گزارش و تحلیل

مذاکرات برای تهیه ی واکسن خارجی با چند کشور و کمپانی انجام شده

© Sputnik / Maksim Bogodvid /  مراجعه به بانک تصاویر مذاکرات برای تهیه ی واکسن خارجی با چند کشور و کمپانی انجام شده
مذاکرات برای تهیه ی واکسن خارجی با چند کشور و کمپانی انجام شده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از گذشت بیش از شش ماه از گسترش اپیدمی کرونا در سطح جهان نگرانی ‌های فراوانی برای خستگی کادر درمان وجود دارد که عمدتاً فعالیت بسیار زیادی را در این دوران انجام داده اند.

در این راستا رئیس جمهور ایران، دکتر روحانی به وزیر بهداشت این کشور تاکید کرد که تهیه واکسن کرونا از منابع خارجی باید با سرعت انجام گیرد و آزمایشات و مطالعات لازم بر آن نیز با دقت رخ دهد تا بتوان این بحران جهانی را کنترل کرد.

آقای دکتر محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و داروی جمهوری اسلامی ایران درباره ارز تخصیص داده شده به خرید واکسن از خارج از ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

مذاکرات لازم برای تهیه واکسن های خارجی را با چند کشور و چند کمپانی انجام دادیم، البته هنوز نمی توان با قطعیت درباره کیفیت و کمیت واکسن‌ هایی که در کشورهای دیگر تولید میشود اظهار نظر انجام داد و کماکان جای سوالات فراوانی وجود دارد.

واکسن؛ سوژه جدید جاسوس های جهان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
واکسن؛ سوژه جدید جاسوس های جهان

بر اساس دستور آقای دکتر روحانی رئیس جمهور ایران اگر منبع مطمئن و مناسبی برای تهیه واکسن پیدا شود منابع مالی مورد نیاز قطعاً به آن تخصیص داده خواهد شد یعنی اگر زمینه توافق و خرید واکسن از کشور دیگری مهیا شود ارز مورد نیاز آن خارج از میزان و برنامه ‌ریزی ارزی است که انجام شده و جناب رئیس جمهور دستور داده اند تا ‌این ارز از محل‌ های دیگری تامین شود.

وی در ادامه افزود:

هنوز هیچ کشوری واکسن نهایی و قطعی خود که مطالعات بالینی را پشت سر گذاشته باشد و قابل عرضه در سطح جهانی باشد ارائه نکرده، کماکان تمام کشورها و کمپانی‌ ها در حال انجام مطالعات خود هستند البته که بسیاری از کشورها تاریخی را برای ارائه واکسن اعلام می‌ کنند که بیشتر کاربرد سیاسی دارد تا کاربرد داروسازی.

رئیس سازمان غذا و داروی جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر اینکه اولویت ایران استفاده از واکسن تولید داخل است اظهار داشت:

 در صورتی که واکسنی از کشورهای دیگر زودتر از واکسن ما آماده و عرضه شود قطعاً شرایط برای تهیه آن مهیا خواهد بود، اما قطعاً بخشی از نیاز کشور از واکسن های خارجی تامین می‌ شود که شامل گروه‌ های خاص و ضروری است، بنابراین در این زمینه ما تهیه واکسن از منابع خارجی را هم در دستور کار دادیم و بررسی‌ های لازم در حال انجام است.

دکتر کیانوش جهانپور سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره کشورهایی که  ایران  برای خرید واکسن از آنها تمایل دارد بیان کرد:

کشور ایران برای خرید واکسن از هر کشوری که  محتوای واکسن تولیدی آن  ها  مرحله سوم مطالعه بالینی (مرحله ای از تهیه واکسن که در آن  عوارض جانبی و میزان پایایی واکسن بررسی می شود  در این مرحله تعداد بیشتری  داوطلب مورد آزمایش قرار می‌ گیرند)  را به صورت موفق پشت سر گذاشته باشد و آن واکسن مورد تایید مجامع بین المللی باشد آمادگی دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала