنیک ایران
ایستگاه مترو در مسکو با طراحی فوق العاده زها حدید

بر این اساس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و همچنین بخش شمال غرب تهران نیز که محروم از حمل و نقل ریلی بودند به شبکه ی متروی تهران متصل میشوند.

آقای دکتر پیروز حناچی شهردار تهران در رابطه با خط متروی جدید تهران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

اصلی ترین معضل تهران و اکثر کلانشهر های جهان تمرکز جمعیت است، حمل و نقل ریلی برای گسترش فضای تمرکز جمعیت اصلی ترین راه حل است، بنابر این گسترش خطوط متروی تهران در دستور کار است، تمرکز ما در احداث خط ۱۰ متروی تهران نقاط تاریک شهر است که به عنوان مناطق با تمرکز جمعیت بالا از مترو بهره مند نبودند، شبکه ی ریلی با احداث خط جدید، خاک سفید، نمایشگاه بین المللی تهران، دانشگاه شهید بهشتی و در ادامه با گسترش خط ۷ دانشگاه علوم و تحقیقات با جمعیت زیاد دانشجو را به شبکه ی حمل و نقل ریلی متصل خواهد کرد، اکنون در شرایط سختی از لحاظ مالی هستیم و شهرداری تهران به تنهایی توانایی حمایت مالی نخواد داشت بنابراین از کمک های دولت و صندوق توسعه ی ملی نیز  باید استفاده شود.

دکتر محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در رابطه با منابع مالی اختصاص داده شده توسط دولت به خطوط مترو اظهار داشت:

با وجود تمام مشکلاتی که در زمینه ی مالی کشور با آن درگیر بود باید ذکر کرد که دولت به سهم خود تا کنون در زمینه ی بودجه ی مترو عمل کرده و اعلام میکنم که کماکان با اشتیاق دولت برای اختصاص بودجه ی لازم آمادگی دارد، وظیفه ی دولت  صرفا در خصوص کلانشهر تهران نیست بلکه در شهر های شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز و البرز نیز دولت با شهرداری ها مشارکت می کند، قرار است ۸۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ دولت برای مشارکت با شهرداری ها در زمینه ی مترو بودجه اختصاص دهد که تخصیص بودجه به تهران از این مبلغ نیز قطعا در دستور کار است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала