گزارش و تحلیل

موشک های بالستیک جدید؛ آب سرد روسیه روی آتش رقیبان

© Fotobank.ru/Getty ImagesTu-95MS strategic bomber
Tu-95MS strategic bomber - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا و روسیه بزرگترین قدرت های هسته ای هستند، اما حالا روسیه پیشی گرفته است: سامانه موشکی "سرمت" می تواند حد اقل ده شهر مهم آمریکا را نابود کند.

اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری سوهو چین می می نویسد: اخیراً ایالات متحده بر روی لبه چاقو قدم می زند، بنابراین روسیه تصمیم گرفته است، شور و اشتیاق شان را پایین بیاورد.

به گزارش روزنامه "گلوبال تایمز" چاپ چین، در تاریخ 19 اوت، ژنرال سرگئی کاراکایف، فرمانده نیروی موشکی استراتژیک روسیه، از تجهیز مرحله ای تمام یگان های موشکی به  سامانه های جدید موشکی یارس، آوانگارد و سرمت خبر داد.

چند روز پیش، نیروی هوافضای روسیه رزمایشی را انجام داد که در آن بمب افکن های استراتژیک Tu-160 ، Tu-95MS و Tu-22M3 شرکت کردند. موشک های سنگین کروز به اهداف زمینی دشمن فرضی در میدان آزمایشی واقع در خاور دور شلیک شدند. این رزمایش توسط نیروی دریایی روسیه نیز انجام شد: ناوگان شمال و دریای سیاه مهمات حقیقی شلیک کردند. زیردریایی های هسته ای و زیردریایی های موشکی استراتژیک به تنگه برینگ نزدیک شده اند. چنین رزمایش گسترده ای از هر سه بخش ترکیبی نیروهای هسته ای روسیه - زمینی، دریایی و هوایی، نوعی نمایش قدرت برای آمریکا است.

همه می دانند که آمریکا و روسیه بزرگترین قدرت های هسته ای در جهان هستند و روسیه هم از نظر تعداد کلاهک های هسته ای و هم از نظر میزان توسعه موشک های هسته ای پیشتاز است. طبق داده های منتشر شده توسط انستیتو پژوهش های صلح بین المللی استکهلم، تا سال 2020 ، آمریکا 5800 کلاهک هسته ای در تسلیحات خود دارد. روسیه 6275 کلاهک هسته ای دارد. در مورد موشکهای بالستیک قاره پیما باید گفت که ارتش آمریکا فقط دو نوع موشک دارد ، یعنی مینوتمن -3 مستقر در چاه ها و Trident ICBM   که از  زیردریایی پرتاب می شوند.

بمب افکن بی -21 ریدر کابوسی برای روسیه  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
بمب افکن بی -21 ریدر کابوسی برای روسیه

طبق برآوردهای کارشناسان نظامی چین، امروز نیروهای موشکی استراتژیک روسیه بیش از 300 موشک بالستیک  دارند. به گفته کاراکایف، تا پایان سال سهم سیستم های موشکی مدرن از 76 درصد به 81 درصد افزایش می یابد. بنابراین، با افزایش 5 درصدی، نیروهای موشکی  15 موشک بالستیک جدید دریافت می کنند. در اوایل این ماه، الکسی کریوروچکو، معاون وزیر دفاع روسیه گفت که در نیمه اول امسال، نیروهای موشکی ده موشک بالستیک ثابت و متحرک دریافت کردند.

توپول با سیستم موشکی جدید یارس جایگزین خواهد شد. طبق گزارش های منتشره، موشک بالستیک قاره پیمای یارس RS-24 بر اساس توپول-M ساخته شده است. این موشک می تواند سه یا چهار کلاهک هسته ای هدایت شونده   جداگانه با ظرفیت 300 هزار تن معادل TNT را حمل کند ، در حالی که برد پرواز آن به 12 هزار کیلومتر می رسد. در مقایسه با Topol-M ، Yars دارای خصوصیات بهبود یافته جهت عبور از سیستم دفاع هوایی دشمن است. احتمال اینکه این موشک بتواند با موفقیت سیستم دفاع موشکی آمریکا را بشکند، حدود 60% است. علاوه بر این ، Yars را می توان هم از چاه و هم از سکوی سیار پرتاب کرد. با پرتاب از سکو سیار، موشک ها می توانند به مناطق جنگلی مخفی منتقل شوند، به سرعت شلیک شده و از یک زمین باز پرتاب شوند.

برای جایگزینی موشک منسوخ اما شکست ناپذیر SS-18 Satan (R-36M)، از RS-28 Sarmat استفاده خواهد شد. این موشک توسط کارشناسان ناتو "Satan - 2" (شیطان) نامگذاری شد که امری به خودی خود گویا است. موشک Sarmat ، سنگین ترین موشک بالستیک بین قاره ای جهان، وزن برخاست 208 تن دارد. برد موثر بیش از 18 هزار کیلومتر است. "Sarmat" توانایی حمله به اهداف دشمن را از طریق قطب شمال و جنوب دارد. در نتیجه افزایش بار مفید، این موشک می تواند 10-15 کلاهک با ظرفیت 750 کیلو تن یا یک تک کلاهکی با ظرفیت 25 مگاتن حمل کند که 20 مگاتن بالاتر از موشک "شیطان" است.

کارشناسان می گویند که یک موشک Sarmat (مجهز به چندین کلاهک هدایت شونده جداگانه) می تواند حداقل ده شهر بزرگ و متوسط ​​در ایالات متحده را از بین ببرد و 30 موشک این کشور را به حالت بدوی خود باز می گرداند. با توجه به خصوصیات این موشک، برای از بین بردن کامل خطر حمله، آمریکایی ها به پرتاب حدود صد موشک رهگیر نیاز دارند. بنابراین، اگر این موشک بالستیک پرتاب شود، ایالات متحده باید اعتراف کند که شکست خورده است.

نمی توان از موشک آوانگارد نام نبرد که بارها باعث افتخار ولادیمیر پوتین شده است. به گفته رئیس جمهور روسیه، "چنین سلاح تهاجمی قدرتمندی در جهان وجود ندارد." بقیه کشورها به چند سال دیگر نیاز دارند تا در این زمینه به روسیه نزدیک شوند. "آوانگارد" مجهز به بادپر رزمی هایپرسونیک است که به برکت آن سرعت موشک 27 برابر سرعت صدا است. برد پرواز 14 هزار کیلومتر است. آوانگارد  فقط در 15 دقیقه فاصله مسکو تا واشنگتن را طی می کند. علاوه بر این، به دلیل تحرک زیاد و تغییر مدار، آوانگارد، قادر خواهد بود به راحتی سیستم دفاع موشکی آمریکا را بشکند. در این شرایط، آمریکایی ها دوباره باید اعتراف کنند که شکست خورده اند.

روسیه چندی پیش به آمریکا هشدار داد كه با آتش بازی نکند. صرف نظر از اینكه یک موشک بالستیک آمریكایی شلیک شده به سمت روسیه یا متحدین آن هسته ای باشد یا نه، مسکو قاطعانه تلافی خواهد كرد و در جواب، ضربه هسته ای خواهد زد که برای دشمن خرد کننده خواهد بود. و این خبر خوبی برای کاخ سفید نیست، که سعی دارد کنترل همه سلاح های هسته ای را به دست بگیرد. اگر آمریکا از این خط عبور کند، توان کامل قدرتمند ترین موشک های بالستیک را احساس خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала