گزارش و تحلیل

علل افزایش صادرات گل از ایران در بحبوحه شیوع ویروس کرونا

© Photo / Soheil Gargari گل لاله در تهران
 گل لاله در تهران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
صادرکنندگان گل از دلایل اصلی افزایش صادرات گل از ایران به کشورهای دیگر در دوران قرنطینه می گویند

اسپوتنیک — با انتشار ویروس کرونا، بسیاری از کسب و کارها در اقصی نقاط جهان با ضرر بسیاری مواجه شده اند اما در این میان طبق خبرهایی که منتشر شده است صادرات گل از ایران در ۳ ماهه اول سال 1399 که مقارن با نقطه عطف انتشار ویروس کرونا نیز می باشد، افزایش داشته است. طبق آمارها، صادرات گل از ایران به کشورهایی مانند عراق، ارمنستان، ویتنام و هلند صورت پذیرفته است. گفته شده است که ایران در زمینه گل و گیاه، صادراتی بالغ بر پنج میلیون دلار داشته است که این رقم ما را بر آن داشت تا دلایل آن را مستقیما از صادرکنندگان گل و گیاه جویا شویم.

حامد کبریائی زاده مدیر مجموعه دهکده گل کبریا

اسپوتنیک: به نظر شما دلایل اصلی افزایش صادرات گل در بحبوحه انتشار ویروس کرونا چه بوده است؟

به نظر من با انتشار ویروس کرونا و انجام قرنطینه اجباری، بسیاری از خانواده ها تصمم گرفتند تا بیشتر به فضای خانه خود رسیدگی کنند و آن را با گل و گیاه تزئین کنند. طبیعی است که وقتی زمان بیشتری را در منزل سپری می کنید، بیشتر دوست دارید تا محیط دلنشین تری را برای خود ایجاد کنید. گل نیز به عنوان موجودی که می تواند در زیباسازی محیط بسیار موثر باشد و فضا را تلطیف کند، انتخاب بسیاری برای رها سازی از استرس های ایجاد شده از سوی ویروس کرونا بوده است.

اسپوتنیک: نحوه سفارش گیری و انتقال گل در زمان کرونا با توجه به بسته بودن مرزها

باید بگویم که ما از طریق ایجنت های خود این مسئله را حل می کنیم و خود مستقیما درگیر این موضوع نیستیم اما در این زمینه اطلاع دارم که مسئولین راه هایی را ایجاد کردند تا بخش صادرات گل از بین نرود و انتقال گل به نحو احسنت انجام شود.

اسپوتنیک: چه مشکلاتی بر سر راه صادرکنندگان گل از ایران وجود دارد؟

مشکلات اصلی ما بیشتر به مسائل مالی برمی گردد و تاثیرات منفی که تحریم ها بر اقتصاد ایران گذاشته  است. همچنین انتقال پول نیز جزو مشکلات هر تولید کننده ایرانی است که در دوران کرونا بسته بودن مرزها نیز به آن اضافه شده است.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от parsflor (@pars_flor)

وهاب هاشمی، مدیر شرکت میدیا سبز آسیا  و تحول سبز ایرانیان:

اسپوتنیک: به نظر شما دلایل اصلی افزایش صادرات گل در بحبوحه انتشار ویروس کرونا چه بوده است؟

من فکر می کنم که دلیل اصلی افزایش صادرات گل از ایران با توجه به شرایط قرنطینه که در جهان ایجاد شده است، این است که افراد برای آرامش و آسایش خود در منزل به دنبال راهی هستند. بنابراین آنان گل و گیاه و حیوانات خانگی را برای این کار انتخاب کردند. استفاده از گل در خارج از ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است این موضوع با شرایط قرنطینه اجباری در دنیا نیز هم راستا شده و سبب شده است تا افراد برای آرامش روانی خود از گل و گیاه در فضای منزل خود استفاده کنند.

اسپوتنیک:  نحوه سفارش گیری و انتقال گل در زمان کرونا با توجه به بسته بودن مرزها

بسیاری از کشورها در دوران شیوع کرونا به طور کامل مرزهای خود را بستند و دیگر ارتباط صادرات و واردات وجود نداشت اما تعدادی از آنها یک مرز برای رد و بدل کردن کالاهای ضروری باز گذاشتند. باید بگویم که تقریبا کشورهای همسایه ایران به طور کلی مرزهای خود را نبستند. به عنوان مثال ارتباط کشور ایران با کشور عراق به طور کامل بسته نشده است. کشور ایران و عراق ۵ مرز مشترک با هم دارند که ۳ تای آن بسته و ۲ تا آن باز است. مرزهای شلمچه و کذابه بسته هستند اما مرز خسروی و کردستان باز است بنابراین ارسال کالا از آن طریق انجام می شود. البته باید بگویم که این روش هزینه بیشتری را بر تولید کننده متحمل می کند اما کار نمی توانست به طور کامل متوقف شود. این کار در شمال و جنوب کشور ایران در حال انجام است. کشور عمان نیز حدود بیست روز مرز خود را با ایران بسته بود اما پس از ۲۰  روز با رایزنی های انجام شده توانستیم کالای خود را به آنان برسانیم.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от گل ايران زمين➖iranzaminflower (@iranzaminflower)

اسپوتنیک: چه مشکلاتی بر سر راه صادرکنندگان گل از ایران وجود دارد؟

به طور کلی، تولید کننده مظلوم ترین قشر در ایران است. متاسفانه دولت در راستای تسهیل تولید کمکی انجام نمی دهد. در مقابل کشورهای رقیب مانند ترکیه حمایت ویژه ای از تولید کننده از سمت مسئولین بعمل می آید. در بحث صادرات، کنسولگری و ... حمایت انجام می شود تا تولید کننده بتواند برای کشور خود ارزآوری انجام دهد. مبادلات مالی بزرگترین مشکل ماست که تحریم ها بر ما تحمیل کرده است و دولت در این زمینه کمک شایانی انجام نمی دهد و تولید کننده با تلاش خود معضلات و مشکلات را از سر راه خود برمی دارد.

اسپوتنیک: افزایش صادرات شرکت میدیا سبز آسیا

در بحث صادرات گل باید بگویم که نوسان وجود دارد. گاهی ما تا دو برابر افزایش صادرات داشته ایم و گاهی منفی خورده ایم اما در دوران کرونا بطور میانگین باید بگویم که حدود یک تا یک و نیم برابر بیشتر شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала